اندیشکده بین المللی فرهیخت 
  دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی شهر 
  www.farhikhtt.ir  

برترین های دیپلماسی ...

اهدای ده قلب طلایی در
آیین اختتامیه دومین کنگره بین المللی
«پزشکان قلب ایران و اروپا»
متشکل از پانصد تن از متخصصان داخلی و خارجی
مشهد - 14 تا 17 آذر 97 - بیمارستان رضوی

یکشنبه 13 آبان 1397 | بیش از یک میلیون متر مربع، زیربنای کل حرم رضوی است! رواق بسیار زیبا و تازه احداث دارالحجه هم با 7 هزار متر مربع مساحت، واقع در طبقه ی منهای یک، به دلیل نزدیکی به سرداب مقدس، بسیار مورد علاقه زوار داخلی و خارجی... | به قلم «عبدالرضا زرگری»

دوشنبه 16 مهر 1397 | نقدی بر یک خبر، هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ... | به قلم «عبدالرضا زرگری

چهارشنبه 11 مهر 1397 | عدم رعایت مطلوب اصول تشریفات روابط دیپلماتیک در دیدارهای مدیران دستگاه های اجرایی شهر و استان با مقامات عالی رتبه سیاسی و اجتماعی کشورها بویژه با سفرا و دیپلمات های ارشد سفارتخانه های خارجی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دوشنبه 12 شهریور 1397 | چرا متولیان گردشگری استان به طور مطلق می گویند سرمایه گذاری در حوزه تأسیسات گردشگری اشباع شده؟! در حالی که باید بگویند فقط در لایه میانی یعنی هتل های 4 و 5 ستاره اشباع شدیم، اما در لایه بالا یعنی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

هشتمین نشست بین‌المللی شبکه جهانی آب (G-WADI) و دومین نشست برنامه ابتکار بین‌المللی خشک‌سالی (IDI) در مشهد برگزار شد + گزارش تصویری

سرپرست دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: کارشناسان دو برنامه بین المللی مهار خشکسالی و کم آبی در چارچوب همایش ملی فناوری های آب در مشهد گرد هم آمده اند تا نظرات علمی و کار شناسی را در این زمینه مهم به اشتراک بگذارند. الکساندر لیخت روز دوشنبه در همایش ملی فناوری های آب در دانشگاه فردوسی مشهد افزود: امروز در این نشست علمی از دانش کارشناسی در زمینه آب بهره مند می شویم و شاهد نشست علمی اعضای 'شبکه جهانی آب' و اطلاعات توسعه ای زمین های خشک (Gwaede) و نیز 'برنامه ابتکار بین المللی خشکسالی' در مشهد هستیم. | دوشنبه 19 آذر 1397

دیپلماسی ...

گردشگری؛ مدیرعامل گروه هتل‌های هما: در شهر مشهد شاهد افزایش، اما در شهرهای دیگر، با کاهش مسافران خارجی روبرو هستیم

   |  یکشنبه 27 آبان 1397
align=bottom
مدیرعامل گروه هتل‌های هما از برنامه ویژه این مجموعه برای تعطیلات پایان هفته پایتخت‌نشینان خبر داد و گفت: برای رفع مشکل حضور توریست‌های بین‌المللی در کشور، نیاز به تبلیغات بین‌المللی داریم. به گزارش فصل تجارت، گروه هتل‌های هما دارای 5 هتل 5 ستاره است که در شهرهای مشهد (2 هتل)، تهران، شیراز و بندرعباس (هرکدام یک هتل) پذیرای مهمان داخلی و خارجی است....
... این مجموعه که یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های هتل‌داری در ایران است، در حال حاضر با 950 اتاق و حدود 1000 پرسنل اداره می‌شود.

در این رابطه اصغر خیامیان، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل گروه هتل‌های هما در گفتگو با خبرگزاری مهر و روزنامه تهران تایمز، ضمن بررسی اقدام‌ها و اهداف این مجموعه برای بهبود هرچه بهتر خدمات در عرصه پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی، در مورد مشکلات موجود در صنعت هتل‌داری و راه‌های برون رفت از آنها، به بیان مطالب مختلفی پرداخت که در زیر آنها را می‌خواهید خواند:

بازسازی آبرومندانه و مزیت‌های رقابتی 

خیامیان در ابتدا در خصوص اقدام‌های مهم صورت گرفته برای بازسازی و نوسازی برخی از این هتل‌ها، گفت: هتل شماره یک مشهد که به هتل احمدآباد معروف است، به تازگی و به شکلی آبرومندانه‌ای بازسازی شده و شرایط بسیار مطلوبی را بدست آورده است. همچنین 4 طبقه از هتل تهران و بخشی از طبقات هتل بندرعباس هم در برنامه‌های بازسازی و تجهیز قرار گرفت؛ آنهم در شرایطی که فعالیت‌ آنها تعطیل نشد و کمترین مشکلی برای مهمانان داخلی و خارجی پیش نیامد.
وی با اشاره به اینکه به‌خاطر استفاده فراوان، باید هتل‌ها در زمان‌های مختلف بازسازی و مورد مرمت قرار بگیرند زیرا مهمانان داخلی و خارجی خصوصا توریست‌ها کوچکترین نکات منفی را منعکس می‌کنند، اضافه کرد: از دیگر استراتژی‌های کلان ما، توسعه هتل‌ها در شهرهای مختلف است. در این راستا زمینی را در اصفهان برای ساخت هتل کلنگ زدیم اما مشکلاتی برای آن بوجود آمد که درحال رفع آن هستیم تا هرچه زودتر پروژه ساخت آن آغاز شود. همچنین طرح توجیهی ساخت یک هتل در همدان هم آماده شده که بزودی اقدام‌های لازم در این زمینه هم شروع می‌شود.

سبد کامل مجموعه برای ارائه خدمات به همه اقشار 

مدیرعامل گروه هتل‌های هما همچنین با بیان اینکه درحال مذاکره با یک مجموعه هستیم تا در جزیره‌های کیش و قشم نیز دو هتل جدید به داشته‌های گروه اضافه شود، افزود: مجموعه هما یکی از زیر مجموعه‌های هلدینگ گردشگری تامین (هگتا) است که 50 درصد سهام شرکت ایرانگردی و جهانگردی (دارای هتل‌های 4 و 3 ستاره) و مجموعه رفاه گستر (دارای هتل‌های 3 و 2 ستاره) را دراختیار دارد که باعث می‌شود سبدمان در دارا بودن هتل‌های 2 ستاره تا پنج ستاره کامل بوده و بتوانیم خدمات مورد نظر را به مسافران در هر قشری ارائه دهیم.
وی با تاکید بر اینکه برای ساخت هتل باید اصل مهم دارا بودن لوکیشن، لوکیشن و لوکیشن را در نظر گرفت، در مورد مزیت رقابتی هتل‌های این شرکت نسبت به سایر هتل‌ها اینگونه اظهارنظر کرد: برند شرکت، مهمترین مزیت‌های رقابتی ماست. ضمن اینکه برخلاف سایر هتل‌های 5 ستاره، هر یک از هتل‌های 5 ستاره هما دارای یک باغ زیبا در مجموعه خود هستند که شرایط بسیار بهتری را برای اقامت مسافران فراهم می‌کنند.

کاهش اشغال ظرفیت‌ هتل‌ها نسبت به سال 1396 

خیامیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با بیان اینکه در ایران پتانسیل ساخت هتل‌های مختلف وجود دارد، تاکید کرد: ساخت هتل و هتلداری بیزینس جالب اما پردرسری است خصوصا در سال‌های اخیر که دورنمای نامشخصی مقابل‌مان قرار گرفته است زیرا در یک مقطع درخواست مسافران به شدت افزایش یافته و در مقطع دیگر به شدت کاهش می‌یابد. البته در چند ماه اخیر و به‌خاطر نوسانات ارزی، رشد مهمانان عراقی خصوصا در هتل‌های‌مان در شهر مشهد افزایش یافته اما در شهرهای دیگر، شاهد کاهش سفرهای داخلی و مسافران خارجی هستیم.
وی در ادامه به کاهش ضریب اشغال هتل‌ها در 6 ماهه نخست سال 1397 نسبت به سال 1396 خبر داد و افزود: متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ صنعت هتل‌داری، ارائه آمارهای غیر شفافی است که از سوی برخی مدیران و نهادها ارائه می‌شود. مطمئنا اگر آمارهای صحیح حضور مسافران و گردشگران داخلی و خارجی تنها از سوی جامعه هتل‌داران ارائه شود، در نهایت به سود همگی اعضا بوده زیرا اگر آمارها در این حوزه شفاف و دقیق باشد، سیاست‌گذاری‌ها بعدی به نحوی خواهد بود که برای این جامعه مثمر ثمر خواهد شد.

نیاز به تبلیغات بین‌المللی 

مدیرعامل گروه هتل‌های هما نداشتن تبلیغات مناسب در خارج از کشور را از دیگر مشکلات صنعت هتل‌داری برشمرد و افزود: متاسفانه باوری غلط و اشتباه در خارج از کشور شایع شده که در ایران امنیت وجود ندارد. مطمئنا وقتی عامل عدم امنیت وجود نداشته باشد، عامل قیمت نمی‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در سفر توریست‌های خارجی ایفا کند و درصورتیکه عامل امنیت وجود داشته باشد، می‌توان در مورد بحث تعیین نرخ و قیمت‌گذاری در سفرهای مسافران بین‌المللی صحبت کرد. امروزه کشور ترکیه در زمینه تبلیغات بین‌المللی درخصوص اماکن تفریحی و اقامتی کشورش تبلیغات بسیار زیادی انجام می‌دهد و توانسته در جذب توریست‌های بین‌المللی و درآمدزایی در عرصه گردشگری به موفقیت‌های بزرگی دست یابد.
وی صنعت‌های توریسم و هتل‌داری را صنعت‌های بسیار حساس دانست و خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی از یکسو توریست‌ها تفکر غلطی در خصوص وضعیت داخلی کشورمان از بعد امنیتی و بعد مسائل تفریحی و اقامتی دارند و از سوی دیگر سرمایه‌گذار خارجی نمی‌تواند ریسک کرده و در کشورمان در زمینه ساخت هتل سرمایه‌گذاری کند و بعد نگران باشد که به‌خاطر برخی مشکلات مجبور به ترک ایران شود، درحالیکه پولش را تبدیل به خاک و سیمان کرده و نمی‌تواند آن را با خود ببرد.
خیامیان در ادامه تصریح کرد: البته وقتی تبلیغات بین‌المللی در خصوص وضعیت امنیت کامل و اماکن تفریحی و اقامتی داخل ایران به‌خوبی صورت گیرد، شرایط برای جذب توریست و افزایش درآمد در بخش گردشگری به‌مراتب بهتر خواهد شد. به‌طور مثال چند سال پیش مدیران یکی از بزرگترین هتل‌های زنجیره‌ای ژاپنی به کشورمان سفر کردند و در این بازدید یکی از مدیرانش با صراحت اعلام کرد تصور ذهنی‌اش از تهران، شهری مانند دهلی بوده که ظاهری نامناسب داشته و مردم فقیر در کنار خیابان زندگی می‌کنند اما وقتی وضعیت تهران را از نزدیک مشاهده کرده، نگاهش به شرایط کشورمان کاملا تغییر کرد و اصلا باورش نمی‌شد که ایران چنین شهرهای امن و زیبایی دارد.

معظلی به نام تعرفه ریالی 

وی در بخش دیگری از گفتگویش با خبرگزاری مهر ، در پاسخ به این پرسش که برای مقابله با مشکلات حاصله از تحریم‌های آمریکا و تاثیرات منفی نوسان نرخ ارز چه برنامه‌ها و تدابیری دارید؟، اظهار کرد: نرخ ارز باید برای هتل‌داران و صنعت گردشگری یک فرصت باشد اما متاسفانه بخشنامه سازمان میراث فرهنگی در دولت نهم که در زمان رحیم مشایی و توسط ملک‌زاده عرضه و هتل‌ها موظف شدند که تعرفه‌ ریالی داشته باشند، درحالیکه پیش از آن هم تعرفه ارزی و هم تعرفه ریالی داشتیم. این تصمیم با مخالفت بسیاری از سوی جامعه هتل‌داران روبرو شد ولی متاسفانه در نهایت این تصمیم غیرکارشناسانه، اجرایی شد.
مدیرعامل گروه هتل‌های هما با بیان اینکه در آن مقطع زمانی، موافقت شد نرخ ریالی بالاتر برده تا تفاوت تسهیل ارز جبران شود، افزود: وقتی با هتل‌داران صحبت کنید، متوجه می‌شوید آنها نمی‌توانند در طول سال طبق تعرفه اعلام شده از سوی اتحادیه اتاق‌های خود را به مسافران ارائه دهند بلکه میانگین نرخ فروش هتل‌ها بسیار پائین‌تر از نرخی است که مجوز دارند؛ پس افزایش نرخ ارز هم کمکی به هتل‌داران نکرد. ضمن اینکه در زمان‌هایی مانند امروز، تفاوت بین نرخ ارز و نرخ ریالی بسیار شد؛ یعنی اتاقی در هتل ما اگر شبی 650 هزار تومان هم قیمت‌گذاری شود، یعنی ارزش آن 40 دلار بوده که بسیار پائین است. در نهایت این تفاوت نرخ، نصیب آژانس‌داران می‌شود نه هتل‌داران زیرا بر اساس ارز قیمت داده و مسافر می‌گیرند.

منافع مشترک هتل‌داران و آژانس‌داران
 
وی با بیان اینکه تا هتلی نباشد، آژانس‌های مسافرتی نمی‌توانند در جذب توریست و گردشگر موفق باشند، ادامه داد: هتل‌دار و آژانس‌دار، لازم و ملزوم همدیگر هستند، پس منفعت هتل، منفعت آژانس را هم در پی خواهد داشت. اینکه در چنین وضعیتی، آژانس‌دار زیاده‌خواهی کرده و تمام منفعت را برای خود بخواهد، باعث ضرر و زیان هتل‌دار بوده و باعث کاهش کیفیت خدمات هتل‌ها و محل‌های اقامتی می‌شود که هرچند در کوتاه مدت به سود آژانس‌داران می‌شود اما در مجموع به ضرر خواهد شد.
خیامیان صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به افزایش کالاهای مصرفی داخلی، نمی‌توانیم نرخ ریالی اتاق‌ها را به‌خاطر پائین بودن درصد اشغال، افزایش دهیم زیرا دیگر کشش داخلی وجود ندارد ولی می‌توانیم این مشکل را با دریافت ارز از خارجی‌ها تامین کرد اما امروزه به‌خاطر قانون مصوب شده، این راهکار هم قابلیت اجرایی ندارد. در نهایت مجور می‌شویم هزینه‌ها را کاهش دهیم که با توجه به اینکه 60 درصد هزینه‌های یک هتل 5 ستاره نیروی انسانی است، پس مجبوریم تعدیل نیرو داشته یا اضافه کاری آنها را کاهش دهیم که قطعا تبعات و آسیب‌های اجتماعی بسیاری را به همراه دارد.

هتل‌داران سرمایه‌گذار اصلی صنعت توریسم 

وی با تاکید بر اینکه مسئولان میراث فرهنگی باید به این مساله مهم، نگاه جدی داشته و این مشکل را برطرف کنند، یادآور شد: سرمایه‌گذار اصلی این صنعت هتل‌داران هستند زیرا یک آژانس را با حداقل سرمایه‌گذاری می‌توان تاسیس کرد اما برای راه‌اندازی و اداره یک هتل، به سرمایه‌گذاری میلیاردی و نیروی انسانی با توجه نیاز دارد؛ همچنین به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در اشتغالزایی نقش دارد، پس حمایت اصلی باید از هتل‌داران صورت بگیرد.
مدیرعامل گروه هتل‌های هما با اشاره به اینکه یک توریست الزامی ندارد در خریدهای داخل ایران حتما از ریال استفاده کند و می‌تواند از ارزهای معتبر بین‌المللی بهره ببرد، این اجازه هم به هتل‌داران داده شود که در خدماتی که مسافران خارجی داده می‌شود، از خدمات ارزی بهره‌مند شود، تاکید کرد: وقتی یک هتل 5 ستاره در خارج از کشور شبی 300 دلار است، اجازه دهند ما حداقل شبی 200 دلار از مسافران خارجی دریافت کنیم نه 40 دلار؛ اتفاقی که اظهر من‌الشمس بوده تا کی باید منتظر اتخاذ چنین تصمیم مثبتی از سوی جامعه هتل‌داران باشیم، اتفاقی که به سود همه هتل داران خواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا جامعه هتل‌داران در این خصوص اقدامی نمی‌کند؟، اظهار کرد: البته آقای حمزه‌زاده چندی پیش قول دادند که هفته آینده این مشکل برطرف می‌شود اما هنوز هفته آینده نیامده! و مشکل نیز پابرجاست.

دنبال بازارهای جدید هستیم 
خیامیان با اشاره به اینکه برخی از مدیران آژانس‌های مطرح اعلام کردند که تعداد تورهای‌شان کاهش یافته، در مورد اقدام‌های جدید گروه هتل‌های هما برای جایگزین کردن ایده‌های جدید برای برون رفت از وضعیت فعلی، اینگونه توضیح داد: فعالانه به‌دنبال بازارهای جدید هستیم که یکی از مهمترین آنها، توریسم درمانی است. با توجه‌به تغییر قیمت نرخ و جایگاه حرفه‌ای پزشکی در ایران، بسیاری از توریست‌ها برای انجام عمل زیبایی، نازایی و یا موارد دیگر به ایران سفر می‌کنند که در شهرهای مشهد و شیراز اقدام‌های ویژه‌ای دراین خصوص انجام داده‌ایم.
وی اضافه کرد: در شهر شیراز، با همکاری سازمان تامین اجتماعی که پزشکان حاذق و بیمارستان‌های مجهزی دارد، قصد داریم پکیج درمانی مناسبی را در اختیار توریست‌ها در زمینه توریست درمانی قرار دهیم تا خدمات ویژه‌ای را به گردشگران و مسافران خارجی ارائه کنیم. همچنین قصد داریم در آینده‌ای نزدیک، پزشکان زبده‌ای را برای وزیریت اولیه در محل هتل‌های‌مان مستقر کنیم تا مسافران در بدو ورود یا در زمان اقامت‌شان، به‌بهترین شکل خدمات پزشکی را دریافت کنند.
سرمایه‌گذار اصلی این صنعت با تاکید براینکه بیمارانی که برای عمل زیبایی، نازایی و موارد دیگر به ایران سفر می‌کنند، مدت زمان بیشتری را در شهرهای محل درمان سپری می‌کنند که این مساله به درآمدزایی هتل‌ها کمک شایانی می‌کند، ادامه داد: طرح دیگرمان، ارائه خدمات ویژه به بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی آنهم در زمان‌هایی بوده که شاهد کاهش مسافر هستیم. در این رابطه چندی پیش جمعی از بازنشستگان این سازمان با پرداخت 90 هزار تومان، از امکانات اقامتی‌مان در شهر مشهد استفاده کردند؛ اتفاقی که هم برای هتل و هم برای آنها مفید بود.

برنامه‌های ویژه برای تعطیلات پایان هفته 

وی طرح دیگر این هتل را ارائه تخفیف‌های ویژه در روزهای پایانی هفته برشمرد و درخصوص آن اینگونه توضیح داد: با توجه به اینکه اکثر ظرفیت هتل‌مان در تهران در طول هفته را کسانی اشغال می‌کنند که فعالیت‌های تجاری داشته یا برای انجام امور اداری به پایتخت می‌آیند، در انتهای هفته با کاهش حضور مسافر روبرو هستیم. در این رابطه و در قالب طرحی جذاب، تصمیم گرفتیم که تخفیف 60 درصدی را برای اجاره اتاق‌های هتل تهران در روزهای پنجشنبه و جمعه درنظر بگیریم، اتفاقی که باعث می‌شود علاقمندان با یک هزینه اندک، یک شبانه روز را در کنار خانواده در هتل اقامت کرده و از امکاناتی همچون استخر، صبحانه در بوفه به شکل رایگان و ... استفاده کرده و آخر هفته‌ای فراموش نشدنی را به‌همراه خانواده‌شان تجربه کنند؛ اتفاقی که بسیار جذاب بوده و برای اجرایی شدن آن، نیاز به تبلیغات و اطلاع‌رسانی داریم.

خیامیان در پایان گفت: در صنعت گردشگری، جذب توریست خارجی از وظایف آژانس‌های مسافرتی است و وظیفه اصلی هتل‌ها خدمات‌دهی در حد اعلی است. اگر من بخواهم، وظیفه آژانس‌دار را انجام دهم یا بالعکس، اتفاق خوبی رخ نمی‌دهد، پس بهتر است به‌فکر افزایش خدمات، ارتقای کیفیت هتل‌ها در بازسازی‌ها، آموزش پرسنل و بهبود هرچه بهتر خدمات هتل، خود باشم. بطور مثال درخارج از کشور، اگر فردی خودش برای گرفتن اتاق به هتل برود، باید هزینه‌ بیشتری نسبت به رزو آن اتاق توسط یک آژانس دهد؛ این یعنی همکاری بسیار خوبی بین هتل‌ها و آژانس‌ها وجود دارد تا هر دو طرف از این فضا سود لازم و کافی را ببرند.

منبع: فصل تجارت 

نظری و گذری در حاشیه:...



آخرین ویرایش: یکشنبه 27 آبان 1397
  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز خواهند شد. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 22 آذر ماه 1397 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات: 4.450
 اخبار   3183     بین الملل   2579     آسیا   2223     مراسم بین المللی / داخل و خارج   934     دیپلماسی اقتصادی    661     دیپلماسی دانشگاهی  608     دیپلماسی زیارت، زائر/ امام رضا(ع)/ ،   587     افتخارات / مفاخر   555     دیپلماسی گردشگری    536     دیپلماسی علمی   476     جهان اسلام   454     اروپا   448     میهمان/میهمانان خارجی   435     دیپلماسی فرهنگی  420     دیپلماسی آموزشی   420     دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی)   412     آیا می دانید که مشهد...   386     دانشگاه فردوسی مشهد   358     شهرداری مشهد   312     دیپلماسی نمایشگاهی  280     آستان قدس رضوی   250     سرمایه گذاری   248     استانداری خراسان رضوی   242     تصاویر / گزارش های تصویری   241     عراق   234     صادرات و واردات   208     پاکستان   205      دیپلماسی هنری   190     دیپلماسی شهری  187     افغانستان   184     دیپلماسی ورزشی   178     دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت/   176     استاندار   169     دیپلماسی سیاسی  166     حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی   148     دیپلماسی اجتماعی    147     آفریقا   144     مشهد 2017  مشهد 2017   139     نمایشگاه بین المللی مشهد   126     سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول   123     سرمایه گذاری خارجی   110     پایتخت معنوی ایران   103     جلسات،ملاقاتها، بازدیدها، سفرها/ داخل و خارج   93    فرودگاه بین المللی مشهد   88     آمریکا   88     شهردار مشهد   86     



عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی و رصد رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر
تا 22 آذر ماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»