اندیشکده بین المللی فرهیخت 

  نخستین دیده بان توسعه روابط خارجی مشهد 
  11 سال   مستندنگاری  رویکرد بین المللی شهر 
دستاورد صدها خادم بین المللی گمنام رضوی در ۵ قاره

www.farhikhtt.ir
جهش تولید

  برترین های دیپلماسی

جهان به احترام امام رضا علیه الصلواه والسلام  بر خواهد خاست
سکه به نام علی ابن موسی الرضا علیه السلام  است
همایون زادروز سراسر نور و سرور سلطان سریر ارتضا، مولای تسلیم و رضا مبارک باد

ورود واژگان لاتین از فرهنگ مغرب زمین به حریم «ادبیات فارسی»، رخداد تازه ای نیست و جای تعجب چندانی ندارد، اما ورود این واژه های نامأنوس به حوزه ی «ادبیات دینی» و اعتقادات و باورهای مذهبی قطعاً شایسته نیست، خاصه اگر این لغات بیگانه ...| به قلم عبدالرضا زرگری

شهریار آل شیخ، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری در خصوص برگزاری سومین همایش «گفت‌وگوهای انتقال تجربه» در مشهد، در حالی تحقق این آرزو را وعده داد که حتی یک میهمان غیرایرانی به این همایش دعوت نشده! ...| به قلم محمد منصف پور

امسال، شاهد برپایی چندمین دوره از برپایی نمایشگاه بین المللی گل و گیاه مشهد هستیم که کشور گل و گیاه، ایرانی ترین همسایه یعنی پاکستان و دیگر کشورهای همسایه ی شرقی کشور از جمله افغانستان ... | به قلم عبدالرضا زرگری

دیپلماسی

بیش از ۹۵ درصد دانشجویان خارجی ایران در جامعه المصطفی (ص) و از جمله در مشهد مقدس تحصیل می‌کنند

   |  پنجشنبه 6 اسفند 1394
افغانستان، سوریه و لبنان، خاستگاه عمده دانشجویان خارجی، بیش از ۹۵ درصد دانشجویان خارجی ایران در جامعه المصطفی (ص) تحصیل می‌کنند. رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز دانشجوی غیر ایرانی شاغل به تحصیل در کشور در دانشگاه‌های کشور را ۲۱ هزار نفر دانست و گفت: عمده این دانشجویان از کشورهای افغانستان،‌ سوریه و لبنان هستند. به گزارش قدس آنلاین دکتر جعفر مهراد در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا با اشاره به تاکیدات وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری بر بین المللی سازی دانشگاه‌ها و دیپلماسی علم و فناوری در ماه‌های اخیر گفت: این وزارتخانه حضور مقامات آموزش عالی سایر کشورها و علاقه مندی آنها به برقراری ارتباط علمی و فناوری با پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور را پس از رفع تحریم‌ها در خور توجه دانسته و به حضور هیات‌های بلند پایه از کشورهای مختلف اشاره می‌کند. این در حالی است که برقراری ارتباطات بین المللی دانشگاه‌ها و عقد تفاهم نامه‌ها با موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه‌های کشورهای جهان تنها در مقوله عقد تفاهم نامه‌ها نمی‌گنجد. وی با تاکید بر این که بین المللی سازی دانشگاه‌ها و جذب دانشجویان بین المللی باید در داخل کشور و در دورن دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور صورت پذیرد، خاطر نشان کرد: در حاضر طبق آخرین آماری که از سوی وزارت علوم منتشر شده است، کل دانشجویان غیر ایرانی شاغل به تحصیل در جمهوری اسلامی ایران در حدود 21 هزار دانشجو است....

وی با بیان این که 20 هزار نفر از این تعداد دانشجوی غیر ایرانی شاغل به تحصیل در کشور در جامعه المصطفی (ص) به تحصیل اشتغال دارند، افزود: از سوی دیگر پوشش جغرافیایی دانشجویان بین المللی اکثرا محدود به چند کشور معدود منطقه شامل افغانستان، سوریه و لبنان می شود.
رییس بخش علم شناسی و علم اطلاعات دانشگاه شیراز تصریح کرد: بر اساس گزارش نتایج نظام‌های رتبه بندی و هم بر اساس واقعیات موجود توان آموزش عالی کشور از جنبه‌های علمی و تحقیقاتی کشور بسیار بیشتر از دانشگاه‌های تعداد زیادی از کشورهای دنیا است.
مهراد با طرح این موضوع که چرا دانشگاه‌های کشور در پذیرش دانشجویان بین المللی دچار معضل هستند، خاطر نشان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به گشودن این معضل کمک کند، توجه و استفاده دقیق از اسناد بالا دستی است که به عنوان نقشه راه در اختیار مراکز آموزش عالی قرار دارند.
وی، راهکار دوم را داشتن برنامه راهبری در دانشگاه‌ها ذکر کرد و افزود: گرچه مدتی است دانشگاه‌ها برنامه‌های راهبردی خود را تدوین و به تصویب هیات‌های امنا رسانده‌اند و برخی دیگر نیز درصدد تدوین برنامه‌های راهبردی هستند ولی به نظر می‌رسد این برنامه‌ها خود به دقت و بازبینی محتوا نیاز دارند.
مهراد، ادامه داد: در این راستا سازوکاری ضروری است تا کنترل و نظارت لازم بر اجرایی شدن و عملیاتی کردن برنامه‌های راهبردی به ویژه از نظر آموزش‌های بین المللی اعمال کنند در غیر این صورت مسافرت روسای دانشگاه‌های کشور برای بازدید و ملاقات از کشورهایی چون آلمان و ایتالیا و پذیرش هیات‌های دانشگاهی از سایر کشورهای دنیا تنها به عقد تفاهم‌نامه‌هایی منجر می‌شود که به گفته رییس دانشگاه تهران از بیش از 300 تفاهم نامه امضا شده تنها معدودی از آنها به واقعیت پیوسته است.
وی به تجربیات سایر کشور در زمینه بین المللی سازی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بررسی وضعیت دانشگاه‌های استرالیا حکایت از بالندگی دانشگاه‌ها و جذب حداکثری دانشجویان بین المللی دارد.
مهراد، درآمد استرالیا در سال 2015 از محل ارائه خدمات ‌آموزشی بین المللی را 13.9 میلیارد دلار ذکر و اضافه کرد: این میزان نسبت به سال 2014 حدود 11.5 درصد رشد نشان می‌دهد.
به گفته وی افرادی که به دلیل مقاصد آموزشی به کشور استرالیا سفر می‌کنند سهم بزرگی در صنعت گردشگری با هدف آموزشی دارند به گونه‌ای که این روند در سال 2015 میلادی به 13.9 درصد بالغ شده است که این رقم اهمیت فزاینده آموزش بین المللی را در بافتار اقتصادی دانش محور استرالیا در قرن بیست و یکم نشان می‌دهد.
مهراد اضافه کرد: آموزش بین المللی تاثیر عمده‌ای در فرهنگ و جامعه استرالیایی داشته و به اقتصاد این کشور به طور قابل توجهی کمک می‌کند. به طوری که بر اساس آمارهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، استرالیا سومین مقصد پرطرفدار دانشجویان بین المللی پس از آمریکا و انگلستان است و یکی از چند مقصد معدودی است که سهم بازار جهانی خود را از این نظر به طور قابل توجهی افزایش داده است.
رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز اظهار کرد: وقتی از استرالیایی‌ها درباره درآمدهای این کشور سوال می‌شود درآمدهای حاصل از مواد کانی و کشاورزی را از درآمدهای عمده صادراتی تلقی می‌کنند در حالی که آموزش بین المللی در واقع بزرگترین خدمات این کشور محسوب می‌شود و یکی از پنج بخش مهمی است که به رشد در آمدهای استرالیا کمک ‌کرده است.
مهراد ادامه داد: درآمدهای آموزش بین المللی این کشور در 10 سال گذشته از رشد متوسط شش درصد برخوردار بوده و دولت متعهد است که این درصد را افزایش دهد.
وی به بیان وضعیت دانشگاه‎‌های استرالیا در نظام‌های رتبه بندی اشاره کرد و گفت: طبق نتایج رتبه بندی تایمز، استرالیا در بین 100 دانشگاه بین المللی جهان با 16 دانشگاه دومین کشوری است که از نظر جذب دانشجویان خارجی در فهرست مشاهده می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان این که استرالیا در برنامه‌ راهبردی خود برای آموزش بین المللی توجه ویژه‌ای داشته است، افزود: این استراتژی مبتنی بر سه مولفه تقویت زیرساخت‌ها، افزودن بر تعداد طرف‌های همکاری و رقابت در سطح بین المللی استوار است.
وی با طرح این سوال که آیا دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی کشور در برنامه‌های راهبردی خود به مولفه‌هایی مانند مولفه‌های موجود در برنامه راهبردی استرالیا توجه کرده‌اند یا خیر گفت: پاسخ به این سوال در خور بررسی و بازبینی مجدد برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌های کشور است.
آخرین ویرایش: پنجشنبه 6 اسفند 1394
Share
 یادآوری:  درج رتبه ای موضوعات و رویدادها و مناسبات بین المللی  مشهد از آن سو برای پژوهشگران و علاقه مندان رصد تعاملات روابط خارجی این کلان  شهر اهمیت دارد که با کلیک بر روی هر گزینه، تمامی پست هایی که مرتبط با آن موضوع  هستند، به ترتیب درج به نمایش در خواهند آمد اما نکته ی مهمتر، نمایش سرفصل  ها به ترتیب رتبه و فراوانی هر موضوع، است که خود حکایت از فعال یا نیمه  فعال و یا غیرفعال بودن آن حوزه دارد. ضمناً این اطلاعات، تا تاریخ 15 تیر ماه 1399 به روز شده است!
کل رویدادها و مناسبات:  5.242
  اخبار   4030      بین  الملل   3236      آسیا   2822      مراسم  بین المللی / داخل و خارج   1058      دانشگاهی/دیپلماسی   849      زیارت،  زائر/ امام رضا(ع)/ دیپلماسی،   820      جهان  اسلام   819      اقتصادی  / دیپلماسی   747      افتخارات/خبرخوش/مفاخر   740      علمی/دیپلماسی   720      میهمان/میهمانان  خارجی   695      گردشگری  / دیپلماسی   675      اروپا   665      دینی  (مذهبی و قرآنی) /دیپلماسی   651      آموزشی/دیپلماسی   622      آیا  می دانید که مشهد/ آمارها   578      فرهنگی/دیپلماسی   577      دانشگاه  فردوسی مشهد   507      تصاویر / گزارش  های تصویری / نگارخانه   452      آستان  قدس رضوی   433      شهرداری  مشهد   398      جلسات،ملاقات،  بازدید، سفر، نمایشگاه/ داخل و خارج   359      عراق   338      نمایشگاهی/دیپلماسی   326      عمومی  (حاکمیتی و ملی)/دیپلماسی   324      استانداری  خراسان رضوی   319      افغانستان   291      شهری/دیپلماسی   276      پاکستان   273      سیاسی/دیپلماسی   263      ورزشی/دیپلماسی   259      هنری  / دیپلماسی   258      سلامت،  پزشکی و بهداشت/دیپلماسی   258      سرمایه  گذاری داخلی   258      دوجانبه   232      صادرات  و واردات   232      اجتماعی/  دیپلماسی   214      آفریقا   206      استاندار   199      حمل  و نقل (هوایی، ریلی و زمینی) / دیپلماسی   188      سفارت،  سفیر، کاردار، رایزن، سرکنسول   175      کشورهای  همسایه   165      پژوهشی  و آینده پژوهی   157      ادامه ...



اندیشکده بین المللی فرهیخت، دعوت به همکاری می نماید: از سطح اندیشه و پژوهش گرفته که مخاطب آن محققان، نویسندگان، اساتید مجرب دانشگاه، فضلای معظم حوزه، مدیران، کارشناسان و پیش کسوتان در رشته های مختلف، دانشجویان و دانش آموزان و در کل، تمامی دغدغه داران توسعه ی روابط خارجی مشهد با جهان پیرامون هستند، تا سطح اجرایی که شامل فعالان و کاربران ساده وب و علاقه مندان به درج محتوا در وبگاه اینترنتی اندیشکده است. توضیح بیشتر بخش اجرایی آن که، شدیداً نیازمند همکاری افتخاری آن دسته از آقایان و خانم های دلداده و سرسپرده به امام مهربانی ها حضرت امام رضا(ع) هستیم که حاضرند همچون پژوهشگران داخلی و خارجی این اندیشکده، به عشق آن امام همام، در شناسایی و رصد و نیز درج کلیه ی رویدادها و مناسبات بین المللی کلان شهر رضوی از منابع مختلف بویژه در بستر اینترنت به ما کمک کرده و حتی از طریق نصب یک اپلیکیشن ساده در گوشی همراه یا تبلت خود، نسبت به درج محتوا در وبگاه اقدام نمایند. بدیهی است در صورت تمایل نویسنده یا تهیه کننده مطالب، نام وی به عنوان ارسال کننده در کلیه ی پست های منتشره به نمایش در خواهد آمد. برای ارتباط گیری با مدیر تارنما، از طریق سیستم پاسخگویی آنلاین می توانید اقدام فرمایید. مأجور باشید


عضویت در اندیشکده بین المللی فرهیخت
ارزیابی، رصد و پایش رویدادها، مناسبات بین المللی و روابط خارجی شهر امام مهربانی ها
15 تا تیر ماه 99
نمایه فعالان دیپلماسی علم، آموزش و فناوری، با اولویت «آینده پژوهی» و با محوریت «اقتصاد دانش»
نمایه فعالان دیپلماسی عمومی و شهری، اقتصادی، سیاسی، رسانه و ورزش با اولویت «ارتباطات» و با محوریت «اقتصاد شهر»
نمایه فعالان دیپلماسی فرهنگی و اجتماعی، هنری و نمایشگاهی با اولویت جامعه پویا و با محوریت   «اقتصاد فرهنگ»
نمایه فعالان دیپلماسی زیارت و خدمات گردشگری و سلامت با اولویت «تکریم زوار خارجی» و با محوریت «اقتصاد زائر»



شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات