اندیشکده بین المللی فرهیخت
رصدگاه توسعه روابط خارجی مشهد
درگاه مطالعات راهبردی رویکرد بین المللی مشهد
www.farhikhtt.ir

برترین های دیپلماسی در رصد فرهیخت - مهر 97

در راستای توسعه ی دیپلماسی دینی صورت گرفت:


آیین بدرقه خادمان و دست اندرکاران اربعین حسینی

24 مهرماه 97 - حرم مطهر رضوی

مقاله علمی: چرا سران کشورها فقط در "تهران" جلسه می‌گذارند؟ چرا مشهد و شهرهای دیگر نه؟ به قلم دکتر بیدارمغز

   |  دوشنبه 16 مهر 1397
align=bottom
اگر به خاطر داشته باشید، مدتی قبل، گلایه ای را از سوی یکی از مخاطبان اندیشکده در «تریبون آزاد» منتشر کردیم که از تمرکز اجلاس های سران کشورها در تهران و عدم برگزاری آنها در شهرهایی همچون مشهد انتقاد شده بود. مستند این انتقاد، مصاحبه معاون مراسم و تشریفات دفتر رییس‌جمهوری مبنی بر این که اجلاس اخیر سران قرار نبود در تهران برگزار شود و ما به 7 شهر سفر کردیم اما هیچ شهری حتی مشهد، این امکان فراهم نبود!  اکنون، دکتر «بیدارمغز» مدرس تشریفات بین المللی و طراح و ارزیاب مراسم بین‌المللی هم به این مصاحبه واکنش نشان داده اند و بحث مستوفایی در این خصوص نموده اند که ضمن تشکر از توجه ایشان به این موضوع مهم، تقدیم شوق مندان گرامی می شود: 

چرا ایران از درآمد بالقوه اجلاس سران و «گردشگری رویدادمحور» سهمی ندارد؟ چرا در پایتخت ایران که شهره آفاق است تدارکات میزبانی اجلاس‌های بین‌المللی در دقیقه 90 فراهم می‌شود؟ آیا جز تهران، شهرهایی مثل اصفهان که محبوب گردشگران است و مشهد که هتل‌سازان بر آن سیطره یافته‌اند و تبریز که پایتخت گردشگری جهان اسلام شده نمی‌توانند میزبان رویدادهای بین‌المللی باشند؟...

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، علی‌محمد  بیدارمغز ـ مدرس تشریفات بین المللی و طراح و ارزیاب مراسم بین‌المللی ـ در مقاله‌ای با وام گرفتن از مصاحبه ((بهمن حسین‌پور))معاون مراسم و تشریفات دفتر رییس‌جمهوری»، درباره اجلاس اخیر تهران با سران کشورهای روسیه و ترکیه، به روند تعیین محل برگزاری اجلاس‌های بین‌المللی نگاهی چالشی داشته و از ظرفیت «توریسم همایشی» که به غفلت سپرده شده، سخن به میان آورده است.

وی به بخش‌هایی از مصاحبه حسین‌پور که مسؤولیت اجرایی اجلاس سه‌جانبه سران کشورهای ایران، ترکیه و روسیه را در تهران به عهده داشته، اشاره کرده که گفته است: «در ابتدا بر اساس ابلاغی که از سوی دفتر رییس‌جمهور مبنی بر فراهم کردن اقدامات لازم برای برگزاری اجلاس در یکی از شهرستان‌های کشور به معاونت مراسم و تشریفات دفتر رییس‌جمهوری ابلاغ شد، تیمی 7 نفره متشکل از نمایندگان تشریفات، حفاظت، روابط عمومی و پشتیبانی به جزیره کیش، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و محمودآباد برای بررسی امکانات این شهرها اعزام شد، اما بر اساس گزارشاتی که از سوی این تیم ارائه شد، این شهرها مورد تائید واقع نشد، یعنی هیچ­کدام از شهرهای مورد نظر، شرایط ایده‌آل برای میزبانی اجلاس را نداشتند. امکاناتی از قبیل محل‌هایی مناسب برای اجلاس اصلی، محل مناسب برای مصاحبه مطبوعاتی و ضیافت عصرانه رؤسای جمهور، اتاق برای ملاقات‌های دوجانبه، محل اقامت رؤسای جمهور و همچنین فراهم بودن شرایط فرودگاه‌ها برای فرود هواپیماهای مهمانان از جمله موارد مورد توجه تیم‌ ارزیابی بود که متاسفانه هیچ­کدام از شهرهای مورد نظر، شرایط ایده‌آل را برای میزبانی اجلاس نداشتند، مثلا در تبریز محل مناسبی برای اقامت رؤسای جمهور وجود نداشت، در جزیره کیش محلی برای برگزاری اجلاس یافت نشد. در اصفهان نیز علاوه بر محل اقامت، محل مناسبی برای اجلاس وجود نداشت. مشهد با وجود دارا بودن هتل‌های بسیار، محلی مناسب برای اقامت و اجلاس رؤسای جمهور نداشت، شیراز هم اصلا هیچ کدام از امکانات لازم را برای میزبانی اجلاس نداشت.  

«نمی‌خواستیم اجلاس را در جایی تکراری برگزار کنیم، تصمیم به تعبیه مکانی جدید در سالن اجلاس سران گرفتیم. در این راستا دو اتاق برای توقف موقت رؤسای جمهور و محل استقرار همراهان رؤسای جمهور ساخته شد. همچنین ساخت میزی که در مقابل رؤسای جمهور سه کشور در اجلاس قرار داشت و جالب آن‌که مکان مناسب و امکانات لازمی که می‌بایست ظرف مدت 2 ماه فراهم شود، تنها ظرف 5 روز کاری انجام شد. برای ضیافت رؤسای جمهور سه کشور، در طبقه دوم سالن اجلاس، محلی توسط دیوار کاذب ساخته شد و برای تزئین این محل نیز از آثار باستانی و صنایع دستی متعلق به کشورمان استفاده کردیم. همچنین با مشارکت یکی از شرکت‌های فرش، محل ضیافت را تماماً مفروش کردیم و این تعجب آقایان پوتین و اردوغان را برانگیخت؛ چراکه آنها پیش از این نیز به سالن اجلاس آمده بودند، اما تا به حال چنین محلی را ندیده بودند. همچنین همتایان (تشریفاتی) من (در نهادهای ریاست جمهوری روسیه و ترکیه) می‌گفتند که محل برگزاری اجلاس تهران، از محل‌هایی که آنها در سوچی روسیه و آنکارای ترکیه تدارک دیده بودند، بهتر و زیباتر بوده است و اجلاس تهران، آبرویی برای ایران شد.»

بیدارمغز در ادامه نوشته است: «جالب آن‌که همه تصور می‌کنیم شهرهای یادشده که بعضاً شهره آفاق هستند، امکانات لازم را برای برگزاری یک مناسبت بین‌المللی ندارند و همه امکانات در تهران جمع شده است. البته ظاهرا تهران هم با وجود همه مزایا، امکانات خاص یک جلسه سران را در سطح محدود که هم کاربردی باشد و هم آبرومند و زیبا، نداشت. به گفته آقای حسین پور آن‌ها مجبور شدند آن را در مدتی کوتاه بسازند و تجهیز کنند. »

این مدرس تشریفات بین المللی سپس به تاثیر گردشگری به عنوان "منبع درآمدهای گزاف و عامل اشتغال فراوان" اشاره کرده و یادآور شده است که «گردشگری یا آنچه در ایران به عنوان جهانگردی ترجمه می‌شود، سفر به خارج از محل اقامت دائمی برای تفریح و یا سایر اهداف است و بر خلاف تصور عامه، فقط برای خوشگذارنی نیست، که انواع متعدد دارد، از جمله فرهنگی، ورزشی، دینی ـ مذهبی، طبیعت، تجربی، میراث، حیات وحش و حتی انواع عجیب مانند مناطق جنگی، تاریک ـ سیاه(قبور مردگان)، در حال انقراض، نهایت (وحشت) و اخیراً هم گردشگری بسیار گران توریسم فضایی.

گردشگری یکی از این زمینه‌های اقتصادی بسیار منفعت‌آمیز است و یکی از منابع مهم تعدادی از کشورهای هر سه جهان را تشکیل می‌دهد از آمریکا، اسپانیا و فرانسه تا چین و روسیه و حتی کشورهایی مانند آذربایجان، سودان جنوبی و میانمار و هر کدام، هر چیزی و هر مکانی را که دارند به نمایش می‌گذارند، از امکانات مهیا تا امکانات ساختگی شامل آثار باستانی، جاذبه‌های معماری و تاریخی، موزه‌های آثار باستانی و تاریخ طبیعی، گردشگاه‌های جنگلی و طبیعی، زمین بازی‌های کودکانه و بزرگسال، وقایع ورزشی، نمایشگاهی، هنری تا حتی قبرستان‌های زیر زمینی تاریک، بیابان‌های بی آب و علف، نمکزارها، کوه‌های یخ در حال ذوب، قرق حیوانات وحشی و پرندگان مهاجر، خوابگاه‌های معلق در دیواره کوه‌ها، قایق‌رانی در رودخانه‌های خروشان، شب‌های ماه کامل، شنای نهنگ‌ها، غارهای پرستوها و خفاش‌ها، چشمه‌های معروف به شیطان پایین آبشارها، جاده‌های مرگ! محله‌های کثیف! و خلاصه هر چیزی که برای افراد غیر بومی می‌تواند متفاوت باشد و اگر جذاب نباشد، آن را همراه با یک یا چند برنامه ابتکاری جذاب می‌سازند. هدف نهایی ایجاد اشتغال و کسب درآمد است.

جالب آنکه با وجود مشکلات سفر و راه‌های پرخطر، تأخیر پروازهای هوایی و مصائب سفرهای زمینی، گرانی هزینه‌های سفر، تورم و رکود و حتی خطر حملات تروریستی هم نتوانسته و نمی‌تواند سفر و جهانگردی را متوقف کند و اگر در کوتاه مدت بر رشد آن اثر (منفی) می‌گذارد، پس از مدتی دوباره رونق می گیرد. زیرا زندگی بشر با سفر عجین است و افراد برای حفظ ارتباطات با بستگان و دوستان، گردش و تفریح، سیاحت و زیارت، تجارت و فروش، شرکت در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها، دیدن عجایب دنیا و کسب تجربه همه مخاطرات و خطرات، هزینه‌ها و رنج‌ها را بر خود هموار می‌سازند.  

از سوی دیگر، هر گردشگر بین 3 تا 8 شغل متفاوت ایجاد می‌کند، از نمایندگان فروش بلیت هواپیما و کارکنان فرودگاه و ترمینال‌ها، قطار و اتوبوس شهری و بین شهری، کارکنان موزه‌ها و نمایشگاه‌های تجاری و دست‌اندرکاران برنامه‌های هنری و سینمایی، مناطق گردشگری، مدیران و کارکنان هتل و رستوران‌ها، سازندگان و فروشندگان صنایع دستی تا پزشکان، پرستاران، جراحان عملیات جراحی کوچک و بزرگ و پلاستیک و زیبایی، دندانپرشکان و حتی آرایشگران و غیره. اما ایران که از لحاظ جاذبه‌های جهانگردی بر اساس اسناد یونسکو جزو 10 کشور اول دنیا است، بر اساس آمارها، نه از لحاظ عده گردشگری ورودی و نه به لحاظ درآمدهای توریستی جزو 10 کشور اول دنیا نیست.

بر اساس آمارهای سال‌های اخیر، درآمدهای جهانگردی جهانی در سال  2012 میلادی پس از پشت سر گذاشتن رکودهای نیمه دوم سال 2008 و تمام سال 2009، بالغ بر یک تریلیون شد که تقریباً یک میلیارد بیش از سال قبل و دو میلیارد بیش از سال 2010 بود. فهرست 10 کشور اول درآمدهای توریستی، آمریکا با حدود 204، چین با 114، اسپانیا با 56، فرانسه با 46 دلار بوده است. اما در صدر بیشترین عده جهانگردان ورودی فرانسه با حدود 83، آمریکا با 76، اسپانیا همین حدود و چین با 60 میلیون گردشگر و در ردیف دهم اتریش با 28 میلیون قرار داشته است. البته ما در میان کشورهایی که بیشترین هزینه‌های توریستی هم دارند، نیستیم. جهانگردان چینی با 292 میلیارد، اول جدول سال 2016، آمریکایی‌ها با 113 در جایگاه دوم، آلمانی‌ها با 77 میلیارد در مقام سوم و استرالیایی‌ها با 23 میلیارد دلار در رتبه دهم هستند.

هیچ کدام از شهرهای ما هم در میان 10 شهر گردشگرپذیر دنیا ثبت نشده است. بانکوک با 21 میلیون تن در صدر است، دوبی با 15 میلون نفر مقام چهارم، سنگاپور با 12 میلیون گردشگر رتبه ششم، و استانبول با نزدیک به 12 میلیون تن جایگاه هشتم را دارد. طبعاً شهرهای ما هم از درآمد جهانگردان خارجی بی‌نصیب مانده است. در صدر این شهرها، لندن با 20 میلیارد دلار اول و استانبول با بیش از 9 میلیارد دلار در ردیف دهم است [1] که حتماً بخشی از این درآمد را از جهانگردان ایرانی کسب کرده است. »

این کارشناس طراحی مراسم بین‌المللی در ادامه مقاله‌اش به «گردشگری همایش‌ها و رویدادها پرداخته» و نوشته است: «یکی از انواع گردشگری که اتفاقاً حلال است و وجوه آن مباح، جهانگردی همایشی و رویدادی است. اجمالاً این توضیح لازم است که جهانگردی همایشی و رویدادی معادل Event tourism انتخاب شده است. قبلاً از جهانگردی دیگری یاد می‌شد با عنوان کانونشنال توریسم Conventional Tourism که فقط به جهانگردی همایشی محدود بود و رویدادها را شامل نمی‌شد، اما جهانگردی همایش‌ها و رویدادها (Event tourism) هم گردهمایی‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و هم رویدادهای مختلف شامل نمایشگاه‌های گوناگون، مناسبت‌های ورزشی، جشنواره متعدد فرهنگی و مانند آن‌ها را هم در بر می‌گیرد. این نوع گردشگری بر آن گروه‌هایی از جهانگردان متمرکز است که برای شرکت در یک همایش یا یک رویداد وارد یک شهر و کشور می‌شوند.

جالب آنکه این نوع توریسم به دلیل تداوم سالانه، دو یا 4 سال یک‌بار در جدول گردشگری‌های پایدار هم جای دارد و به دلیل نمایش هنر و استعداد و ظرفیت و نیز کسب تجربه و جایزه و درآمد، جذابیت خاص خود را دارد و چون کم و بیش حدود یک هفته جریان دارد، درآمدهای متعدد اقامت، غذا و گردش و خرید هم نصیب شهر و کشور محل برگزاری می‌کند. اضافه بر این نظر به تجربه اقامت میان مدت، خاطره خوشی بر جهانگردان می‌گذارد و آنان را ترغیب می‌کند تا دوباره و چند باره تنها یا به اتفاق خانواده و دوستان خود به آن سامان سفر کنند. مهم‌تر آن‌که خبرنگاران، عکاسان و فیلمبرداران حاضر در مراسم یک رویداد در تمام اوقات برگزاری با ارسال خبر و عکس و فیلم نه فقط از مراسم که از فرهنگ مردم، نقاط دیدنی، غذاها و سوغات محلی هم خبر می‌دهند و شهر را در مرکز اخبار جهان قرار می‌دهند، آنرا مشهور می‌سازند یا به شهرت آن می‌افزایند. این اثر ماندگار نقاط توریستی معروف به بازگشت مشتری Client Return است و در صورت بهره‌گیری از سایر اصول گردشگری پایدار Sustainable Tourism می‌تواند یک درآمد مستمر را فراهم کند.

اضافه بر آن امکان بازدید و سفر شرکت‌کنندگان در رویدادها به نقاط جهانگردی کشور محل رویداد هم فراهم است و درآمدهای جانبی دیگری نیز تحصیل می‌شود. یک نکته مهم؛ درآمد ایونت توریسم به خصوص اجلاس سران بسیار زیاد است! البته به شرط آنکه مدیران و کارکنان اماکن منتخب از لحاظ خدمات نیز عالی، با آداب بین‌المللی بخوبی آشنا و بر اصول پذیرایی‌های دیپلماتیک مسلط باشند که صرف امکانات و تجیهیزات عالی کفایت نمی‌کند.

البته همه این خبرهای خوب و مناسب مشروط به داشتن همه امکانات لازم، نیروهای آموزش دیده دارای اخلاق حسنه و مسلط بر آداب بین‌المللی و هماهنگی عالی میان مسؤولان و کارکنان قسمت‌های مختلف است؛ خواه افسران مهاجرت هنگام ورود، رانندگان وسایل نقلیه، میزبانان آشنا به سرویس‌های بین‌المللی، رعایت بهداشت متعارف، خدمات استاندارد، راه‌های امن و رفت و آمد ایمن است که در بعضی، ما بسیار مطلوب هستیم و برخی نیاز به کار بیشتر دارد. »

بیدارمغز با یادآوری گفت‌وگوی حسین‌پور مبنی بر این‌که "هیچ کدام از کلانشهرهای ما به جز تهران شرایط ایده‌آل برای میزبانی اجلاس را نداشتند" ادامه داده است: «امکاناتی از قبیل محل‌هایی مناسب برای اجلاس، مصاحبه مطبوعاتی و ضیافت عصرانه رؤسای جمهور، اتاق ملاقات‌های دو جانبه، محل اقامت رؤسای جمهور و همچنین فراهم بودن شرایط فرودگاه‌ها برای فرود هواپیماهای مهمانان...، طرفه آنکه در تهران هم امکانات مهیا نبود و ظرف 5 روز مکانی آبرومند فراهم شد. مدتی کوتاه که ما در آن شهره آفاق هستیم، معروف به دقیقه 90!

اگر شهرهای ما بخصوص آن‌ها که امکانات اقامتی عالی و در سطح استاندارد بین‌المللی و مدیران کارآمد و کارکنان آموزش دیده دارند، ایجاد امکانات لازم برای برگزاری یک اجلاس منطقه‌ای و بین المللی را نیز تدارک کنند، مدیران و کارکنان خود را با تشریفات بین‌المللی مسلط سازند، قطعاً ما هم می‌توانیم در توریسم همایشی و رویدادی هم نقش مناسب ایفا کنیم و با قرار گرفتن در سالنامه جهانی این مناسبت‌ها، با پذیرش مقامات عالی رتبه و همراهان و نیز جهانگردان بین‌المللی درآمدهای بیشتر نصیب ببریم و نه تنها نقاط جذاب و تاریخی که سایر امکانات مهیای خود مانند پیست‌های اسکی و چمن، جشنواره‌های فرهنگی، غذایی و صنایع کوچک و روستایی، روستاهای سرسبز و حتی غارها و بیابان‌های برهوت خود را معرفی و پولسازی کنیم، کار ایجاد کنیم و سهم خود را از جهانگردی بین‌المللی باز پس گیریم و نام کشور و شهرهای "جهان- معروف" خود را مشهورتر کنیم. »



 رزومه استاد علی محمد بیدار مغز

رئیس تشریفات دائم ایران در سازمان ملل متحد (نیویورک)
رایزن اول کادر سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو
مسئول تشریفات دیدار دبیر کل سازمان ملل (کنفرانس سران اسلام و گروه 77)
مولف چندین کتاب در زمینه آداب تشریفات و زبان بدن
سخنران بیش از 100 همایش و کارگاه آموزشی

مدارج علمی و تحصیلی:

فوق لیسانس علوم سیاسی
فوق لیسانس ادبیات

سوابق دانشگاهی:

مدرس دانشگاه علمی- کاربردی، واحد کیش(مکاتبات، مکالمه و ترجمه متون، و روابط عمومی)
مدرس دانشکده علوم سیاسی- دانشگاه آزاد واحد کرج(تاریخ تحول دولت در اسلام، سیاست و حکومت در آسیا، آفریقا، و اتحاد شوروی سابق)
استاد مهمان در دوره فوق لیسانس علوم سیاسی – دانشگاه تهران
استاد مهمان در دوره فوق لیسانس مدیریت بازرگانی- دانشگاه کیش
استاد مهمان دوره کارشناسی ارشد- دانشکده روابط بین المل وزارت امور خارجه
استاد مهمان برای آموزش تشریفات بین المللی جهت دیپلماتهای جوان کشورهای “منافع همسو”، عراقی، افغانی و
اتحادیه کمور(به فارسی) و آفریقایی(2 نوبت به زبان انگلیسی)،
مدرس فن بیان، جهاد دانشگاهی – دانشگاه تهران(4 نوبت)، مؤسسه عالی ماهان 2 نوبت و مؤسسه ثروت آفرینان 1 نوبت

سوابق اجرایی:

رایزن اول کادر سیاسی(بازنشسته) وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
دبیرسوم، سفارت جمهوری اسلامی ایران- مسکو
رییس تشریفات نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران- سازمان ملل متحد، نیویورک.
مدیر سابق طرح آموزش تشریفات در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، وزارت امور خارجه.
مدیر بازرگانی بین المللی شرکت کشتیرانی طاووس بهشتی کیش
مسئول تشریفات دیدار دبیرکل سازمان ملل همزمان با کنفرانس سران اسلام و گروه 77
سخنران مبانی تشریفات در سازمان ملل متحد- نیویورک
عضو ستاد برگزاری چندین همایش ملی، منطقه ای و بین‌‌المللی
مفسر حرکات بدن و حالات صدا
سخنران مبانی تشریفات در سازمان ملل متحد- نیویورک


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.

فراموشی «عدالت علوی» به بهانه ی رشد «دلار ربوی» در «بیمارستان رضوی»

نقدی بر یک خبر به قلم «عبدالرضا زرگری» | هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم موسوم به FATF، متأسفانه به حاشیه رانده شد و از خاطر و اذهان رفت! آن خبر کوتاه به نقل از «مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی رضوی» این بود: «تعرفه ی بیماران گردشگر سلامت در مراجعه به بیمارستان رضوی با «دلار» و برای بیماران داخلی با «ارز ثانوی» محاسبه می شود که به نفع کشور باشد!»... | دوشنبه 16 مهر 1397

  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز خواهند شد. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 27 مهر ماه 1397 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات: 4.212 اخبار 2.988   بین الملل 2.369   آسیا 2.083   برنامه های بین المللی/داخل و خارج 857   دیپلماسی اقتصادی 643   دیپلماسی زیارت و زائر رضوی 546   دیپلماسی دانشگاهی 545   افتخارات 501   دیپلماسی گردشگری 490   دیپلماسی علمی 400   اروپا 391   دیپلماسی فرهنگی 391   میهمان/میهمانان خارجی 382   جهان اسلام 372   دیپلماسی آموزشی 361   دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی) 356   آیا می دانید که مشهد... 337   دانشگاه فردوسی مشهد 309   شهرداری مشهد 288   دیپلماسی نمایشگاهی 270   سرمایه گذاری 244   استانداری خراسان رضوی 226   آستان قدس رضوی 207   عراق 205   صادرات و واردات 204   پاکستان 198   تصاویر / گزارش های تصویری 189   هنری 180   استاندار 168   افغانستان 166   دیپلماسی ورزشی 163   دیپلماسی سیاسی 157   دیپلماسی عمومی و شهری 156   دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت 155   حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی 146   مشهد 2017 139   آفریقا 137   اجتماعی 130   نمایشگاه بین المللی مشهد 120   سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول 118   سرمایه گذاری خارجی 104   پایتخت معنوی ایران 100   فرودگاه بین المللی مشهد 86   آمریکا 84   شهردار مشهد 80   قابل الگوگیری یا استفاده در مشهد 77   جشنواره بین المللی امام رضا(ع) 73   ایده های جدید 72   مقالات علمی 70   صنعتی 68   سازمان های بین المللی مرتبط 68   دانشگاه علوم پزشکی مشهد 68   چین 63   اداره کل روابط خارجی شهرداری مشهد 63   ملاقات و دیدارها و نشست ه 61   مصاحبه 60   سایر کشورها 59   عتبات عالیات، قبور ائمه 59   پیشنهادات 55   اتباع و مهاجران خارجی 48   ترکیه 48   اقیانوسیه 47   حوزوی 47   روسیه 47   ترکمنستان 46   فضای سبز و پارکه 44   شهری 43   بانوان 43   حمل و نقل درون شهری و ترافیک 40   رسانه ای 38   توافقنامه ها و تفاهم ه 37   خواهر خواندگی 37   آیا می دانید که در ایران/دنی 36   نقاط قوت شهری 36   گلایه ها و انتقادات 35   بازیافت و تبدیل مواد 35   زبان و ادبیات فارسی 34   فناوری های نوین و کارآفرین 34   هندوستان 33   قطار شهری و منوریل 31   شهرسازی و معماری 31   اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان 30   نقاط ضعف شهری 29   آلمان 27   وزارت امور خارجه یا دفتر شمال شرق 26   اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان 25   تاجیکستان 25   قرقیزستان 25   عمران، ساختمان و پلها و معابر 25   پایتخت فرهنگی جهان اسلام 24   شورای اسلامی شهر 24   شهرداریهای کشور 24   لبنان 23   محیط زیست 22   سوریه 22   متروپلیس 22   بیمارستان فوق تخصصی رضوی 20   گمرک مرزی، مناطق آزاد و بازارچه های استان 20   گزارش و تحلیل 19   دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) 19   انرژی، گاز، آب، برق 19   تاریخی و تمدنی 18   جامعه المصطفی العالمیه 18   پژوهشی 16   موزه ها و گالری ها 16   دیپلماسی کشاورزی 16   مالزی 16   سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 15   فرانسه 15   ژاپن 14   دانشگاه آزاد اسلامی مشهد 13   اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 12   اداره کل ورزش و جوانان استان 11   انقلاب، شهدا و ایثارگران 11   راه آهن و قطار بین شهری 10   تشریفات بین الملل 9   عربستان 9   ازبکستان 9   خدمات و نظافت شهری 9   انتصاب 8   ادبی 8   مدیریت بحران 8   قزاقستان 8   معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی 7   کویت 7   بحرین 7   امارات، دبی 7   مرکز امور بین الملل آستان قدس رضوی 6   سوغات زائر و برند حلال 6   فیلم 5   مشهد 2018 5   استارتاپ ها و ایده های کارآفرینی 5   مطبوعاتی 4   دانشگاه علوم اسلامی رضوی 3   تشرف به اسلام 3   حقوقی و قضا 2
عضویت در اندیشکده ی فرهیخت

ارزیابی و رصد رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر
تا 30 مهرماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»

  جایگاه «دیپلماسی فرهنگی» از آنجایی که مشهد مقدس، پس از رویداد «مشهد2017»، به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام شهرت یافته، اصلا شایسته ی عظیم ترین کلان شهر مذهبی جهان (از نظر وسعت) نیست. ما در 112 روز از تصدی دکتر «جعفر مروارید» به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی، متأسفانه نه تنها شاهد برگزاری یا طراحی یک رویداد فرهنگی با رویکرد بین المللی نبودیم، بلکه حتی در ماه مبارک رمضان گذشته، ارشاد استان در اقدامی تعجب برانگیز، رویکرد بین المللی را از سیزدهمین دوره از «نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت» نیز برداشت و آن را با رویکرد ملی برگزار کرد! امید است به زودی شاهد حرکتی جدید با رویکرد بین المللی در پرظرفیت ترین کلان شهر ایران اسلامی از نظر فرهنگی و هنری باشیم

اگر بنا را بر کلیدواژه ی رئیس جمهور محترم خطاب به استاندار خراسان رضوی مبنی بر این که «مشهد پیشانی نظام است!» بگذاریم که حق هم چنین است - چراکه بسیاری از گردشگران غیر ایرانی و حتی ایرانی حرم رضوی، چه بسا در طول سالیان سال، حتی یک بار هم به پایتخت کشور «تهران بزرگ» سفر نکنند، اما دست کم یک بار در طول سال (و به استناد آمار هر سه سال یک بار)، به مشهد مقدس مشرف می شوند - بنابراین، ارتقای شاخص «دیپلماسی عمومی» (حاکمیتی) و همچنین «دیپلماسی شهری» ، تلاش و همت مضاعف «استانداری خراسان رضوی» و «شهرداری مشهد» را می طلبد! آقای استاندار، آقای شهردار... همچنان منتظر اعلام و ابلاغ سیاست گذاری های شتاب بخش تان در این حوزه به دستگاه های اجرایی استان و شهر هستیم!

در کلان شهری که سالانه قریب به «سی میلیون زائر داخلی» و «سه میلیون زائر خارجی» تردد می کنند، وضعیت «دیپلماسی نمایشگاهی» ما، اصلاً زیبنده ی دومین کلان شهر ایران و قطب صنایع مولد کشور نیست! مگر نه این که بیش از شش هزار واحد صنعتی و تولیدی در استان داریم؟! چرا نمایشگاه های به ظاهر بین المللی ما با 120 شرکت ایرانی و فقط دو سه نماینده از کشورهای خارجی برگزار می شود؟! یعنی ما قدرت جذب همسایگان شرقی خود را نیز نداریم؟!

رسالت های «دفتر نمایندگی شمال و شرق وزارت امور خارجه در مشهد» در راستای گسترش مناسبات و روابط خارجی این کلان شهر مذهبی با جهان پیرامون در قالب «دیپلماسی سیاسی»تعهد و رسالت بزرگی است که این دفتر تاکنون به خوبی از عهده ی آن بر آمده است. همچنین توسعه ی شمار کشورهایی که می توان به گردشگر آنان در گیت فرودگاه بین المللی مشهد، مستقیماً ویزای توریستی داد، مورد تمناست! مضافاً تشویق و ترغیب هفت الی هشت سرکنسولگری کشورهای خارجی و نیز دفاتر نمایندگی های سازمان های بین المللی مستقر در مشهد به جضوری پررنگ تر در عرصه های اجتماعی مانند مشارکت در یک سری برنامه های فرهنگی، هنری و در کل مردمی شهر، اقدام شایسته ای است که در حال حاضر، تنها از سرکنسولگری جمهوری پاکستان و نیز جمهوری اسلامی افغانستان، این حضور فعالانه، محبت آمیز، مسئولیت پذیر و مشارکت جویانه را شاهد هستیم!