دیپلماسی❜ دانشگاهی/ تقویم فرهیخت: ٢٥ آبان ١٤٠٢، برپایی مراسم خوش آمدگویی به دانشجویان نو ورود غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور سرکنسول های کشورهای پاکستان، عراق و افغانستان

  • بازدید: ۲۹۷
دانشگاهی/ تقویم فرهیخت: ٢٥ آبان ١٤٠٢، برپایی مراسم خوش آمدگویی به دانشجویان نو ورود غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد با حضور سرکنسول های کشورهای پاکستان، عراق و افغانستان
دانشگاه فردوسی مشهد

مراسم خوش آمدگویی به دانشجویان نو ورود غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد روز پنجشنبه ٢٥ آبانماه ١٤٠٢ با حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویان از کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، روسیه، سوریه، عمان، تاجیکستان، لبنان، چین و نیجریه در تالار بوزجانی- خوارزمی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید.

در این مراسم که از ساعت ۹:۳۰ صبح آغاز گردید، نماینده نهاد مقام معظم رهبری، معاونین دانشگاه و سرکنسول های کشورهای پاکستان، عراق و افغانستان حضور داشتند.

در ابتدا دکتر بذرافشان مقدم، مدیر همکاری‌های علمی بین المللی ضمن خوش آمدگویی به دانشجویان مهمان این برنامه، به تشریح بخشهای مختلف آیین ورودی نودانشجویان بین الملل پرداخت.

سپس دکتر شعبانی ورکی معاون آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد را دانشگاهی با قدمت طولانی و سرآمد در تولید علم، نظریه‌پردازی و توسعه فناوری قوی معرفی نمود که می‌تواند زمینه ای بسیار مستعد برای تعالی علمی و مهارتی دانشجویان بین‌الملل باشد که استفاده از این ظرفیت بستگی به تلاش و همت خود آنها دارد.

وی به بیان شش زمینه اساسی برای آمادگی در محیط جدید شامل سازگاری‌های علمی، فرهنگی، عاطفی، فکری، اجتماعی و اقتصادی پرداخت و گفت که همه آنها به یکباره و در سال اول اتفاق نمی افتد.

دکتر شعبانی حضور دانشجویان بین‌الملل در ایران را به لحاظ بعد اجتماعی هم واجد فرصت هایی برای رشد و هم دارای چالش هایی دانست که یکی از آنها زبان و دیگری ابعاد مختلف و تنوع فرهنگی است که نیاز است دانشجویان خود را برای آن اماده کنند.

وی یکی از تجربه های ارزشمند را ، فرصت اندیشیدن دانست که حتی می تواند زندگی یک فرد را تغییر دهد. وی گفت: می گویند در عصر جدید باید مهارت حافظه را به کامپیوتر سپرد و آنچه که از انسان انتظار می رود، شرف اندیشی و نوآوری است. لذا بایستی تحصیل در دانشگاه را یک سرمایه گذاری درازمدت دید که ماحصل آن اشتغال و ارائه خدمات مختلف به کشور خود و جامعه جهانی باشد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی استراتژیک دانشگاه فردوسی مشهد که در آن خود را متعهد به توسعه ابعاد مختلف دانشجویان می‌داند تا بتوانند مهارت های رهبری را به همراه طیفی از مهارت های لازم دیگر در خود پرورش دهند، گفت از شما انتظار داریم به رهبرانی موثر در کشور خود و حتی بیشتر از آن، به داعیان صلح جهانی تبدیل شوید.

سخنران بعدی برنامه، دکتر رضا لطفی معاون پژوهشی دانشگاه بود که نکاتی در زمینه الزامات و مهارت های لازم برای تحصیل و علم آموزی از جمله مهارت های نرم بیان نمود. وی در سخنان خود رسالت اساسی معاونت متبوع خود را پرداختن به علم نافع و تربیت انسان ارزشمند دانست. دکتر لطفی با معرفی پارک علم و فناوری دانشگاه پیشنهاد نمود دانشجویان با ارتباط هر چه بیشتربا آن ضمن افزایش مهارت های خود، بتوانند در زمینه کارآفرینی در آینده کسب موفقیت نمایند.

در ادامه حجت الاسلام دکتر ایمانی مقدم، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی سخنران بعدی مراسم بود که در ابتدا از دست‌اندرکاران برگزاری این برنامه تقدیر کرد. وی گفت به دلیل اهمیتی که برای دانشجویان بین‌الملل قایل هستیم، بخش دانشجویان بین الملل در نهاد رهبری ایجاد شده که آماده همکاری و خدمت رسانی به این دانشجویان عزیز است.

وی با اشاره به جنگ های جهانی با بیش از صد میلیون کشته، آن را محصول علم بدون اخلاق و معنویت دانست که ریشه آن به علم مادی‌گرایانه و ناخدامحور بر می‌گردد که هنوز هم نشانه های حضور این علم بدون اخلاق که از جهالت بدتر است، در تجاوز اسراییل علیه مردم مظلوم غزه دیده می شود.

سپس نمایندگان و سرکنسول‌های کشورهای افغانستان، عراق و پاکستان که در مراسم حضور داشتند به بیان دیدگاه های خود پرداخته و دغدغه ها و انتظارات خود را با دانشجویان متبوع خود در میان گذاشتند.

دکتر علیرضا خادملو، مدیر تربیت بدنی دانشگاه یکی دیگر از سخنرانان آیین ورودی بود که ضمن بیان اهمیت موضوع تندرستی در سلامت روح و روان، به بیان امکانات موجود در دانشگاه فردوسی مشهد برای دانشجویان در این زمینه پرداخت.

در ادامه مراسم یکی از دانشجویان چینی مشغول به تحصیل در رشته ادبیات فارسی که نام خود را به یوسف تغییر داده، به بیان خاطرات خود از اولین حضور خود در ایران پرداخت و گفت عاشقانه زبان پارسی را دوست دارد و همین موضوع سبب شده تا به ایران بیاید.

معرفی فرایندهای اداری و مقررات اجتماعی و علمی دانشگاه، توضیح خدمات کنسولی دانشگاه و معرفی نمایندگان دانشجویان (عراق- افغانستان) از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

photo_2023-11-18_07-28-44

 

photo_2023-11-18_07-28-32

 

photo_2023-11-18_07-28-27

 

no1

 

photo_2023-11-18_07-28-18

 

photo_2023-11-18_07-28-08

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/4631


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها