اندیشکده بین المللی فرهیــخت 

  11 سال دیده بان و مستندنگار   رویکرد بین المللی   مشهد
  رصد   شش هزار  رویداد و تعامل در قالب 21 دیپلماسی
دستاورد صدها خادم بین المللی رضوی در ۵ قاره

www.farhikhtt.ir

اندیشکده بین المللی فرهیخت» ، پژوهشگاهی است سایبری و قرارگاهی است مردمی که با رسالت دیده بانی و مستندنگاری «رویکرد بین المللی» کلان شهر «مشهد»، فعالیت خود را از تاریخ سوم خرداد 1388 به همت خادمان بین المللی امام رضا(ع) در سرتاسر جهان آغاز نموده و تاکنون بیش از یازده سال، توفیق رصد و پایش نزدیک به شش هزار رویداد و مناسبات و تعاملات توسعه ی روابط خارجی کلان شهر رضوی را با جهان پیرامون در عرصه های مختلف دیپلماسی داشته است. شما فرهیخته ی گرامی نیز به جمع «خادمان بین المللی رضوی» بپیوندید.

  برترین های دیپلماسی

از سرگیری پروازهای خارجی فرودگاه بین المللی مشهد
پس از شیوع کرونا تاکنون به کشورهای تاجیکستان ، افغانستان و در نهایت به دوحه قطر، بغداد و ترکیه
اطلاعات بیشتر

ورود واژگان لاتین از فرهنگ مغرب زمین به حریم «ادبیات فارسی»، رخداد تازه ای نیست و جای تعجب چندانی ندارد، اما ورود این واژه های نامأنوس به حوزه ی «ادبیات دینی» و اعتقادات و باورهای مذهبی قطعاً شایسته نیست، خاصه اگر این لغات بیگانه ...| به قلم عبدالرضا زرگری

شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری در خصوص برگزاری سومین همایش «گفت‌وگوهای انتقال تجربه» در مشهد، در حالی تحقق این آرزو را وعده داد که حتی یک میهمان غیرایرانی به این همایش دعوت نشده! ...| به قلم محمد منصف پور

امسال، شاهد برپایی چندمین دوره از برپایی نمایشگاه بین المللی گل و گیاه مشهد هستیم که کشور گل و گیاه، ایرانی ترین همسایه یعنی پاکستان و دیگر کشورهای همسایه ی شرقی کشور از جمله افغانستان ... | به قلم عبدالرضا زرگری

دیپلماسی

اقتصادی/ تجار در پی حمل‌ونقل ترکیبی کالا در مرز ریلی لطف‌آباد خراسان رضوی با جمهوری ترکمنستان

   |  چهارشنبه 15 مرداد 1399
align=bottom
معاون حمل و نقل اداره ‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بازرگانان، صاحبان کالاهای ترانزیت و شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی خواستار "ترانشیپمنت کالا از جاده به ریل" در پایانه مرزی لطف‌آباد خراسان رضوی با جمهوری ترکمنستان هستند. جواد وحدتی‌فرد روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا "ترانشیپمنت" را تغییر شیوه حمل و نقل بارگیری و جا به جایی کالا از شکلی به شکل دیگر تعریف و بیان کرد:...
موضوع ترانشیپمنت از روشهای مرسوم برای انتقال کالای ترانزیتی در عرصه تجارت جهانی و بازرگانی بین‌المللی است.

وی ادامه داد: به خاطر شرایط ناشی از تداوم بحران پاندمی کرونا و بسته شدن سه گذرگاه مرزی جاده‌ای خراسان رضوی با کشور ترکمنستان هم‌اینک بازرگانان و شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی کالا خواستار فراهم شدن زمینه لازم برای اعمال ترانشیپمنت در مرز ریلی لطف‌آباد واقع در شمال خراسان رضوی یعنی تغییر شکل حمل کالاهایشان از جاده به راه‌آهن شده‌اند.

معاون اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی به بازگشایی مرز سرخس با ترکمنستان برای حمل ونقل ریلی اشاره و بیان کرد: با توجه به این که امکان بارگیری مجدد کالا بر روی واگنهای باری در مرز لطف آباد وجود دارد لذا شرکتهای حمل و نقل و صاحبان کالا حاضر به پذیرش هزینه‌ها و دردسرهای ناشی از بارگیری مجدد شده‌اند تا بتوانند کالای ترانزیتی خود از ایران را به ترکمنستان و دیگر کشورهای منطقه آسیای مرکزی منتقل کنند.

وحدتی فرد افزود: موضوع ترانشیپمنت کالا در پایانه مرزی سرخس به اطلاع مقامات ترکمنستان رسیده است اما تاکنون اظهار نظری از سوی این کشور درباره این موضوع انجام نشده است.  

تجارت و تبادل ریلی از مرز لطف‌آباد شهرستان درگز واقع در شمال خراسان رضوی با کشور ترکمنستان پس از حدود سه  ماه ونیم وقفه و تعطیلی مرز ۱۱ تیرماه گذشته از سرگرفته شد.

بر اساس اعلام فرمانداری درگز تیر ماه گذشته ۶ واگن ترانزیت حامل بار تجهیزات الکترونیکی از ایران وارد ترکمنستان شد با این حال هم اکنون ۳۰ واگن کالای صادراتی در ایران در انتظار ورود به خاک ترکمنستان است.

مرز زمینی لطف‌آباد هم‌اینک همچون دیگر مرزهای زمینی با جمهوری ترکمنستان بسته است اما می‌توان از ظرفیت موجود در پایانه ریلی لطف آباد برای انتقال کالا از کامیون به قطار در این ایام بهره گرفت.    

۱۴ اسفند ماه ۹۸ در پی شیوع ویروس کرونا مرز ریلی سرخس و لطف آباد از سوی ترکمنستان بسته شد و پس از حدود سه ماه و نیم با حصول توافق دوجانبه و ایجاد تونل‌های ضدعفونی واگن‌های حمل کالا، تبادل تجاری در این مرز ریلی از سرگرفته شد.

پایانه مرزی لطف‌آباد در ۲۵ کیلومتری مرکز شهرستان ۷۵ هزار نفری درگز در شمال خراسان رضوی واقع است.

این پایانه مرزی جاده‌ای و ریلی که با مشهد ۳۰۰ کیلومتر فاصله دارد به شبکه ریلی ایران متصل نیست اما صادرات و ترانزیت کالا از این پایانه به صورت ترانشیپمنت ریلی پیش از این انجام شده است. با این روش کامیون‌های ترانزیتی و صادراتی در این مرز بار خود را به واگن‌های باری منتقل می‌کنند تا این کالاها از طریق شبکه حمل و نقل ریلی کشورهای همسایه به مقاصد مختلف در آسیای مرکزی انتقال یابد.


تجار در پی حمل‌ونقل ترکیبی کالا در مرز ریلی لطف‌آباد خراسان رضوی

خبر دیگر در همین زمینه حاکی است:

ترانزیت کالا به آسیای مرکزی نیازمند مسیرهای جایگزین

مشهد- ایرنا- مرزهای ترکمنستان با خراسان رضوی که پیشتر از مشکلات مزمنی در مبادلات تجاری رنج می‌برد پس از همه‌گیری کرونا مسدود شد و در پی آن توجه بازرگانان بین‌المللی را برای ارسال کالا به بازارهای آسیای مرکزی به مسیرهای ترانزیتی جایگزین معطوف نمود.

کشورهای آسیای مرکزی شامل ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۹۰ میلادی تشکیل شدند و اکنون با ۷۰ میلیون نفر جمعیت و اشتراکات متعدد دارای ظرفیت های مناسبی برای ارتباطات فرهنگی و اقتصادی با ایران هستند.

محصور بودن این کشورها در خشکی آنها را نیازمند راه‌های ارتباطی ایمن برای تبادلات تجاری با سایر کشورها در شرق و غرب منطقه کرده است و ایران در کریدورهای ارتباطی آسیای مرکزی یکی از کشورهای مهم و اصلی است.

از سوی دیگر 'ترانزیت' به عنوان یک صنعت نه تنها موجب توسعه زیرساخت‌ها، اشتغالزایی و توسعه محدوده جغرافیایی مرتبط با این صنعت در داخل کشور می‌شود بلکه بر سایر نقاط پیرامونی کشور از جمله مبدا و مقصد ترانزیت کالا نیز تأثیرگذار بوده و رونق و توسعه اقتصادی را به همراه دارد. همچنین به واسطه توسعه اقتصادی ناشی از ترانزیت وضعیت توسعه نیافتگی، فقر و بیکاری منطقه‌ای بهبود یافته و مشکلات امنیتی ناشی از این کاستی‌ها رفع می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، ایران و بویژه خراسان رضوی به خاطر موقعیت جغرافیایی و برخورداری از زیرساخت‌های مناسب ریلی و جاده‌ای شاهراه ترانزیت در منطقه غرب آسیا و به خصوص آسیای مرکزی است.

جمهوری ترکمنستان حدود هزار و ۲۰۰ کیلیومتر مرز مشترک در شمال شرق ایران دارد و تبادلات جاده‌ای و ریلی پنج کشور آسیای مرکزی از طریق مرز ایران با ترکمنستان انجام می‌شود که با اعمال سیاست‌های خاص از سوی این همسایه مشکلاتی برای ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران ایجاد شده است.

سابقه مشکلات ترانزیتی در مرز ترکمنستان

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق ۵۳۱ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان دارد. پنج واحد گمرکی این استان در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون، مشهد و دو بازارچه مرزی آن در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان فعالند، طی سالهای گذشته تردد در مرز دوغارون با مشکلات کمتری همراه بوده است اما پایانه های مرزی سرخس و لطف آباد در مرز ترکمنستان با بیشترین چالش‌ها بواسطه تصمیم های دولت همسایه مواجه شده است که نمونه ای از آن ذکر می شود.

۲۱ خرداد ۱۳۹۸ معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در تشریح وضعیت پایانه های مرزی استان با کشور ترکمنستان به خبرنگار ایرنا گفت: اعمال محدودیت های جدید در مرز سرخس توسط ترکمنستان و تعیین سقف ۱۰ دستگاه کامیون برای ورود به این کشور مشکلاتی برای رانندگان ایرانی ایجاد کرده است.

جواد وحدتی فرد افزود: دولت ترکمنستان از مرداد ماه پارسال (۱۳۹۷) تردد کامیون‌ها از مرز خود را به ورود ۳۰ و خروج ۳۰ دستگاه کامیون محدود کرد که این امر موجب کاهش ۵۰ درصدی ترانزیت کالا از طریق مرز جاده‌ای سرخس طی سال گذشته نسبت به سال ۹۶ شد.

وی ادامه داد: در ادامه این محدودیت‌ها، اکنون دولت ترکمنستان سهمیه خروج ۳۰ دستگاه کامیون از مرز خود به ایران را به ۱۰ دستگاه برای کامیون‌های ترکمنستانی، ۱۰ دستگاه برای ناوگان ایرانی و ۱۰ دستگاه برای سایر ملیت‌ها تغییر داد که این تصمیم موجب افزایش مدت اقامت رانندگان ایرانی در مرز ترکمنستان تا چهار شب شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: با توجه به اهمیت پایانه مرزی سرخس برای کشورهای آسیای مرکزی و ویژگی منحصر به فرد این پایانه به خاطر دسترسی به ریل، پیگیری رفع محدودیت‌های ایجاد شده برای این پایانه مرزی از سوی مراجع دیپلماتیک در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس اعلام راهداری خراسان رضوی در سال ۱۳۹۷، ۳۹ هزار و ۴۲۳ دستگاه کامیون حامل کالای ترانزیت ورودی از کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان وارد خراسان رضوی شدند که نسبت به سال قبل از آن چهار درصد کاهش داشت.

مطابق این آمار در این مدت (سال ۱۳۹۷) ۷۴ هزار و ۴۹۹ دستگاه کامیون نیز از طریق پایانه‌های مرزی سرخس، لطف آباد و باجگیران در مرز ترکمنستان و پایانه دوغارون در مرز افغانستان کالاهای ترانزیتی را از طریق خراسان رضوی به مقصد کشورهای همسایه حمل کردند که در مقایسه با سال قبل از آن ترانزیت خروجی از استان ۲۷ درصد کاهش داشت.

ترانزیت کالا به آسیای مرکزی نیازمند مسیرهای جایگزین


کرونا چالش صنعت ترانزیت کشور

روند کجدارومریز و همراه با مسامحه ترانزیت با ترکمنستان تا پایان سال ۱۳۹۸ ادامه یافت تا اینکه بروز شیوع جهانی ویروس کرونا منجر به انسداد مرز زمینی و ریلی استان در سرخس و دو مرز زمینی در لطف آباد و باجگیران شد و مصائب بسیار برای شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی و تجار بوجود آورد.

رییس کمیته ترانزیت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: شیوع ویروس کرونا به عنوان پدیده شوم و فراگیر قرن حاضر پس از ۲ مانع فضای نامساعد کسب و کار در بخش ترانزیت و تحریم‌های ظالمانه علیه کشور به عنوان سومین چالش بزرگ فضای کسب و کار در حوزه ترانزیت مطرح است.

دین محمد فیض محمدی  افزود: همه گیری ویروس کرونا بیشترین آسیب را به بخش زنجیره تأمین کالا زده است لذا نقش حمل و نقل در تأمین کالاهای اساسی و ارزاق عمومی، داروهای مورد نیاز، واردات کالاهای تولیدی، بخش های کشاورزی و معادن و صنایع کشور غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: مشاغل و اصنافی که در حیطه خدمات قرار دارند در این بحران آسیب بیشتری دیده‌اند، حوزه حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیت نیز در این گروه صنفی قرار داشته بنابراین اقتضا می‌کند با توجه به شرایط سخت حاکم، این بخش از حمایت همه جانبه برخوردار گردد و در این شرایط بیش از پیش نیازمند همدلی و همگامی حاکمیت با بخش خصوصی و مردم هستیم، در غیر این صورت باید شاهد از دست دادن فرصت‌ها و رویارویی با مشکلات بیشتری باشیم.

رییس کمیته ترانزیت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: گرچه قبل از وقوع بحران کنونی کرونا، حوزه ترانزیت و صنعت حمل و نقل با افت و ریزش مرتب سالیانه روبرو بود ولی با بسته شدن بیشتر مرزهای بین‌المللی از سوی کشورهای همسایه و عدم انجام عملیات حمل و نقل، آسیب جدی به فعالان این حوزه وارد شده است و تداوم و ماندگاری وضعیت کنونی، این بخش را با ورشکستگی مواجه خواهد ساخت.

وی افزود: حال بعد از گذشت چند ماه و باز شدن برخی مرزها هنوز صدها کامیون در صف انتظار خروج از مرز و تخلیه کالا هستند و این موضوع موجب اختلاف بسیار بین رانندگان، صاحبان کالا و شرکت‌های حمل و نقل و افزایش بدهی به خطوط کشتیرانی شده و اتکا به قاعده "فورس ماژور" هم در این گیر و دار موثر واقع نشده است.

بر اساس اعلام کارشناسان و اتحادیه های حمل و نقلی و ترانزیتی ، بروز برخی سختگیریها در گذشته و عدم پذیرش و ورود کامیون در مرزهای ترکمنستان، فعالیت های حمل و نقل و تجاری بین ایران و آسیای مرکزی را مختل کرده بود لذا این فعالان اقتصادی به دنبال ایجاد راهگذر (کریدور) هایی برای تداوم فعالیت تجاری خود منهای ترکمنستان هستند، کشوری که طی سالهای اخیر به دورازه آسیای مرکزی معروف شده است.

راهگذر کتای

در این راستا راهگذر (کریدور) کتای با همکاری کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای مرکزی راه‌اندازی شد و بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی توافقات فنی آن طی هفته جاری و هفته گذشته بین مقامات حمل و نقل کشورهای یاد شده تکمیل و پیگیری شد.  

به گزارش روز یکشنبه (پنجم مرداد ماه) گمرک ایران ، مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد: برای نخستین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی (بندرعباس) در کریدور کتای به مقصد قرقیزستان از مسیر افغانستان - تاجیکستان عازم شد.

مصطفی آیتی گفت: کریدور کتای (KTAI) از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران تشکیل و به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه راه‌اندازی شده است.  

وی افزود: این کریدور، به منظور توسعه کریدورهای ترانزیتی و کاهش مسیر و هزینه ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه، فعال کردن آن از مسیر افغانستان و با استفاده از "کارنه تیر"، در دستور کار با همکاری سازمان اکو، ایرو و اتاق بازرگانی قرار گرفت.

مدیرکل ترانزیت گمرک ایران ادامه داد: این کریدور با توجه به اهمیت مسیر افغانستان در کریدورهای منتهی به آسیای میانه، در نیمه دوم سال ۹۸ طی دو مرحله از مسیر هند - چابها ر- افغانستان و مسیر بندرعباس- افغانستان- تاجیکستان با استفاده از سند "کارنه تیر" به صورت آزمایشی افتتاح و به دلیل شناخت و مزایای آن برای شرکت های حمل و نقل، برای اولین بار دو دستگاه کامیون که از مبدا بندرعباس بارگیری شده بود با خروج از گمرک دوغارون با عبور از افغانستان و تاجیکستان به مقصد قرقیزستان ادامه مسیر دادند.  

وی گفت: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه ای خواهد شد، کنوانسیون گمرکی "کارنه تیر" مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور از جمله کشورهای بزرگ دنیا، چین و اتحادیه اروپا عضو آن و تسهیل کننده عبور کالا در کشورهای مسیر هستند.

آیتی افزود: توقف پذیرش کامیون‌ها در مرزهای ترکمنستان، فعالیت‌های حمل ونقل را بین ایران و آسیای میانه مختل کرده بود که با راه‌اندازی این کریدور بار دیگر فعالیت تجاری به این منطقه از مسیر جاده باز می‌گردد.

در پی توافقات صورت گرفته رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دو کامیون که از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد قرقیزستان از مسیر افغانستان و تاجیکستان در قالب این راهگذر بارگیری شده بودند روز دوشنبه ششم مرداد ماه پس از ورود به پایانه مرزی دوغارون در شهرستان تایباد و انجام تشریفات وارد افغانستان شدند.   

حمید محمدی فاز افزود: چهارم آذر ماه سال۹۸ نمایندگان کشورهای عضو راهگذر کتای شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان به میزبانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و با حضور نمایندگان گمرک ایران، سازمان اکو، سازمان ایرو و اتاق بازرگانی در تهران نشستی برگزار نمودند و تردد ۲ کامیون در مسیر کتای از نتایج این نشست بود.  

وی ادامه داد: با عنایت به لزوم توسعه مسیرهای ترانزیتی و صادراتی متعدد و جایگزین به آسیای مرکزی، فعال نمودن راهگذر کتای در دستور کار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار گرفته است.


تولد مسیر ترانزیتی جدید چابهار - دوغارون 

فارغ از مسیرهای رسمی که مورد حمایت جدی دولت‌های منطقه قرار دارد مسیرهای دیگری بواسطه توسعه محور تجاری شرق بویژه بندر چابهار توجه تجار بین‌المللی بویژه شرکتهای حمل و نقل و بازرگانان افغانستانی و هندی را به خود جلب کرده است، مهمترین این راهگذرهای ترانزیتی مسیر جاده ای چابهار- دوغارون است.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با افزایش چشمگیر حمل کالای ترانزیتی از طریق جاده از بندر چابهار سیستان و بلوچستان به مرز دوغارون در خراسان رضوی در عمل مسیر ترانزیتی جدیدی به زیرمجموعه محور شرق کشور افزوده شده است.

حمید محمدی فاز  افزود: در حالی که طی سال ۹۸ فقط ۱۱ دستگاه کامیون از بندر چابهار بار ترانزیتی به مرز دوغارون منتقل کرده بودند طی چهار ماه نخست امسال ۱۶۲ دستگاه کامیون در این مسیر ترانزیت کالا انجام دادند.

وی ادامه داد: هرچند بیشترین حمل کالای ترانزیت در مسیر بندر چابهار به افغانستان به دلیل کوتاهی مسیر از مرز میلک انجام می‌شود اما این آمار نشان دهنده رونق چشمگیر ترانزیت و توسعه محور تجاری شرق در خراسان رضوی است.

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: بر اساس آمار تردد کامیونهای ترانزیتی در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، کشورهای مختلف تمایل به انتقال کالای خود در مسیر چابهار- هرات داشته‌اند که در میان آنها نام کشور هند نیز به چشم می‌خورد.

وی افزود: هم اکنون برخی تجار در آسیای مرکزی با استفاده از مسیر جاده‌ای چابهار - دوغارون - هرات - قندهار - کابل- مزارشریف ، کالاهای تجاری خود را به بندر حیرتان ازبکستان و بندر شیرخان تاجیکستان منتقل می‌کنند و در عمل در حال آزمایش مسیر جدید هستند.  

پایانه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد. شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
آخرین ویرایش: چهارشنبه 15 مرداد 1399
Share
 یادآوری:  درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی  مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان  شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع  هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل  ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه  فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً این اطلاعات، تا تاریخ 15 تیر ماه 1399 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات:  5.242
  اخبار   4030      بین  الملل   3236      آسیا   2822      مراسم  بین المللی / داخل و خارج   1058      دانشگاهی/دیپلماسی   849      زیارت،  زائر/ امام رضا(ع)/ دیپلماسی،   820      جهان  اسلام   819      اقتصادی  / دیپلماسی   747      افتخارات/خبرخوش/مفاخر   740      علمی/دیپلماسی   720      میهمان/میهمانان  خارجی   695      گردشگری  / دیپلماسی   675      اروپا   665      دینی  (مذهبی و قرآنی) /دیپلماسی   651      آموزشی/دیپلماسی   622      آیا  می دانید که مشهد/ آمارها   578      فرهنگی/دیپلماسی   577      دانشگاه  فردوسی مشهد   507      تصاویر / گزارش  های تصویری / نگارخانه   452      آستان  قدس رضوی   433      شهرداری  مشهد   398      جلسات،ملاقات،  بازدید، سفر، نمایشگاه/ داخل و خارج   359      عراق   338      نمایشگاهی/دیپلماسی   326      عمومی  (حاکمیتی و ملی)/دیپلماسی   324      استانداری  خراسان رضوی   319      افغانستان   291      شهری/دیپلماسی   276      پاکستان   273      سیاسی/دیپلماسی   263      ورزشی/دیپلماسی   259      هنری  / دیپلماسی   258      سلامت،  پزشکی و بهداشت/دیپلماسی   258      سرمایه  گذاری داخلی   258      دوجانبه   232      صادرات  و واردات   232   کشورهای  همسایه   165      پژوهشی  و آینده پژوهی   157      نمایشگاه بین  المللی مشهد   145      مسابقات، آزمونها،  برنامه ها، نشریات و... / داخل و خارج   141      مشهد  2017   139      سرمایه گذاری خارجی   134   ادامه ...








اندیشکده بین المللی فرهیخت، دعوت به همکاری می نماید: از سطح اندیشه و پژوهش گرفته که مخاطب آن محققان، نویسندگان، اساتید مجرب دانشگاه، فضلای معظم حوزه، مدیران، کارشناسان و پیش کسوتان در رشته های مختلف، دانشجویان و دانش آموزان و در کل، تمامی دغدغه داران توسعه ی روابط خارجی مشهد با جهان پیرامون هستند، تا سطح اجرایی که شامل فعالان و کاربران ساده وب و علاقه مندان به درج محتوا در وبگاه اینترنتی اندیشکده است. توضیح بیشتر بخش اجرایی آن که، شدیداً نیازمند همکاری افتخاری آن دسته از آقایان و خانم های دلداده و سرسپرده به امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) هستیم که حاضرند همچون پژوهشگران داخلی و خارجی این اندیشکده، به عشق آن امام همام، در شناسایی و رصد و نیز درج کلیه ی رویدادها و مناسبات بین المللی کلان شهر رضوی از منابع مختلف بویژه در بستر اینترنت به ما کمک کرده و حتی از طریق نصب یک اپلیکیشن ساده در گوشی همراه یا تبلت خود، نسبت به درج محتوا در وبگاه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تمایل نویسنده یا تهیه کننده مطالب، نام وی به عنوان ارسال کننده در کلیه ی پست های منتشره به نمایش در خواهد آمد. برای ارتباط گیری با مدیر تارنما، از طریق سیستم پاسخگویی آنلاین می توانید اقدام فرمایید. مأجور باشید


عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی، رصد و پایش رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی کلان شهر رضوی
تا 15 تیر ماه 99
  نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
  نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی، رسانه و ورزش با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
  نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
  نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری و سلامت با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic