-
۱۸ تیر ۱۳۹۹
-
بازدید: ۳۷۳
مدیرکل دفتر فنی و عمرانی استانداری خراسان رضوی در مورد آخرین وضعیت خط آهن خواف به هرات توضیحاتی داد. مهدی سالیانی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: یکی از اهداف پروژه راه آهن خواف به هرات که از سال 86 عملیات اجرایی آن آغاز شده این است که هرات افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل شود و قطعا از این طریق آمار جابجایی بار و مسافر میان دو خط ریلی چشمگیر خواهد بود....
مدیرکل دفتر فنی و عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: طول در نظر گرفته شده برای این خط ریلی، 193 کیلومتر است؛ دو قطعه از این طرح در خاک ایران است و دو قطعه نیز در خاک افغانستان قرار دارد.سالیانی با اشاره به اینکه دو قطعه حاضر در ایران در عمل آماده بهرهبرداری هستند بیان کرد: قطعه سوم این طرح پیشرفت فیزیکی مناسبی داشته و به مرحله نصب سوزن خطوط رسیده و کار ساخت ایستگاههای این قطعه در ایران و افغانستان نیز دنبال میشود.وی افزود: راهاندازی این خط ریلی کریدور جدیدی در حوزه حمل و نقل کالا میان ایران و افغانستان ایجاد میکند و ظرفیت حمل دو میلیون تن کالا به صورت سالانه را در اختیار دارد.افغانستان از طریق راهآهن ایران به آبهای آزاد متصل میشودمشهد- ایرنا- مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی گفت: با تکمیل مسیر راهآهن خواف – هرات تا پایان امسال کشور دوست و همسایه، افغانستان از طریق خطوط ریلی ایران به آبهای آزاد و دیگر کشورهای خاورمیانه متصل میشود.مهدی سالیانی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت در چهار قالب قطعه با مجموع طول ۱۹۳ کیلومتر از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است.وی ادامه داد: این مسیر ریلی شهر هرات را واقع در غرب افغانستان به شبکه ریلی ایران متصل کرده و با تکمیل و بهرهبرداری آن پیشبینی میشود سالانه مسیر جابهجایی دو میلیون تن کالا و ۲۰۰ هزار مسافر باشد. مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی گفت: دو قطعه از مسیر خط آهن خواف - هرات به طول ۷۷ کیلومتر از خواف تا مرز افغانستان در خاک ایران قرار دارد که از مدتها پیش آماده بهرهبرداری شده است.وی افزود: دو قطعه دیگر از مجموع طرح راهآهن خواف – هرات به طول ۱۱۶ کیلومتر در خاک کشور افغانستان قرار دارد.سالیانی که پارسال پیشرفت قطعه سوم این مسیر ریلی را ۸۱ درصد اعلام کرده بود ادامه داد: قطعه سوم طرح راهآهن خواف – هرات از نقطه صفر مرزی مرز ایران تا ایستگاه جنو در خاک افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر در تعهد ایران بوده و توسط پیمانکار ایرانی در حال ساخت است.وی گفت: پیشرفت ساخت این قطعه تاکنون ۸۷ درصد بوده و در مرحله نصب سوزنهای خطوط قرار دارد. عملیات ساخت ایستگاه تشکیلاتی در شمتیغ و یک ایستگاه نیز در داخل افغانستان در مراحل پایانی قرار دارد که در صورت تحقق بودجه مورد نظر، امسال تکمیل خواهد شد.مدیرکل دفتر فنی، امور عمران، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی پیرامون میزان ساخت قطعه چهارم و پایانی این خط آهن، از ایستگاه جنو تا شهر هرات به طول ۴۸ کیلومتر که در تعهد طرف افغانستانی است اظهار بیاطلاعی کرد.وی در ادامه این گفتگو همچنین به راهاندازی کریدور جدید حمل و نقل کالا و ترانزیت بین ایران و افغانستان از طریق خط آهن خواف - هرات اشاره و بیان کرد: توسعه شبکه ریلی استاندارد در داخل افغانستان، اتصال آن به شبکه ریلی ایران و یکنواخت شدن عرض خطوط ریلی بین دو کشور از دیگر اهداف ساخت این خط ریلی است.سالیالنی افزود: اتصال مناطق غربی کشور افغانستان به آبهای آزاد و کریدورهای ترانزیت شمال - جنوب و شرق - غرب کشور و فراهم شدن امکان حمل و نقل بار و ترانزیت کالا از مبدا کشور افغانستان به وسیله کریدورهای یاد شده از دیگر چشماندازهای راهاندازی این خط آهن است.وی گفت: اجرای طرحهای زیربنایی حمل و نقل نه تنها در جهت بهبود و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور است بلکه کمک شایانی به روند نوسازی در افعانستان کرده و زمینهساز افزایش امنیت و تثبیت روابط بینالمللی در منطقه خواهد بود. طول شبکه ریلی خراسان رضوی هزار و ۵۰۰ کیلومتر است. ۴۵ ایستگاه این شبکه زیر نظر ادارات کل راهآهن خراسان و راهآهن شرق مسیرهای ریلی فعال ایران در جنوب، جنوب شرقی و شرق کشور به یکدیگر متصل میکند.سالانه افزون بر ۱۳ میلیون مسافر و هشت میلیون تن بار داخلی و ترانزیت از طریق این شبکه ریلی به صورت درون و برون استانی جابه جا میشود.
:: لینک کوتاه مطلب ::
farhikhtt.ir/post/2564
موضوعات: