دیپلماسی❜ افزایش قطارهای مسافری ایران به مقاصد خارجی / امکان سفر ریلی از مشهد و تهران به نخجوان آذربایجان
-
۲۰ مرداد ۱۳۹۷
-
بازدید: ۳۴۵
معاون امور بینالملل شرکت راهآهن در گفتوگو با صمت خبر داد: افزایش قطارهای مسافری ایران به مقاصد خارجی / امکان سفر ریلی از مشهد و تهران به نخجوان، قطار مسافری ایران - ترکیه از سال ۸۰ آغاز به کار کرد و مسافران را میان دو کشور جابهجا میکند. میان بسته شدن و بازگشایی خط آهن ایران-ترکیه حدود ۳ سال فاصله افتاد، با این حال به دلیل اهمیت اتصالات ریلی خارجی و حمل مسافر...
... با قطار بین کشورها که نوعی دیپلماسی موفق حملونقلی در همه کشورهاست، دو کشور همه تلاش خود را به کار گرفتند تا دوباره این مسیر فعال شود. این مسیر تا چندی پیش تنها مسیر ریلی خارجی کشورمان بود اما از دو سال پیش مسیرهای ریلی خارجی رو به افزایش گذاشت و مسئولان در تلاش برای راهاندازی خطوط ریلی مسافری بیشتر میان ایران و همسایهها هستند.یکی از این مسیرهای جدید، قطار مشهد-نخجوان است که باتوجه به عبور این قطار از تهران، درحالحاضر مسافران هم از مشهد و هم از تهران میتوانند با قطار به نخجوان آذربایجان سفر کنند. این قطار که از بهمن ۹۵ راهاندازی شد، با گذر از ایستگاههای شاهرود، تهران، زنجان، تبریز و جلفا به نخجوان میرسد. فاصله ریلی نخجوان تا جلفا در مرز ایران ۴۵ کیلومتر و از جلفا تا مشهد هزار و ۷۰۰ کیلومتر است و مسافرت در این مسیر حدود ۳۱ ساعت طول میکشد. درحالحاضر این قطار هفتهای دو بار حرکت دارد و نرخ بلیت آن از مشهد تا نخجوان ۱۳۰ هزار تومان و از تهران تا نخجوان حدود ۷۰ هزار تومان تعیین شده است.آغاز بهکار دوباره قطارهای مسافری تبریز-وان خبر خوبی برای کسانی است که در دو، سه سال گذشته برای سفر ریلی به ترکیه برنامهریزی کرده بودند اما موفق به انجام این سفر نشدند زیرا بعد از حمله تروریستی به قطار مسافری ایران در مسیر ترکیه در سال ۹۴ تردد این قطار متوقف شده بود و مسئولان اعلام کرده بودند تا زمانی که ترکیه نتواند امنیت این مسیر در خارج از مرزهای ایران را بهطور کامل تامین کند،نمیتوانند اقدام به بازگشایی این مسیر کنند. اکنون همزمان با تامین امنیت دوباره مسیر ایران-ترکیه که منجر به بازگشایی مسیر شده، مسئولان در حال مذاکره برای راهاندازی مسیرهای خارجی جدیدی در راهآهن مسافری کشور هستند. البته مسئولان از حرکت دوباره قطار تهران-آنکارا نیز خبر دادهاند اما به نظر میرسد این قطار هنوز آغاز بهکار نکرده زیرا خبری از بلیتفروشی در این مسیر نیست.به گزارش صمت، مسیر ریلی ایران - ترکیه که در ۳ سال گذشته به دلیل حمله تروریستی به قطار ایران و مشکلات امنیتی بسته بود، به تازگی بازگشایی و حرکت قطارها در آن از سرگرفته شده است. بعد از حملههای تروریستی رخ داده در مسیر ریلی ایران-ترکیه در سال ۹۴، فعالیت قطار باری ایران در این مسیر برای مدت کوتاهی متوقف بود اما راهاندازی دوباره قطار مسافری در این مسیر به دلیل مباحث امنیتی چند سالی طول کشید.میرحسن موسوی، معاون مسافری راهآهن با اعلام خبر راهاندازی دوباره این قطار از ۲۸ خرداد در مسیر تبریز-وان (ترکیه) گفت: این قطار روزهای دوشنبه راس ساعت ۲۳: ۳۰ از تبریز به مقصد وان (ترکیه) حرکت میکند و بازگشت آن از وان به تبریز، روزهای سهشنبه هر هفته ساعت ۲۲: ۳۰ به وقت ایران است. نرخ بلیت این مسیر بهگفته موسوی ۱۱ یورو تعیین شده است. گرچه موسوی از قطعی بودن موضوع راهاندازی دوباره قطار تهران-آنکارا نیز سخن گفته اما هنوز جزییات بیشتری از زمان آغاز بهکار این قطار و نرخ بلیت آن اعلام نشده است.سفر ریلی به کربلا با کمک اتوبوس! از اربعین سال گذشته بلیت قطار قم-کربلا با نرخ ۱۹۰ هزار تومان به مسافران فروخته شد. البته این قطار در ترکیب با حملونقل جادهای کار میکند. در این سفر، مسافران از قم تا شلمچه روی خطآهن ایران سیر میکنند، سپس از شلمچه تا بصره با استفاده از اتوبوس جابهجا میشوند و در ادامه مسیر از بصره تا کربلا، سوار بر قطار عراقی با مدیریت راهآهن عراق به کربلا منتقل میشوند. البته آنطور که مسئولان میگویند امسال قرار است قطار مشهد-کربلا نیز با همین شیوه حرکت خود را به سمت عراق آغاز کند و در این زمینه با یک شرکت زیارتی دارای مجوز از سازمان حج و زیارت برای جابهجایی مسافران و زائران توافق شده است.سال گذشته وقتی برای نخستین بار مسافران از قطار قم-کربلا استفاده کردند بسیاری از آنها از حرکت کند قطار در راهآهن عراق در مسیر بصره تا کربلا گلایه داشتند و اعلام کردند قطار عراقی مسافت ۵۰۰ کیلومتری را در ۹ ساعت طی کرده است! مسئولان راهآهن ایران میگویند از آنجا که زیرساختهای ریلی کشور عراق فرسوده است، نباید انتظار داشت حرکت قطار در خطوط ریلی این کشور مانند ایران باشد. بهگفته آنها خطوط ریلی در عراق به خوبی نگهداری نشده و میانگین سرعت در این خط ریلی فقط ۵۰ کیلومتر است. مسئولان راهآهن ایران سالهاست در تلاش برای تکمیل اتصال ریلی شلمچه-بصره هستند اما کمکاری طرف عراقی در این زمینه موجب شده هنوز این اتصال ریلی محقق نشود. اگر ۳۲ کیلومتر خط باقیمانده در فاصله شلمچه تا بصره از سوی راهآهن عراق تکمیل شود قطار ایران مستقیم تا کربلا خواهد رفت.اتصالات ریلی جدید در راهندعلاوه بر قطار مشهد-نخجوان، باید منتظر راهاندازی قطارهای مسافری دیگری بین ایران و کشورهای همسایه باشیم. این خبر را عباس نظری، معاون امور بینالملل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به صمت داد و گفت: در زمینه افزایش قطارهای مسافری خارجی مذاکراتی با کشورهای عضو پیمان سیآیاس داریم. بهعنوان نمونه برای راهاندازی قطار مسافری بین ایران - ترکمنستان - قزاقستان صحبتهایی شده است. وی با تاکید بر احتمال راهاندازی قطار گردشگری قزاقستان-اینچهبرون در صورت موافقت ترکمنستان ادامه داد: باتوجه به زیرساختهای گردشگری اینچهبرون در مرز ایران و ترکمنستان، طرف قزاقستانی موافقت خود را با راهاندازی این قطار اعلام کرده و در انتظار موافقت راهآهن ترکمنستان هستیم. او با بیان اینکه مذاکراتی نیز برای راهاندازی قطار مسافری بین ایران و تاجیکستان انجام شده، گفت: گرچه در این زمینه یادداشت تفاهمی میان ایران و تاجیکستان امضا شده اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده زیرا قطار در این مسیر باید از کشورهای ازبکستان و ترکمنستان عبور کند.معاون امور بینالملل شرکت راهآهن همچنین از پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر راهاندازی قطار مسافری مشهد-تاشکند (ازبکستان) خبر داد و بیان کرد: وزیر راه و شهرسازی معتقد است اگر آمادگی برای اجرای این پروژه از سوی طرف تاجیکستانی اعلام شود میتوانیم برای تشویق مردم دو کشور به استفاده از این مسیر، برای صدور ویزاهای مسافرتی تسهیلاتی قائل شویم.آنطور که نظری میگوید راهاندازی یک مسیر ریلی بین دو کشور برای نخستین بار از نظر زیرساختی کار دشواری است. وی ادامه داد: مقررات راهآهن کشورهای سیآیاس با مقررات راهآهن ایران متفاوت است. علاوه بر این ویژگیهای فنی مسیرهای ریلی کشورهای واقع در مسیر ایران-تاجیکستان نیز متفاوت است. با این حال عزم راهاندازی قطار مسافری بین دو کشور در دو طرف وجود دارد و مذاکره در این زمینه در حال انجام است.معاون امور بینالملل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: باتوجه به بهرهبرداری از خطآهن آستارا (ایران)-آستارا (جمهوری آذربایجان) ایده راهاندازی قطار مسافری در این مسیر و از آنجا به روسیه نیز مطرح است اما پیش از هر اقدام و مذاکرهای در این زمینه، باید ایستگاه راهآهن آستارا ساخته شود. نظری با بیان اینکه هنوز چیزی در این زمینه قطعی نشده و در مرحله مذاکره هستیم، یادآور شد: راهاندازی قطار مسافری کاری زمانبر است و نیاز به متناسب کردن برخی زیرساختهای فنی بخش ریلی در دو کشور دارد.اکرم امینی
:: لینک کوتاه مطلب ::
farhikhtt.ir/post/3578
موضوعات: