دیپلماسی❜ سیاسی/ یادداشت و گلایه ی فرهیخت: بی احترامی رسانه ای روابط عمومی استانداری و چند خبرگزاری به «سینان جم باش» سرکنسول جدید ترکیه در دیدار با استاندار خراسان رضوی

  • بازدید: ۴۱۴
سیاسی/ یادداشت و گلایه ی فرهیخت: بی احترامی رسانه ای روابط عمومی استانداری و چند خبرگزاری به «سینان جم باش» سرکنسول جدید ترکیه در دیدار با استاندار خراسان رضوی
استانداری خراسان رضوی

خلاصه:

«سینان جم باش» سرکنسول جدید ترکیه ظهر امروز چهارشنبه سوم آبان ۱۴۰۲ در نخستین دیدار رسمی خود پس از آغاز مأموریت دیپلماتیک اش در مشهد، به ملاقات استاندار خراسان رضوی رفت و به گفت و گو با یعقوب علی نظری پرداخت.

اما روابط عمومی استانداری، در دو خبر ارسالی روی خروجی وبگاه خبری خود، در کمال تعجب و تأسف، از ذکر نام وی در تمامی این خبرها خودداری کرد و تنها به ذکر عنوان و سمت سرکنسول ترکیه در مشهد اکتفا نمود! هم در خبر منتشره به نقل از استاندار و هم در خبر بعدی به نقل از معاون اقتصادی استاندار!! این یعنی چه؟! مگر نماینده رسمی دولت ترکیه در مشهد، «نام و نام خانوادگی» از خود ندارد که مرکز خبری عالی ترین مقام دولت در استان، در تمامی خبرها، وی را هی با نام «آقای سرکنسول» خطاب می کند؟! (این هم مستنداتش: خبر اول ، خبر دوم ) تازه، چندی پیش، همین اتفاق ناگواری برای وزیر کشاورزی عراق هم افتاد و نام وی، هم «حذف شد» و هم «اشتباه درج شد!» علی برکت الله... مضافاً حکایت یکی دوبار نیست که قابل اغماض و چشم پوشی باشد؛ متأسفانه دیگر این رویه ی نامطلوب، تبدیل به یک عادت مذموم و محکوم شده است! چرا؟!
یادداشت و گلایه ی فرهیخت:

عبدالرضا زرگری | به نام خدا، قبل از هر سخنی، یک حکایت قدیمی و یک خبر جدید، خیلی اینجا به کارمان می آید و به فهم بحث و شرح حالمان کمک می کند؛ 

و اما، حکایت آن که ‏اسماعیل بیشکچی نویسنده‌ی ترک می گوید: در یکی از مساجد ترکیه، بزرگی در نماز جمعه با صدای بلند می گفت: «به خدا هر کس ترکی نداند، بهشت را به چشم نخواهد دید!!» 

در آن جلسه مردی به شدت می گریست؛ من که چنین دیدم به نزد او رفتم و گفتم: «مگر تو ترک نیستی و ترکی نمی‌دانی؟» ‏مرد گفت: «برای خودم گریه نمی‌کنم، برای پیامبر اسلام(ص) گریه می‌کنم که ترکی نمی دانست!!»

و اما آن خبر داغی که همین امروز، منفجر شد و جهانیان از عظمت این رویداد باور نکردنی، در بهت فرو رفت: «ناسا، فضاپیمای وویجر ۲ را در فاصله ۱۹ میلیارد کیلومتری زمین!! آپدیت کرد... یا خدا» 

حالا آن حکایت درس آموز و این خبر شگفت انگیز جدید را کنار هم بگذارید و خود حال و وضع امروزه ی تمام دغدغه داران تعالی رویکرد بین المللی جهان شهر مشهد خاصه اهالی فرهیخت را - آن هم پس از پانزده سال تلاش مستمر - به عینه ببینید که خداوکیلی هنوز به درستی نمی دانند: 

  • آیا باید برای «ترکی ندانستن پیامبر خدا(ص) گریه کنند و ایضأ برای سرکنسول محترم ترکیه در مشهد که گویا جسارتاً به زعم بهار نشینان، حتماً نام و نام خانوادگی ندارد و گرنه درج می شد؟»
  • یا از عقب ماندگی ۱۹ میلیارد کیلومتری «رسانه های این دیار» با رسانه های جهان معاصر مویه کنند؟
  • یا برای حال اسفبار این روزهای برخی از روابط عمومی های دومین کلان شهر ایران متأسف باشند که از بدیهی ترین اصول تنظیم یک خبر ساده نیز غافل و عاجزند! 
  • و بعد خود ببینید و قضاوت کنید اهالی آن طرف آب های آزاد کجایند و در چه فکری و ما کجا و در چه فکر؟ آنها در چه سطح اعلای فناوری اند و ما در چه سطح ادنای دغدغه؟! و باز همان حکایت عرش و فرش شد! البته آنها در فاصله ی ۱۹ میلیارد کیلومتری عرش و در حال آپدیت سفینه و ما در ۱۰ متری زیر فرش و در زیرزمین دنبال آپدیت خزینه!!

تازه، ما شهروندان کلان شهری هستیم که برخی از مسئولانش در کمال تعجب مدعی‌اند: «مشهد، هوشمندترین شهر ایران در تراز جهانی است!! یاللعجب»؛

باشد، اصلاً ما شهر فول آپشن و برتر آسیاییم، اما چرا برخی از رسانه ها و مرکز ارتباطات همین آرمان شهر و مدینه ی فاضله، آن قدر منفعل و مهمل و پر اشتباه عمل می کنند که همیشه ی خدا نگرانیم باز نکند دوباره به دروازه ی خودی گُل بزنند و به در اتاق مدیر روابط عمومی شان گِل! آن هم نه گُل و گِل داخلی، که از نوع خارجی اش که فقط آبرو می برد و بس!!

البته ناگفته نماند اگر این اتفاق ناگوار و بلکه توهین آمیز، برای بار اول صورت می گرفت و تکرار نمی شد و مسبوق به سابقه نبود، باز یک جورایی قابل اغماض بود، اما به راستی نمی دانیم چرا این عادت بد، در روابط عمومی استانداری خراسان رضوی و برخی از رسانه های بومی ما نهادینه، اپیدمی و فراگیر شده است؛

به گونه ای که اخیراً حتی نام وزیر کشاورزی عراق را که در رأس هیئتی بلندپایه به مشهد آمد، به سادگی از قلم انداختند و تازه مشکل همینجا تمام نشد؛ در خبر بعدی، حتی نام «عباس جبر العلیاوی» را هم به اشتباه «مالکی» نوشتند!! این یعنی چی؟ یعنی درج یک نام و نام خانوادگی ساده از یک میهمان خارجی آن هم در حد وزیر این قدر سخت است؟! واقعاً معلوم هست در رسانه ی استانداری چه خبر است و فرمان دست کیست؟! این هم مستندش...

از آنجایی که در این مستند - که لینک و پیوند آن پیشتر درج شد - به اندازه ی کافی در باره ی دسته گل های بی شماری که این روزها، رسانه ها و روابط عمومی های دستگاه های اجرایی مان آب می دهند و پاک آبرو می برند، سخن گفته ایم، لذا برای اجتناب از تکرار مکررات، آنها را باز نشر نکرده و علاقه مندان را به مشاهده ی این صفحه راهنمایی می کنیم.

فقط اینجا به همین اندازه اکتفا کرده که آقایان مسئول: اصلاً بحث آداب دیپلماتیک و تشریفات بین الملل به کنار، حتی بحث کرامت انسانی و اخلاق بشری میهمانان هم به کنار؛

آیا این گونه سهل انگاری ها و بی اعتنایی های توهین آمیز رسانه ای، با رسم و عرف اصول میهمان نوازی از یک مقام مسئول خارجی آن هم نه کافر بلکه مسلمان و به تعبیر بهتر، یک زائر غیرایرانی بارگاه منور رضوی و میهمان خاص و ویژه ی امام رضا علیه السلام در کلان شهری که پایتخت معنوی ایرانش می خوانید و ام القرای جهان تشیع و منسوب به آن امام رئوف و بسیار زائر دوست، خداوکیلی جور در می آید؟! مگر شعار این شهر «برکت و کرامت» نیست؟! 

اگر چنین است، پس چرا نام بسیاری از مقامات خارجی از جمله وزیر کشاورزی عراق و سرکنسول ترکیه را سهل انگارانه حذف و یا اشتباه درج می کنند، اما در برخی از رسانه های همین استان، هنگام خبررسانی در مورد کنسرت شرم آور اخیر تتلو در ترکیه و استقبال ایرانیان و فروش میلیاردی آن، نه تنها لقب تتلو را ذکر کرده، بلکه تصریح می کنند که نام اصلی وی امیرحسین مقصودلو هم هست!! یاللعجب...

یکبار توهین کم بود، دومی هم رسید!

هر دم از این باغ، بری می رسد... تازه تر از تازه تری می رسد... در حال نگارش این گلایه نامه هستیم که خبر دوم این دیدار، اما این بار به نقل از ابوالفضل چمندی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هم در همین وبگاه خبری منتشر شد، اما باز، آش همان آش و کاسه همان کاسه ... 

اسم معاون اقتصادی استاندار چندین بار برده می شود، آن هم با عکسی تکی و ژستی چشم نواز اما دریغ از یک بار ذکر نام «سینان جم باش» سرکنسول جدید ترکیه در مشهد و البته بدون درج تصویرش!! این هم مستندش... 

همان طور که پیشتر گفتیم، از آنجایی که در مورد دسته گل های اهالی رسانه و خبرنگاران بومی دیار ارض اقدس توس، به طور مبسوط و همراه با مثال ها و مصادیق فراوان بحث و گفت و گو کرده ایم، لذا در این نوشتار به همین اندازه اکتفا می کنیم.

تکرار اشتباه و عدم اصلاح، چرا؟

حالا می گوییم روابط عمومی استانداری خراسان رضوی به سندروم چشمی مزمن و حاد «حذف نام مقامات خارجی» مبتلی است، اما انبوه رسانه های دیگر و خبرگزاری های رسمی و پر مخاطب کشور چطور؟! آنان چرا این گونه خطاها را اصلاح نمی کنند؟!

حتی بارها مشاهده کردیم خبر اولیه، دارای غلط های املایی و بلکه انشایی است، دقیقاً مانند همین خبر اول که در ذیل، درج و البته اصلاحش کردیم، اما متأسفانه شاهدیم آن خبر با همان اغلاط، عیناً در خروجی آن وب سایت ها و خبرگزاری ها درج می شود و نمی کنند لااقل، غلط های املایی آن را اصلاح کنند!

عادت بدی که حتی با تغییر مدیران هم تغییر نمی کند!

جالب آن که حتی با تغییر مدیران روابط عمومی های استانداری، این عادت بد و رویه ی غلط تغییر پیدا نکرده و همچنان پابرجاست! مدیرانی که یکی پس از دیگری و با سوابق و تجربیات بعضاً رسانه ای همچون مدیر دفتر خراسان رضوی خبرگزاری فارس می آیند و قول و وعده ی تغییر و بهبود شرایط را می دهند، اما علی رغم گذشت پنج ماه از قبول مسئولیت، این عادات و رویه های غلط، همچنان فعالان سپهر رسانه ای استان را آزار می دهد و آنان را روز به روز از بهبود وضع موجود به وضع مطلوب، ناامید می سازند.

سخن آخر

امید، شاهد روزی باشیم که نمایندگان رکن چهارم دموکراسی یعنی خبرنگاران و اصحاب رسانه آن هم در قلمرو منسوب به عالم آل محمد(ص) به آن اندازه از درک و التفات برسند که بدانند هر مسافر و میهمان این دیار بویژه میهمانان غیر ایرانی، زائران محبوب امام رضا علیه السلام هستند.

همین میهمانان و زواری که چون برای صاحب این خطه عزیز و محترم اند، لذا همه ی شهروندان و مجاوران بویژه اهالی رسانه و مطبوعات، باید شش دنگ حواس شان را جمع کنند تا خدای ناکرده، سوتی و گافی نداده و هیچ گونه بی احترامی و بی ادبی که باعث رنجش خاطرشان شود، از سوی آنان سر نزند.

بالاخره، آنان عقل و چشم و گوش دارند و دستیاران و همکاران و از همه مهمتر خانواده ای که به راحتی چند کلیک و با یک جست و جوی ساده در اینترنت، به سرعت به اصل و ترجمه ی گوگلی این صفحات آن هم به ۱۲۰ زبان زنده ی دنیا دست می یابند؛

آن موقع پاک آبروی مسئولان و شهر امام رضا علیه السلام می رود، مادامی که می بینند نام و نام خانوادگی مقام مسئول طرف ایرانی بارها و بارها در یک خبر همراه با عکسش برده می شود، اما دریغ از یک بار، حتی یک بار نام بردن نام و نام خانوادگی طرف خارجی و آن هم بدون تصویر!

و ای کاش، ما هم در دومین کلان شهر ایران و در آغازین سال های هزاره ی سوم، دغدغه ی اعلای آپدیت کردن ماهواره ی نورمان را در فضا داشتیم، نه دغدغه ی سفلای این که چرا رسانه های ما، نام و نام خانوادگی مقامات خارجی میهمان را در مشهد، این دومین کلان شهر ایران نمی برند! 

یا دغدغه ی ادنای این که چرا پرچم کشور خارجی را به نشانه ی احترام و اهمیت دادن و ارج قائل شدن به میهمان، روی میز و مقابل آنان نمی گذارند؟ یا این که چرا مقام خارجی را مثل ارباب رجوع، آن طرف میز کارشان نشاندند و خودشان پشت میز و روی صندلی گردان نشستند و قس علی هذا...‌

درود و بدرود

و اما اصل خبر، خبر اول:

ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و دانش‌بنیان زمینه ارتباطات با ترکیه خواهد بود

استاندار خراسان رضوی گفت: صنعت، معدن، کشاورزی، صنایع دانش بنیان، الکترونیک، مصالح ساختمانی و نساجی در استان جزو ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آن در تعاملات و ارتباطات با ترکیه استفاده کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، ظهر امروز یعقوب علی نظری در دیدار با سرکنسول جدید کشور ترکیه در مشهد اظهار کرد: امیدوارم ماموریت شما به عنوان سرکنسول در مشهد خوب و تاثیرگذار باشد. ما ترکیه را کشور برادر و مسلمان می‌دانیم. همچنین دارای فرهنگ و تاریخ مشترک و هم همسایه و هم دین هستیم. 

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: کشور ترکیه از امکانات، ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های خوبی برخوردار است و جمهوری اسلامی ایران نیز توانمندی‌های خوبی دارد لذا دوستی بین دو کشور برای هر دو ملت خوب است و این دوستی تاثیر زیادی در جامعه و کشورهای اسلامی دارد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی شاهدیم مردم فلسطین تحت ظلم آمریکا و اسرائیل در حال شهید دادن هستند و کشور فلسطین را اشغال کردند. امیدواریم با همکاری کشورهای اسلامی موضوع فلسطین به زودی حل شود. 

نظری خاطرنشان کرد: معتقدیم همه کشورهای اسلامی و همه بشریت باید مردم فلسطین را برای بازپس‌گیری کشور خودشان کمک کنند. 

نماینده عالی دولت در استان خراسان رضوی افزود: همانطور که مطلع هستید خراسان رضوی یکی از بزرگترین استان‌های جمهوری اسلامی ایران است. ما در استان حدود ۷ میلیون نفر جمعیت و سالانه ۳۰ میلیون زائر امام رضا(علیه السلام) و ۵ میلیون زائر خارجی داریم. 

وی خاطرنشان کرد: در استان در بخش‌های مختلف مانند صنعت، معدن و کشاورزی از پیشرفت‌های خوبی برخوردار هستیم. همچنین صنایع دانش بنیان، الکترونیک، مصالح ساختمانی و نساجی در استان جزو ظرفیت‌هایی است که می‌توان از آن در تعاملات و ارتباطات استفاده شود. 

نظری عنوان کرد: امیدواریم آقای سرکنسول با شناخت استان ارتباط و تعامل خوبی بین جمهوری اسلامی ایران به خصوص استان خراسان رضوی و کشور ترکیه برقرار کنند

و اما خبر دوم ...

معاون اقتصادی استاندار (یک بار) مطرح کرد: پیشنهاد تولید مشترک محصولات ایرانی و ترکیه‌ای در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی (بار دوم) پیشنهاد تولید مشترک محصولات ایرانی و ترکیه‌ای در استان را مطرح کرد.

ابوالفضل چمندی (بار سوم) در دیدار استاندار خراسان رضوی و سرکنسول جدید ترکیه در مشهد اظهار کرد: یکی‌از زمینه‌های اتحاد کشورهای اسلامی مسائل اقتصادی است که دو کشور ایران و ترکیه می‌توانند آن را تقویت کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی (بار چهارم) ادامه داد: یکی از مسیرهای ترانزیت کالاهای ترکیه‌ از استان خراسان رضوی، مرز سرخس و لطف آباد است. امیدواریم به زودی بازدیدی از این مرز داشته باشید.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته فعالان اقتصادی ترکیه سرمایه‌گذاری خوبی را در خراسان رضوی شروع کرده‌اند که مناسبات دو کشور را افزایش خواهد داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، چمندی (بار پنجم) در پاسخ به درخواست بازدید سرکنسول جدید ترکیه از ظرفیت‌های اقتصادی خراسان رضوی گفت: بازدیدی در زمینه‌های گردشگری و صنعتی با هماهنگی وزارت خارجه اتفاق خواهد افتاد که در آن جزئیات بیشتری از زمینه‌های همکاری را تشریح خواهیم کرد.

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/2007


Share
  • مینا نوری
    حرف شما کاملا درسته . این آقای سرکنسول ترکیه قطعا با خانواده اش در مشهد اقامت داره و وقتی همسر ایشان این گونه خبرها رو ببینه که با گوگل سریعا ترجمه میشه، چه حالی پیدا می کنه؟ آیا با خودش نمیگه ایرانیها چقدر ناسپاس هستن و مشهدیها چقدر بی ادب اند که پنج بار نام طرف ایرانی خودشون رو بردن ولی حتی یکبار نام همسر منو نبردن! در صورتی که ما میهمان اونا هستیم و همه جای دنیا احترام میهمان رو نگه میدارن.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها