دیپلماسی❜ دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه در مشهد برگزار شد

  • بازدید: ۲۵۵
دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه ایران، صبح امروز با قرائت پیام آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، از اندیشمندان برجسته کشور، نماینده صلیب سرخ در ایران و فرهیختگان حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، دومین همایش اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه ایران، صبح امروز، 30 آذرماه با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، کمیته بین المللی صلیب سرخ و مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه با قرائت پیام آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در مشهد برگزار شد. در بخشی از این پیام آمده است: متأسفانه جامعه بشری در طول تاریخ شاهد جنگ های پرتلفات و خونین بسیاری بوده است و پیشرفت سلاح های جنگی و طمع روزافزون دولت های استکباری هر سال بر کمیت و کیفیت آسیب های ناشی از جنگ ها افزوده است. در بخش دیگر این پیام می خوانیم: می دانیم دین مبین اسلام هیچ گاه مشوق جنگ و خونریزی نبوده است و قرآن مجید با صراحت می فرماید:«وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا، اگر دشمن از در صلح درآید تو نیز از آن استقبال کن(سوره انفال/ آیه 61)»، اما برحسب ضرورت جنگ و جهاد را در برابر متجاوزان لازم شمرده است، یعنی پایه نخستین در اسلام صلح و همزیستی مسالمت آمیز است و در عین حال دفاع مسلحانه از آئین و جان و مال و سرزمین خود در برابر دشمنان را مجاز بلکه واجب شمرده است. آیت الله مکارم شیرازی در بیانیه خود بیان کرده است:... اضافه بر این نبردهای مسلحانه در آموزه های اسلامی و حقوق بین المللی حتی در برابر دشمنان غدار دارای چارچوب و قواعدی انسانی است و نباید از آن محدوده فراتر رفت. آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد در این مراسم با بیان اینکه به جز اسلام هیچ منطقی نمی تواند از حقوق بشردوستانه سخن بگوید، اظهار کرد: غیر از دین مبین اسلام هیچ منطقی نمی تواند ادعای تأمین حقوق بشردوستانه را داشته باشد. وی با بیان اینکه حقوق بشردوستانه تنها در کانون اسلام قابل تأمین است، افزود: به جز از منطق وحی و قرآن، هیچ گونه اندیشه ای دیگر نمی تواند برای مسئله حقوق بشردوستانه برنامه ریزی داشته باشد. آیت الله علم الهدی با مطرح کردن این سوال که آیا عناصر و اندیشه هایی که تابع نوع تفکر مدرنیته هستند، می توانند حقوق بشردوستانه را در مخاصمات بین جوانان وضع کنند، گفت: انسان شناسی مادی به عنوان یک اصل حاکم در مدرنیسم موجب شده تا فلاسفه ای همچون توماس هابز، انسان ها را به مثابه بخش هایی از طبیعت نگریسته و تنها تفاوت انسان با حیوانات را در روش و نوع درندگی آن ها بدانند. همچنین آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این مراسم گفت: امروزه دشمنان به نام برپایی حقوق بشر در کشورهای اسلامی، دست به اشغال و ظلم و ستم می زنند که نمونه این امر را می توان در اشغال کشور سوریه مشاهده کرد. وی با اشاره به جایگاه والای حقوق بشر در قرآن کریم، افزود: در آیات متعددی از قرآن کریم، از عدل با عنوان مدح و از کلمه ظلم با عنوان نهی یاد شده و همچنین در قسمت های مختلفی از نهج البلاغه نیز به مسئله عدل و حقوق بشر اسلامی پرداخته شده است. واعظ زاده خراسانی با بیان اینکه اسلام، دین حقوق بشر است، تصریح کرد: بر خلاف بسیاری از ادیان دیگر، در اسلام بسیاری از آموزه های دینی برگرفته از حقوق بشر و در راستای حمایت و حفاظت از انسان هاست. نائب رئیس اتحادیه بین المللی علماء مسلمان در ادامه با اشاره به سوره مائده، آیات این سوره را در رابطه با فتح مکه و سلطه پیامبر اکرم(ص) بر این شهر عنوان کرد. واعظ زاده خراسانی تصریح کرد: بر اساس آیه اول این سوره، «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ، اى کسانى که ایمان آورده اید به قراردادهای خود وفا کنید» خداوند متعال، پیامبر اکرم(ص) را به پایبندی اصول صلح فرا می خواند که این امر نشان از توجه مبانی اسلام به حقوق بشر دارد. حجت الاسلام محمدمهدی مسعودی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: روزگار معاصر بیش از هر زمان دیگری نسبت میان دین با عرصه های مختلف حیات بشری را مورد چالش و پرسش قرار داده است. وی افزود: در مواجهه نوین دین داری با پرسش ها و چالش ها، آنچه سهم گسترده و مهمی را به خود اختصاص داده است، رابطه میان دین و دنیا به عنوان قطعه ای از دیرینه ترین دغدغه های بشر است. مسعودی با بیان اینکه فاصله بسیاری میان دنیامداران کوته نگری که برای قلمرو و کارکرد دین حیطه حداقلی قائلند وجود دارد، ادامه داد: در نقطه مقابل این دیدگاه، مصلحان بزرگی همچون امام خمینی(ره) فقه را فلسفه عملی اداره انسان و حیات او را از گهواره تا گور می دانستند. همچنین در ادامه این همایش آنگلیکا شاپ، مدیر برنامه اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران گفت: علی رغم تمامی تلاش ها برای حفظ صلح و امنیت، متأسفانه درگیری های مسلحانه همواره بخشی از تاریخ بشریت را تشکیل داده است. وی با بیان اینکه کمیته بین المللی صلیب سرخ، با التزام صریح به اصول بی طرفی، بی غرضی و استقلال، طی 150 سال گذشته از قربانیان درگیری های مسلحانه حمایت و کمک های خود را به این افراد ارائه کرده است، خاطرنشان کرد: این کمیته از زمان تأسیس خود در سال 1863 به ترویج حقوق بین المللی بشردوستانه بین دولت ها، نیروهای مسلح و نظریه پردازان برجسته در سطح ملی و بین المللی پرداخته است. مدیر برنامه اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ در ایران، نقش کشورهای مسلمان در توسعه حقوق بین الملل بشردوستانه نوین را بسیار اساسی دانست و اظهار کرد: امروزه 70 درصد از عملیات های کمیته بین المللی صلیب سرخ در جهان اسلام متمرکز شده است. شاپ ادامه داد: تمامی 194 کشور عضو کنوانسیون های ژنو مسئولیت یکسانی در قبال حصول اطمینان نسبت به رعایت حقوق بین الملل بشردوستانه دارند، چرا که در درگیری های حال حاضر، قدرت های منطقه ا ی نوظهور در تصمیمات جهانی که مربوط به مسائل بشردوستانه می شوند، تأثیرگذار هستند. شاپ با اشاره به برگزاری کنفرانس اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه در قم در سال 2006، تصریح کرد: این اولین کنفرانسی بود که توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ و با حمایت وزارت امور خارجه، جمعیت هلال احمر، حوزه علمیه ی قم، دفتر تبلیغات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد. یادآور می شود، در ادامه این برنامه تعدادی از اساتید حقوق بین المللی این همایش به ارائه مقالات پرداختند.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/6912


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها