برترین های دیپلماسی

پنجشنبه25 بهمن 1397 | به راستی نمی دانیم به چه دلیل، ساده ترین آداب عرف بین المللی و رفتار تشریفات دیپلماتیک در دیدارها و ملاقات ها با میهمانان غیر ایرانی در مشهد توسط مسئولان روابط عمومی ها و امور بین الملل دستگاه های اجرایی | به قلم محمد منصف پور ...

جمعه 21 دی 1397 | شورای شهر هزینه مسافران خارجی مشهد را افزایش ندهد. شورای شهر مشهد در آخرین جلسه علنی خود مصوبه‌ای داشت که باید گفت بدعتی تازه بوده و لازم است متولیان امور شهر و حتی استان نسبت به آن دقتی ... | به قلم علی محمدزاده

دوشنبه 16 مهر 1397 | نقدی بر یک خبر، هشتم مهرماه جاری، خبری بس عجیب و باورنکردنی، هرچند تیتر خبری چند رسانه شد، اما در هیاهوی افزایش افسارگسیخته ی ارز شوم - دلار سیاه - و الحاق کشور به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی ... | به قلم «عبدالرضا زرگری

چهارشنبه 11 مهر 1397 | عدم رعایت مطلوب اصول تشریفات روابط دیپلماتیک در دیدارهای مدیران دستگاه های اجرایی شهر و استان با مقامات عالی رتبه سیاسی و اجتماعی کشورها بویژه با سفرا و دیپلمات های ارشد سفارتخانه های خارجی ...| به قلم «عبدالرضا زرگری

دیپلماسی ...

تحلیل: عدم حضور برندهای خارجی در نمایشگاه بین المللی! مشهد، خودداری از مواجه شدن با خریداران پیش‌فروش‌های قبلی بود که هنوز دریافت نکرده‌اند!

   |  چهارشنبه 24 مرداد 1397
گزارش اختصاصی زومیت از نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، سایپا رهام و محصولات بیسو / امسال، شاهد حضور کم‌رنگ شرکت‌های مرتبط با صنعت خودرو، در نمایشگاه مشهد بودیم. همراه با گزارش تصویری از این رویداد، نگاهی کوتاه به نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷ خواهیم داشت. اگر از همراهان همیشگی سایت راگامگ باشید، احتمالا پوشش سال گذشته‌ی ما از نمایشگاه خودروی مشهد ۹۶ را به خاطر دارید....
سال قبل، شاهد رویدادی باشکوه در محل دائمی نمایشگاه‌های مشهد بودیم که حاوی ۲ پیام ویژه بود. اول اینکه، بزرگ‌ترین شهر ایران، پس از تهران، به دلایل مختلفی از جمله جمعیت نزدیک به ۳.۵ میلیون نفر با میانگین سطح اقتصادی متوسط و بالاتر نسبت به کل کشور، به عنوان بازاری با اهمیت برای صنعت خودروی ایران، مورد توجه فعالان خودروسازی است. از سویی دیگر، حضور بازدیدکنندگان پرتعداد نمایشگاه خودروی مشهد ۹۶، نشان داد که این رویداد، پس از نمایشگاه تهران، مهم‌ترین و پربازدیدترین اتفاق خودرویی ایران محسوب می‌شود؛ پس باید به شکلی جدیدی‌تر از گذشته، مورد توجه مسئولان و فعالان بازار باشد.

برخلاف گذشته، اتفاقات خوب نمایشگاه خودروی مشهد، برای سال ۹۷ تکرار نشد. با حضور در اولین ساعات افتتاح متوجه شدیم، خبری از برندهای مشهور و مدل‌‌های جدید نیست. سال قبل، بیش از ۱۰ خودرو برای اولین بار در ایران، حین نمایشگاه خودروی مشهد رونمایی شدند و بازدیدکنندگان، برای نگاه نزدیک به آن‌ها، شور و هیجان زیادی نشان دادند. علاوه بر این، بازار فروش و پیش‌فروش خودروها در نمایشگاه سال ۹۶، داغ بود و از خودروهای اقتصادی ساخت داخل گرفته تا شاسی‌بلندهای لوکس خارجی، با تخفیف ویژه نمایشگاه، عرضه می‌شدند. امسال اما، نه‌تنها برندهای محبوب مثل هیوندای، رنو، مزدا و میتسوبیشی غیبت داشتند، شرکت‌های مرتبط با خودروسازان چینی، شامل کارمانیا (بی‌وای‌دی)، کرمان موتور (جک و لیفان)، بهمن خودرو (بسترن و هاوال)، مدیا موتور (ام‌جی)، عظیم خودرو (فوتون) جیلی و حتی مدیران خودرو (ام‌وی‌ام و چری)، در نمایشگاه مشهد، حضور نداشتند.


نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، همراه با محل اختصاصی خودروهای کلاسیک و سالن بزرگ فردوسی که مختص قطعه‌سازان و عرضه‌کنندگان لوازم خودرو بود، تنها از ۳ شرکت خودروساز، میزبانی کرد. ایران خودرو و سایپا، طبق معمول هرسال، با خودروهای قدیمی به مشهد آمدند و تنها نکته‌ی مهم در این رویداد، نمایش عمومی سایپا رهام بود. محصولات جانبی بزرگ‌ترین خودروسازان ایران، شامل سایپا کوئیک دنده اتوماتیک، سیتروئن C3، پژو ۲۰۶ تقویت شده و چند مدل قدیمی از چانگان که برنامه‌ی مشخصی برای تولید آنها در سایپا وجود ندارد، جذابیتی برای بازدیدکنندگان نداشت.


در کنار سایپا و ایران خودرو، سالن سیف خودرو با مدل‌هایی از برند چینی بیسو، جذابیت ویژه‌ی نمایشگاه خودروی مشهد بود. به بیان بهتر، در صورت عدم حضور سیف خودرو و رونمایی از کراس‌اورهای بیسو، حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند و نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، بین سایپا و ایران خودرو، تقسیم می‌شد. البته نباید فراموش کرد که بیسو T5 و بیسو T3، سال قبل در نمایشگاه خودروی تهران معرفی شده بودند، اما در مشهد و همراه با امکان رانندگی برای بازدیدکنندگان، در صدر اخبار خودرویی ایران قرار گرفتند. با این اوصاف، می‌توان نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷ را مدیون سیف خودرو و سایپا رهام دانست.

چرا نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، ضعیف‌تر از گذشته بود

صحبتی کوتاه با نمایندگان شرکت‌های خودروساز، برای ما روشن کرد که نوسانات نرخ ارز و کمبود دلار مورد نیاز برای واردات خودرو یا قطعات مونتاژی، ادامه فعالیت شرکت‌های مرتبط با این صعنت در ایران را با مشکل جدی مواجه کرده است. این شرایط، بسیاری از برندهای مطرح را به رکود سوق می‌دهد و طبیعتا، حضور در نمایشگاه‌های خودرو، مثل مشهد ۹۷ را، توجیح نمی‌کند.

علاوه بر ناامیدی شرکت‌های واردکننده‌ی خودرو نسبت به آینده، هزینه‌های سنگین مربوط به حضور در نمایشگاه، مشکل مهمی محسوب می‌شود. مخارج انتقال خودروها و پرسنل به مشهد، اقامت کارکنان، اجاره سالن یا غرفه در نمایشگاه و بسیاری مشکلات دیگر، شرکت‌های مرتبط با صنعت خودروی ایران را، به فکر فرو می‌برد. کشور ما، درگیر با تحریم‌های سخت بین‌المللی است و لزوم مدیریت مخارج برای شرکت‌های بزرگ، بیش از پیش، احساس می‌شود.

نمایشگاه خودرو مشهد 97 کلاسیک

دیگر نکته‌ی مهم که نباید فراموش شود، تصمیمات اقتصادی دولت و در راس آن‌ها، ممنوعیت واردات خودرو در یک سال اخیر است. این شرایط، از سال ۹۷ با افزایش ارزش دلار و کمبورد ارز در بازار آزاد، شکل جدی‌تری به خود گرفته و شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده‌ی خودرو را، با مشکل در عرضه‌ی محصول، مواجه کرده است. طبیعی به نظر می‌رسد که شرکت‌های ناتوان از تولید و فروش، علاقه‌ای به تبلیغات و حضور در نمایشگاه‌های بزرگ، نداشته باشند.

نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷، فرصت کوتاهی برای نگارنده بود تا از نزدیک به دغدغه‌های عامه‌ی مردم و علاقه‌مندان صنعت خودرو، گوش دهد. بسیاری از بازدیدکنندگان این رویداد، نسبت به ناتوانی شرکت‌های خودروساز به انجام تعهدات خود، گله‌مند بودند. علاوه بر این، فقدان پیش‌فروش ویژه در محل نمایشگاه نیز، عامل دیگری بر کمبود جذابیت‌ها در نمایشگاه خودروی مشهد ۹۷ بود. به گفته‌ی بعضی بازدیدکنندگان، دلیل عدم حضور برندهای خارجی و خصوصا غیر چینی در نمایشگاه مشهد، خودداری از مواجه شدن با مخاطبین و خریدارانی است که در پیش‌فروش‌های قبلی شرکت کرده‌اند، اما هنوز خودروی مورد نظر را دریافت نکرده‌اند!


آخرین ویرایش: چهارشنبه 24 مرداد 1397
Share
  یادآوری: درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد؛ اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً: 1- «دیپلماسی ها» پررنگتر در این بخش متمایز خواهند شد. 2- این اطلاعات، تا تاریخ 22 آذر ماه 1397 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات: 4.450
 اخبار   3183     بین الملل   2579     آسیا   2223     مراسم بین المللی / داخل و خارج   934     دیپلماسی اقتصادی    661     دیپلماسی دانشگاهی  608     دیپلماسی زیارت، زائر/ امام رضا(ع)/ ،   587     افتخارات / مفاخر   555     دیپلماسی گردشگری    536     دیپلماسی علمی   476     جهان اسلام   454     اروپا   448     میهمان/میهمانان خارجی   435     دیپلماسی فرهنگی  420     دیپلماسی آموزشی   420     دیپلماسی دینی (مذهبی و قرآنی)   412     آیا می دانید که مشهد...   386     دانشگاه فردوسی مشهد   358     شهرداری مشهد   312     دیپلماسی نمایشگاهی  280     آستان قدس رضوی   250     سرمایه گذاری   248     استانداری خراسان رضوی   242     تصاویر / گزارش های تصویری   241     عراق   234     صادرات و واردات   208     پاکستان   205      دیپلماسی هنری   190     دیپلماسی شهری  187     افغانستان   184     دیپلماسی ورزشی   178     دیپلماسی سلامت، پزشکی و بهداشت/   176     استاندار   169     دیپلماسی سیاسی  166     حمل و نقل هوایی، ریلی و زمینی   148     دیپلماسی اجتماعی    147     آفریقا   144     مشهد 2017  مشهد 2017   139     نمایشگاه بین المللی مشهد   126     سفارت، سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول   123     سرمایه گذاری خارجی   110     پایتخت معنوی ایران   103     جلسات،ملاقاتها، بازدیدها، سفرها/ داخل و خارج   93    


اندیشکده بین المللی فرهیخت، دعوت به همکاری می نماید: از سطح اندیشه و پژوهش گرفته که مخاطب آن محققان، نویسندگان، اساتید مجرب دانشگاه، فضلای معظم حوزه، مدیران، کارشناسان و پیش کسوتان در رشته های مختلف، دانشجویان و دانش آموزان و در کل، تمامی دغدغه داران توسعه ی روابط خارجی مشهد با جهان پیرامون هستند، تا سطح اجرایی که شامل فعالان و کاربران ساده وب و علاقه مندان به درج محتوا در وبگاه اینترنتی اندیشکده است. توضیح بیشتر بخش اجرایی آن که، شدیداً نیازمند همکاری افتخاری آن دسته از آقایان و خانم های دلداده و سرسپرده به امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) هستیم که حاضرند همچون پژوهشگران داخلی و خارجی این اندیشکده، به عشق آن امام همام، در شناسایی و رصد و نیز درج کلیه ی رویدادها و مناسبات بین المللی کلان شهر رضوی از منابع مختلف بویژه در بستر اینترنت به ما کمک کرده و حتی از طریق نصب یک اپلیکیشن ساده در گوشی همراه یا تبلت خود، نسبت به درج محتوا در وبگاه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تمایل نویسنده یا تهیه کننده مطالب، نام وی به عنوان ارسال کننده در کلیه ی پست های منتشره به نمایش در خواهد آمد. برای ارتباط گیری با مدیر تارنما، از طریق سیستم پاسخگویی آنلاین می توانید اقدام فرمایید. مأجور باشید


عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی و رصد رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر
تا 22 آذر ماه 97
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»