دیپلماسی❜ توسعه گردشگری اسلامی در مشهد ٢٠١٨
-
۱۴ دی ۱۳۹۶
-
بازدید: ۱۷۱
سال گذشته، سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی (آیسسکو) با عضویت ۵٧ کشور اسلامی، کلانشهر مذهبی مشهد را برای سال ٢٠١٧ میلادی پایتخت فرهنگ اسلامی در آسیا انتخاب کرد اما اینکه مشهد سال گذشته میلادی پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد معنیاش این نیست که در سال ٢٠١٨ این عنوان برای مشهد تمام شده باشد....
در سال ٢٠١٧ ظرفیتهای مشهد در زمینههای مختلف مذهبی، فرهنگی و گردشگری معرفی شد و امسال قرار است از معرفی این ظرفیتها بهرهببریم. بنابراین عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» تا سالها برای مشهد ادامه خواهد داشت، کارهای فرهنگی بیشتری اجرا میشود و مشهد برای سالهای آینده قطب گردشگری اسلامی خواهد شد.از این رو، دبیرخانه رویداد «مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» برای تحقق اهداف این نامگذاری، تصویب چشمانداز دهساله این عنوان را در دستور کار خود قرار داده است. در این راستا پایدارسازی ردیف بودجه برای «مشهد، پایتخت فرهنگی جهان اسلام» نیز دنبال میشود. سال٩۶ ردیف مستقلی برای مشهد ٢٠١٧ وجود داشت که چون با همین عنوان تصویب شده بود، این اعتبار در بودجه سنواتی کشور در سال ٩٧ پیشبینی نشده بود اما به دنبال پیگیری ادارهکل ارشاد اسلامی استان، آبانماه، دولت با تخصیص این بودجه برای سال ٩٧ هم موافقت کرد و دستوری مکتوب به استاندار خراسان رضوی صادر کرد که در لایحه پیشنهاد بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی، ردیف مشخصی تحت عنوان «کمک به برنامهها و فعالیتهای پایتخت فرهنگی جهان اسلام» پیشنهاد شود. صرف نظر از اینکه تخصیص این بودجه چقدر باشد و رقمش چقدر، ذکر این عنوان میتواند بر توسعه پایتخت فرهنگی جهان اسلام در بازه زمانیای دهساله مؤثر باشد.اما اینکه مشهد ٢٠١٧ چه دستاوردهایی برای این کلانشهر داشته است و در سالهای آتی نیز قرار است مشهدیها چه منافعی از این عنوان ببرند از مهمترین مباحثی است که همواره دنبال میشود.برگزاری هفتههای فرهنگی کشورهای اسلامی، استفاده حداکثری از فضای رسانهها و فضای مجازی در عرصه بینالملل برای معرفی داشتههای فرهنگی و تمدنی مشهد و ایراناسلامی و معرفی توانمندیها و ظرفیتها و مفاخر و مشاهیر، توجه به گردشگری اسلامی و توسعه زیرساختهای حضور زائران خارجی، توسعه زیرساختهای شهر اسلامی در عرصه بینالملل، تأمین متون و محتوای فرهنگی و هنری، و علمی و رسانهای با زبانهای رایج دنیا برای معرفی مشهد و همچنین معرفی آداب رسوم و ترویج فرهنگ اسلامی و فرهنگ رضوی از اهدافی است که نهتنها در سال ٢٠١٧ محقق شد بلکه در مشهد ٢٠١٨ نیز به دنبال تحقق مطلوبتر آن هستیم.در طول سال ٢٠١٧ در مشهد ١۵٠ رویداد فرهنگی و بینالمللی انجام شد و نزدیک به پنج هزار میهمان خارجی به مشهد تشرف داشتند. ١٢٠ تولید فرهنگی و هنری (کتاب، فیلم، پوستر، نرمافزار و سرود) نیز داشتیم. این مباحث نشاندهنده موفقیت در میزبانی این عنوان است. در مشهد به مثابه پایتخت فرهنگی جهان اسلام، اتفاقات خوبی رقم خورد و این موفقیتها در سایه تعامل جمعی محقق شد. در بازدید از آیسسکو در مراکش و جلسات با مدیران این سازمان جهانی نیز بر موفقیت مشهد تأکید و نام مشهد به عنوان شایستهترین شهر برای ادامه پایتختی فرهنگی جهان اسلام مطرح شد. باید توجه داشت که تحقق اهداف و معرفی ظرفیتهای مشهد و پایتخت فرهنگی جهان اسلام بدون ظرفیت رسانهها امکانپذیر نیست. در این راستا میطلبد داشتههای فرهنگی، تمدنی و تاریخی مشهد از طریق برنامههای مختلف و رسانهها به جهانیان معرفی شود.بارگاه منور رضوی همواره بزرگترین ظرفیت مشهد برای معرفی در جهان اسلام است و این رویداد فرهنگی در کنار این ظرفیت عظیم مذهبی، فرصتی استثنایی برای جهانی شدن مشهد است.تجربه خوب عملکرد مشهد در سال ٢٠١٧ به جهان نشان داد ایران میتواند رویدادهای بزرگ را به نحوی شایسته و بایسته برگزار کند. از این رو، از فرصتی که دوباره در اختیار مشهد گذاشته شده است برای توسعه روابط با کشورهای اسلامی در حوزههای عمرانی و اقتصادی و نیز توسعه روابط سیاسی و اجتماعی، هم برای شهر مشهد با محوریت توسعه گردشگری مذهبی و هم برای نظام جمهوری اسلامی ایران، بهره خواهیم برد.
:: لینک کوتاه مطلب ::
farhikhtt.ir/post/4971
موضوعات: