دیپلماسی❜ اقتصادی/ میهمان فرهیخت: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲، بازدید «حازم مجید ناجی الخالدی» مشاور نخست وزیر عراق از منطقه ویژه اقتصادی سرخس + ویدئو

  • بازدید: ۳۷۸
اقتصادی/ میهمان فرهیخت: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲، بازدید «حازم مجید ناجی الخالدی» مشاور نخست وزیر عراق از منطقه ویژه اقتصادی سرخس + ویدئو
منطقه ویژه اقتصادی سرخس

بازدید مشاور نخست وزیر عراق از منطقه ویژه اقتصادی سرخس 

با رویکرد آشنایی با زیرساخت‌ها و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای دولت و سرمایه‌گذاران عراق، حازم مجید ناجی الخالدی مشاور نخست وزیر این کشور به همراه هیئتی از دولت، از منطقه ویژه اقتصادی سرخس دیدن کردند.

به گزارش آستان نیوز، در این سفر علاوه‌ بر هیئت سه نفره از کشور عراق، علی فکری معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری این وزارتخانه، مصطفی پاک باطن مدیرکل بین‌الملل وزارت اقتصاد، مشاوران سازمان سرمایه‌گذاری و همچنین مدیران منطقه ویژه اقتصادی سرخس حضور داشتند.

توسعه روابط بین‌المللی برای جذب سرمایه خارجی

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به توسعه روابط میان این منطقه با کشورهای خارجی اظهار کرد: در این راستا قراردادهای همکاری بسیار خوبی با کشورهای چین، روسیه و امارات منعقد شده است.

محمدرضا برهمند گفت: عراق، کشوری است که از نظر اشتراکات مذهبی و فرهنگی به ایران بسیار نزدیک است و آن‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری در سرخس علاقه‌مند هستند.

او ادامه داد: امیدواریم این دیدار آغازی برای همکاری و انعقاد قراردادها و ثبت شرکت‌های مشترک میان منطقه با دولت و سرمایه‌گذاران عراق باشد.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به صحبت‌های مشاور نخست وزیر عراق مبنی بر وجود زیرساخت‌های بسیار خوب در این منطقه خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با ایجاد و توسعه ارتباط متقابل با سرمایه‌گذاران عراقی، بتوانیم سرخس را به قطبی برای جابجایی مواد اولیه و مایحتاج عراق از کشورهای حوزه CIS، روسیه و چین تبدیل کنیم.

او درباره مزیت‌های تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد هم گفت: مهم‌ترین اثری که این امر بر زندگی مردم به ویژه اهالی سرخس خواهد داشت، ایجاد اشتغال خواهد بود.

برهمند ادامه داد: در مناطق آزاد به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری و تسهیلاتی که برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود، شاهد جذب بیش از پیش سرمایه هستیم که این امر به طور مستقیم بر اشتغالزایی تاثیر خواهد داشت.

او تاکید کرد: کاهش بیکاری و افزایش اشتغال در سرخس، اولویت نخستی است که این موسسه از توسعه منطقه ویژه اقتصادی سرخس دنبال می‌کند.

استفاده از تجارب سرخس در توسعه مناطق اقتصادی عراق

مشاور نخست وزیر عراق نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آستان نیوز اظهار کرد: این دیدار و آشنایی با منطقه ویژه اقتصادی سرخس به دعوت وزیر اقتصاد ایران و با همراهی رئیس سازمان سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد صورت گرفته است.

حازم مجید ناجی الخالدی با اشاره به موقعیت ممتاز سرخس گفت: در این منطقه فعالیت‌های متنوعی انجام می‌شود و قصد داریم پس از امضاء قرارداد مورد نظر با ایران، چنین منطقه‌ای را در مرز ایران و عراق ایجاد کنیم.

او ادامه داد: با ایجاد منطقه مورد نظر، شاهد حرکت اقتصادی بسیار بزرگی در عراق به ویژه در زمینه عمران و مسکن خواهیم بود.

مشاور نخست وزیر عراق، روابط ایران و عراق را بسیار متنوع دانست و افزود: همین موضوع نشان می‌دهد روابط تجاری بین دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: تجربه منطقه ویژه اقتصادی سرخس و در واقع آنچه مربوط به روابط اقتصادی بین دو کشور است، می‌تواند در سه منطقه اقتصادی مشابه در کشور عراق هم پیاده شود.

ناجی الخالدی افزود: یکی از این مناطق که روی آن کار شده، منطقه زرباطیه است که نزدیک مرز مهران قرار دارد و می‌توانیم تجارب منطقه ویژه اقتصادی سرخس در آن بکار ببندیم.

>>> برای مشاهده ی گزارش ویدئویی این سفر، اینجا را کلیک فرمایید.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/3278


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها