اندیشکده بین المللی فرهیخت

رصدخانه توسعه روابط خارجی مشهد

درگاه خادمان بین المللی رضوی

http://www.farhikhtt.ir

رویدادی ارزشمند در عرصه

توسعه گردشگر سلامت

گشایش نخستین بیمارستان خصوصی و تخصصی چشم‌ پزشکی شرق کشور

با برنامه ریزی های صورت گرفته در بحث توریست درمانی و گردشگری سلامت، پیش‌بینی می شود که بیش از 40 درصد از مراجعه‌کنندگان به بیمارستان، از میان گردشگران خارجی و زائران غیر ایرانی بویژه از کشورهای حاشیه خلیج فارس باشند

در یک نگاه: 10 کلینیک‌ و پاراکلینیک، بخش های بینایی‌سنجی، تصویربرداری و بستری، 8 اتاق عمل و 19 اتاق دو تخته و...

اعتبار هزینه شده: 50 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی در زمینی به عرض 2000 متر و زیربنای 2500 متر در هفت طبقه

زمان برگزاری مراسم: جمعه دوم شهریور ماه 97، همزمان با هفته دولت، مشهد مقدس

سخنران ویژه مراسم افتتاحیه: دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

رصد دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»

از زمان تصدی مهندس «تقی زاده خامسی» به عنوان شهردار مشهد، فعالیت های بین المللی شهر از شتاب ارزشمندی برخوردار شده و غیر از ماه مبارک رمضان که چراغ روابط خارجی شهر کلاً خاموش بود، این روزها شاهد اوج گیری فعالیت ها هستیم که کثرت آنها در تارنمای فرهیخت گویاست. لذا به سهم خود از:

مجموعه بزرگ شهرداری مشهد

عمیقاً سپاسگزاریم!

رصد دیپلماسی علم، آموزش، پژوهش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»

برگزاری نشست بررسی ظرفیت‌های همکاری میان دانشگاه‌های ایران و هند و همکاری مشترک ایران و هند برای انجام 12 طرح پژوهشی همچنین تدارک دیدار صمیمی شهردار مشهد با 15 تن از فارسی آموزان دانشگاه از جمله اقدامات ارزشمند و تحسین برانگیزی است که ما را به تکریم و تعظیم وا می دارد. لذا به سهم خود از:

دانشگاه فردوسی مشهد

عمیقاً سپاسگزاریم!

رصد دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت «جامعه پویا» و با محوریت «اقتصاد فرهنگ»

مشهد دارای ظرفیت‌های بین‌المللی بسیاری است / ضرورت بهره‌گیری از دیپلماسی فرهنگی به عنوان استراتژی ... این فرازها، جدیدترین سخنرانی های آقای دکتر مروارید مدیرکل جدید ارشاد استان است. اما با گذشت 71 روز، متأسفانه هنوز هیچ اقدامی با رویکرد بین المللی از این اداره کل شاهد نبودیم و فقط در حد حمایت های کلامی بوده است. لذا از:

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

عمیقاً گلایه مندیم!

رصد دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری با اولویت تکریم «زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»

اداره زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی در دهه کرامت97، واقعاً خوش درخشید. برنامه ریزی برای بهره مندی معنوی 158 هزار زائر خارجی از برنامه های حرم مطهر رضوی ویژه عرب زبانان، اردو زبانان، آذری زبانان، انگلیسی زبانان و فارسی زبانان مقیم کشورهای دیگر براستی ستودنی است. لذا به سهم خود از خادمان بین المللی حضرت در:

مجموعه بزرگ آستان قدس رضوی

عمیقاً سپاسگزاریم!

نفس‌های سخت صنعت حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی

   |  سه شنبه 2 مرداد 1397
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: صنعت حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند ساماندهی است. مرز مشترک یکی از ویژگی‌های دارای  اهمیت در اقتصاد خراسان رضوی است و با توجه به اینکه این استان دروازه آسیای میانه نیز به حساب می‌آید دارای وضعیت راهبردی در حوزه ترانزیت است.... 
اما این روزها روزهای سختی برای بخش حمل و نقل است به گونه‌ای که تعدادی از فعالان این حوزه می‌گویند ما به مرگ خود در حال نزدیک شدن هستیم و ادامه فعالیت برای ما بسیار سخت شده است.

خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس گفت‌وگویی با  احمد زمانیان رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی داشته که مشروح آن در زیر آمده است.

تسنیم: در مورد رفتار ترکمنستان در مقابل کامیون‌های ایرانی صحبت زیادی شده سال گذشته هم مشابه همین اتفاق رخ داد شما فکر می‌کنید علت این رفتارهای ترکمنستان چیست؟ چه ضرری می‌تواند به سیستم حمل و نقل ما وارد کند؟

زمانیان: ترکمنستان از سال‌ها قبل بعد از فروپاشی شوروی سابق متوجه شده بود که ناوگان حمل و نقل ایرانی در مسیر آسیای میانه حضور بسیار پررنگی دارد و بخش اعظم کالاها را چه در زمینه صادرات و چه در زمینه ترانزیت ناوگان ایرانی حمل می‌کنند و به دنبال تقویت ناوگان خود افتاد و هر چه جلو تر رفتیم بدتر شد و متوجه شدیم که ترکمنستان در حوزه حمل و نقل بین‌المللی ورود بسیار خوبی برای حمایت از ناوگان خود انجام داده است.

با توجه به اینکه روابط اقتصادی ترکمنستان با ترکیه بسیار خوب است برای ناوگان ایرانی موانعی را ایجاد کرد و موانعی را که از قبل مانند زندانی و دیپورت کردن رانندگان ایرانی، مصادره کامیون‌های ایرانی و بالا بردن عوارض متعددی که برای ورود و خورج ماشین‌ها گذاشته بود تقویت کرد؛ اما در سال 95 عوارض حمل و نقل را قرار داد چراکه کامیون‌های ایرانی ترانزیت آسیای میانه مانند قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و سایر کشورهایی مانند این را قبضه کرده بود و عوارض کیلومتر یک دلاری را مصوب کرد و دو سال پیش آن را قرار داد آنجا ما هشدارهایی را به دولت دادیم اما علیرغم اینکه نشست‌های بسیار زیادی را با مسئولان ترکمنستان برگزار کردیم متأسفانه نتوانستیم این تعرفه را تعدیل کنیم و به ناچار بهای آن را بر قیمت بار اضافه کردیم و البته این مسئله سبب شد که قیمت تمام شده محصولات ایرانی بالا رود.

این مسئله گذشت و تمام شد اما امسال به ناگاه ترکمنستان 50 سنت دیگر نیز بر این عوارض افزود؛ هم اکنون از کامیون‌های ایرانی 1.5 دلار بابت هر کیلومتری که در خاک ترکمنستان می‌روند اخذ می‌کنند و این مسئله روی کرایه حمل تأثیر گذاشته و دولت هم اکنون برای اقدام مقابل به مثل کرده است.

نظر ما این است که به جای این مسئله باید به سمت گفت‌وگو و تعامل پیش رفت چراکه درست است که برخی از قوانین داخل کشورها بر این موارد اعمال می‌شود اما کنوانسیون‌های بین‌المللی نیز وجود دارد دولت باید بیشتر در این حوزه ورود کند دولت باید با تعامل با کشورهای دیگر مانند ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان را در دستور کار داشته باشد و در مذاکرات باید گفته شود که این عوارض در واقع به ضرر آنها است تا آنها به ترکمنستان فشار بیاورند در غیر این صورت ما به طور کامل موقعیت را از دست می‌دهیم.

تسنیم: همکاران شما اشاره می‌کنند که صنعت حمل و نقل در ایران حال مساعدی ندارد. شما فکر می‌کنید علت این امر در چیست؟ با توجه به اینکه هم اکنون رقیب حمل و نقل ما کشور ترکیه است فکر می‌کنید آیا ایران شانسی برای ادامه حیات دارد؟ اگر ندارد تأثیر این مسئله بر شاخص‌های مختلف اقتصادی چیست؟

زمانیان: ترکیه از سال‌های بسیار قبل حرف اول را در حوزه حمل و نقل می‌زند سندیکای حمل و نقل در ترکیه حتی در سطح تصمیمات ریاست جمهوری دخالت دارند برای همین ترکیه نه تنها در منطقه بلکه در اروپا و تمام دنیا حرف اول را می‌زند اما ما این ادعا را داشتیم که در منطقه افغانستان و آسیای میانه باید حرف اول را بزنیم و ترکیه اگر قصد دارد که وارد این کشورها شود باید از مسیر ایران بگذرد.

بخش خصوصی ایران برای ارتقاء بخش ترانزیت زحمات بسیار زیادی کشیده؛ آنها عملیات بازاریابی، دیدار با تجار خارجی، تقویت ناوگان و سایر مواردی از این دست را انجام دادند و در سال 93 میزان تزانزیت کالا از ایران 16 میلیون تن بود؛ به این امید بودیم که در سال‌های بعد این میزان به مرز 25 تا 30 میلیون تن برسد. متأسفانه با مشکلاتی که ایجاد شد ظرفیت ترانزیت ما کاهش پیدا کرده و ما واقعا در حال از دست دادن موقعیت ترانزیت خود هستیم چراکه مسیرهای جایگزین زیادی باز شده است.

هم اکنون کریدور لاجورد باز شده که به سمت آذربایجان و گرجستان می‌رود مسیر دیگری هم از طریق راه آهن با واگن به کشور افغانستان رفته؛ کردیدور دیگری از بندر پاکستان باز شده و به تاجیکستان می‌رود و ما شاهد هستیم این کشورهایی که اصلا حمل و نقل را نمی‌شناختند امروز بهترین ناوگان را دارند و قوانین و زیرساخت‌های آنها همگی از توسعه حمل و نقل حمایت می‌کنند.

تسنیم: این مسئله در اقتصاد و اشتغال چه تأثیری دارد؟

زمانیان: در خراسان رضوی 3000 نفر در حوزه حمل و نقل شاغل هستند؛ وقتی ترانزیت افت کند و ما نتوانیم فعالیت کنیم ناچار به تعدیل نیرو هستیم ما ظرف چند ماهه عملا شاهد این بودیم که شرکت‌های زیادی تعدیل نیرو داشته‌اند.

تسنیم: چند شرکت حمل و نقل بین‌المللی در خراسان رضوی فعالیت دارند؟

زمانیان: 210 شرکت.

تسنیم: آیا این شرکت‌ها با تمام ظرفیت خود فعالیت می‌کنند؟

زمانیان: سال‌های پیش بله اما با مشکلاتی که به وجود آمده ترانزیت کالا در کشور افت بسیار زیادی کرده و شرکت‌ها ناچار به تعدیل نیرو شدند و در نهایت این شرکت‌ها با ادامه روند کوچک‌سازی خود مجبور می‌شوند فعالیت خود را خاتمه داده و کارآفرین سرمایه خود را از این حوزه بیرون بکشد.

تسنیم: راهکار شما برای رفع این معضل چیست؟

زمانیان: راهکار آن این است که بخش خصوصی حمل و نقل ترانزیت را باید یک شاخصه مهم ببینند؛ همانطور که تولید و صنعت اهمیت دارد ترانزیت نیز ارزآوری و اشتغال دارد و باید برای تقویت آن همه را با هم هماهنگ کنیم؛ ما اصرار داریم که همپای تولید و تجارت حمل و نقل را هم در نظر بگیرند و بیش از خدمات به چشم یک صنعت به آن نگاه شود.

تسنیم: آیا زیرساخت‌ها برای توسعه حمل و نقل مناسب هستند؟

زمانیان: در کشور ما زیرساخت‌ها مناسب هستند اما مسئله این است که قوانین مخل در این زمینه زیاد وجود دارند که دولت باید با همکاری با مجلس برای رفع آنها تلاش کند.همچنین نوسازی ناوگان در کشور ما موفق نبوده چراکه قیمت کامیون در کشور ما بسیار بالا است اصلا صرفه وجود ندارد که فردی 600 تا 700 میلیون تومان یک کامیون را خریداری کند و با آن فعالیت کند.ناوگان ما نوسازی نمی‌شود و علت آن هم بالا بودن قیمت خرید کامیون است.

باید این را دانست که حمل و نقل هم یک کالا به حساب می‌آید به هر حال عده‌ای در این صنعت برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده و برای آن وقت گذاشته‌اند که باید از آن حمایت کرد.

گفت‌وگو از شهرزاد حسینی قهستانی، خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


عضویت در اندیشکده ی فرهیخت

ارزیابی و رصد رویدادها و مناسبات بین المللی مشهد تا مرداد ماه 1397


نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی و رسانه با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»



نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»

نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»

نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری » با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»