برترین های دیپلماسی

پنجشنبه25 بهمن 1397 | به راستی نمی دانیم به چه دلیل، ساده ترین آداب عرف بین المللی و رفتار تشریفات دیپلماتیک در دیدارها و ملاقات ها با میهمانان غیر ایرانی در مشهد توسط مسئولان روابط عمومی ها و امور بین الملل دستگاه های اجرایی | به قلم محمد منصف پور ...

جمعه 21 دی 1397 | شورای شهر هزینه مسافران خارجی مشهد را افزایش ندهد. شورای شهر مشهد در آخرین جلسه علنی خود مصوبه‌ای داشت که باید گفت بدعتی تازه بوده و لازم است متولیان امور شهر و حتی استان نسبت به آن دقتی ... | به قلم علی محمدزاده

دوشنبه 16 مهر 1397 | نقدی بر یک خبر، هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ... | به قلم «عبدالرضا زرگری

چهارشنبه 11 مهر 1397 | عدم رعایت مطلوب اصول تشریفات روابط دیپلماتیک در دیدارهای مدیران دستگاه های اجرایی شهر و استان با مقامات عالی رتبه سیاسی و اجتماعی کشورها بویژه با سفرا و دیپلمات های ارشد سفارتخانه های خارجی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دیپلماسی ...

مقاله علمی: انواع گردشگری|تعریف و بررسی گردشگری مذهبی و تفاوت های آن با گردشگری معنوی در گستره جهانی

   |  جمعه 2 شهریور 1397
align=bottom
به راحتی نمی توان تعریف دقیقی را برای گردشگری مذهبی ارائه داد و اصطلاحات مترادفی نیز برای این نوع گردشگری همچون گردشگری "عقیده"، "معنوی" و یا "زیارت" استفاده می گردد. بسیاری از اماکن، بناها و مقاصد مذهبی حتی آن دسته از گردشگران که وابستگی های مذهبی ندارند، را نیز جذب و اینگونه چالش ها را در تعاریف گردشگری مذهبی ایجاد می کند. اما تعاریف کلی و مشخصی ...
... وجود دارد که قصد داریم آن ها را بررسی کنیم:

گردشگری مذهبی چیست؟

این نوع از گردشگری یکی از رایج ترین اشکال گردشگری در سراسر جهان است که سابقه آن به قرون و اعصار گذشته مرتبط می گردد و بطور کلی شامل سفرها و بازدیدهایی می شود که اصلی ترین هدف از انها تجربه ای مذهبی است. جاذبه های مذهبی، زیارتگاه ها و اماکن مقدس هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود در سرتاسر جهان جذب می کنند.

مردم با توجه به مذهبی که دارند به مکانهای مختلف جهت مقاصد زیارتی سفر می کنند. مسیحی ها به واتیکان می روند مسلمانان به مکه و یهودیان به اورشلیم سفر می کنند. سفرهای زیارتی در بین مسلمانان از اهمیت بیشتری نسبت به سایر مذاهب برخوردار است. در این مورد سفر به مکه معظمه از دلایل قوی این ادعا است. همه ساله میلیون ها مسلمان از کشورهای مختلف دنیا جهت زیارت خانه خدا به مکه سفر می کنند.

اما به صورت کلی ارائه یک مجموعه ویژگی برای این نوع گردشگری کار بسیار دشواری می باشد زیرا گردشگر می تواند از هر سن، جنسیت یا ملیتی باشد.

بحث مهمی که در تعاریف گردشگری مذهبی وجود دارد تفاوت بین زائر و گردشگر مذهبی است! زائر به فردی گفته می شود که صرفا برای انجام امور دینی و زیارت سفر کرده باشد اما گردشگر مذهبی به فردی گفته می شود که علاوه بر زیارت از امکانات گردشگری شهر استفاده کرده، خرید کرده و به صورت کلی مانند یک گردشگر عمل کند.

برای مثال شهر مشهد در گذشته میزبان زائرین زیادی از سرتاسر ایران و جهان بود اما اکنون با گسترش امکانات تفریحی و زیر ساخت های گردشگری زائرین که صرفا برای زیارت به مشهد می رفتند را تبدیل به مقصد گردشگران مذهبی کرده است.

طبقه بندی جاذبه های گردشگری مذهبی

بهترین طبقه بندی که برای جاذبه های گردشگری مذهبی وجود دارد به شرح زیر است: ۱- اماکن زیارتی : مکان هایی که هدف سفر های مذهبی هستند و در محل معمول زندگی مسافر قرار ندارند. ۲- جاذبه های مذهبی : ساختار ها یا اماکنی با ارزش مذهبی که اهمیت تاریخی یا هنری داردند. ۳-  جشنواره و مراسم های مذهبی : در ادیان مختلف جشن ها یا مراسم خاص دینی در مکان های خاصی وجود دارد که سفر برای بازدید و یا شرکت در این مراسم گردشگری مذهبی محسوب می شود.

انگیزه های اصلی از گردشگری مذهبی

موارد زیر را می توان از انگیزه های اصلی زیارت و گردشگری مذهبی نام برد:

۱- ادای تکلیف دینی  ۲- ابراز شیفتگی به یک سایت اعجاز آمیز یا رویداد مهم ۳- آمرزش گناهان ۴- عبادت و طلب شفای بیماری ۵- شرکت در تجمعی عبادی با حضور یک رهبر دینی ۶- مشاهده یک مراسم یا آیین دینی ۷- شرکت در مراسم مذهبی خانوادگی ۸- رفتن به مکانی که انتظار می رود واقعه ای اعجازآمیز در آن جا به وقوع بپیوندد. ۹- آشنایی با ادیان، نحوه برگذاری مراسم و ویژگی های رفتاری دینی آن ها

تفاوت گردشگری معنوی و مذهبی

شاید از نظر شما تفاوتی میان گردشگری معنوی و مذهبی وجود نداشته باشد زیرا از حیث فعالیت، ارتباط نزدیکی باهم دارند ولی انگیزه این نوع گردشگران می تواند با هم بسیار متفاوت باشد.

 تمرکز گردشگری مذهبی بر بازدید از سایت ها، بنا های یادبود یا مقصد های مذهبی است و هدف اولیه آن تقویت یک عقیده یا اظهار همراهی با آن است. هدف گردشگری معنوی کاوش عناصری از زندگی است که در ورای خویشتن فرد قرار دارند و به تعادل جسم و ذهن و روح او کمک می کنند. این عناصر ممکن است با دین ارتباط داشته یا نداشته باشند.

گردشگران مذهبی به یک دین یا گروه دینی خاص وابسته هستند اما گردشگران معنوی ممکن است رویکردی چند عقیده ای داشته باشند. گردشگران مذهبی در جستجوی روشنگری دینی هستند اما گردشگران معنوی علاقه مند به شکوفایی معنوی شخصی!

این ها بخشی از تفاوت هایی است که پژوهشگران برای گردشگری معنوی و مذهبی با توجه به شباهت زیادشان، قائل هستند.

محبوب ترین مقصد های مذهبی و معنوی جهان

۱- بیت المقدس ۲- مکه ۳- واتیکان رم ۴- تبت، نپال و کوه اورست ۵- گائو و بنارس در پرو ۶- ماچو پیچو در پرو ۷- مصر ۸- کوه فوجی در ژاپن ۹- منطقه ناواهو در ایالات متحده ۱۰- ریودوژانیرو در برزیل ۱۱- آلاسکا

شاید بعضی مقصد ها در این فهرست باعث تعجب شما شود برای نمونه آلاسکا عمدتا به علت طبیعت بکر و حال هوای معنوی اش بازدید می شود و مختص گردشگران معنوی است.

منبع: کارناوال 
رضا قره غریبی


آخرین ویرایش: جمعه 2 شهریور 1397
Share
  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز خواهند شد. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 22 آذر ماه 1397 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات: 4.450
 اخبار   3183     بین الملل   2579     آسیا   2223     مراسم بین المللی / داخل و خارج   934     دیپلماسی اقتصادی    661     دیپلماسی دانشگاهی  608     دیپلماسی زیارت، زائر/ امام رضا(ع)/ ،   587     افتخارات / مفاخر   555     دیپلماسی گردشگری    536     دیپلماسی علمی   476     جهان اسلام   454     اروپا   448     میهمان/میهمانان خارجی   435     دیپلماسی فرهنگی  420     دیپلماسی آموزشی   420     دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی)   412     آیا می دانید که مشهد...   386     دانشگاه فردوسی مشهد   358     شهرداری مشهد   312     دیپلماسی نمایشگاهی  280     آستان قدس رضوی   250     سرمایه گذاری   248     استانداری خراسان رضوی   242     تصاویر / گزارش های تصویری   241     عراق   234     صادرات و واردات   208     پاکستان   205      دیپلماسی هنری   190     دیپلماسی شهری  187     افغانستان   184     دیپلماسی ورزشی   178     دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت/   176     استاندار   169     دیپلماسی سیاسی  166     حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی   148     دیپلماسی اجتماعی    147     آفریقا   144     مشهد 2017  مشهد 2017   139     نمایشگاه بین المللی مشهد   126     سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول   123     سرمایه گذاری خارجی   110     پایتخت معنوی ایران   103     جلسات،ملاقاتها، بازدیدها، سفرها/ داخل و خارج   93    


اندیشکده بین المللی فرهیخت، دعوت به همکاری می نماید: از سطح اندیشه و پژوهش گرفته که مخاطب آن محققان، نویسندگان، اساتید مجرب دانشگاه، فضلای معظم حوزه، مدیران، کارشناسان و پیش کسوتان در رشته های مختلف، دانشجویان و دانش آموزان و در کل، تمامی دغدغه داران توسعه ی روابط خارجی مشهد با جهان پیرامون هستند، تا سطح اجرایی که شامل فعالان و کاربران ساده وب و علاقه مندان به درج محتوا در وبگاه اینترنتی اندیشکده است. توضیح بیشتر بخش اجرایی آن که، شدیداً نیازمند همکاری افتخاری آن دسته از آقایان و خانم های دلداده و سرسپرده به امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) هستیم که حاضرند همچون پژوهشگران داخلی و خارجی این اندیشکده، به عشق آن امام همام، در شناسایی و رصد و نیز درج کلیه ی رویدادها و مناسبات بین المللی کلان شهر رضوی از منابع مختلف بویژه در بستر اینترنت به ما کمک کرده و حتی از طریق نصب یک اپلیکیشن ساده در گوشی همراه یا تبلت خود، نسبت به درج محتوا در وبگاه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تمایل نویسنده یا تهیه کننده مطالب، نام وی به عنوان ارسال کننده در کلیه ی پست های منتشره به نمایش در خواهد آمد. برای ارتباط گیری با مدیر تارنما، از طریق سیستم پاسخگویی آنلاین می توانید اقدام فرمایید. مأجور باشید


عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی و رصد رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر
تا 22 آذر ماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»