دیپلماسی❜ دانشگاهی/ یکصدمین سال تأسیس دانشگاه دمشق و حضور رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در سوریه

  • بازدید: ۳۷۲
دانشگاهی/ یکصدمین سال تأسیس دانشگاه دمشق و حضور رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در سوریه
دانشگاه فردوسی مشهد

دکتر احد ضابط رئیس دانشگاه فردوسی مشهد به همراه هیاتی از وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری به منظور گسترش همکاری های علمی و دانشگاهی از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور سوریه بازدید به عمل آورد.

این هیات که متشکل از معاونان وزرای علوم تحقیقات فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی به همراه رؤسای دانشگاه‌های فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین بود، در یکصدمین سال تأسیس دانشگاه دمشق با حضور در دفتر ریاست دانشگاه ضمن تبریک به رئیس، معاونان و اساتید این دانشگاه راه‌های همکاری برای ارتقای سطح علمی پژوهشی دانشگاهی دو کشور را بررسی کردند.

گفتگو در زمینه اعزام دانشجو و همکاری با دانشگاه های سوریه و عزم جدی دو طرف برای تبادل استاد و دانشجو و اجرای همکاری‌های مشترک علمی و آموزشی از جمله دستاوردهای این سفر بود.

محمد اسامه الجبان رئیس دانشگاه دمشق نیز  در این دیدار ضمن تشکر از حضور هیأت دانشگاهی کشورمان گفت: دانشگاه دمشق با قدمت یکصد ساله مورد تأیید علمی دانشگاه‌های معتبر منطقه و جهان است و پیش از این نیز با دانشگاه‌های جمهوری اسلامی همکاری‌های فراوانی در زمینه تبادل استاد و دانشجو و رشته‌های مشترک علمی داشته است.

پس از این دیدار هیأت کشورمان با حضور در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با دانشجویان و فارسی آموزان تحصیل کرده در دانشگاه‌های ایرانی دیدار و گفتو گو کرده و پس از شنیدن نظرات آنان ، مسائل مطرح شده توسط  دانشجویان را بررسی کردند.

پس از آن در ادامه این سفر هیات اعزامی دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه های حلب و البعث در حمص نیز حضور یافتند. دکتر ضابط در دیدار با رئیس دانشگاه حلب از وی برای حضور در دانشگاه فردوسی مشهد دعوت به عمل آورد.

زیارت حرم حضرت زینب (س) و حرم مطهر حضرت رقیه (س)، دیدار با نماینده مقام معظم رهبری در سوریه ، دیدار از دانشگاه جامعه المصطفی دمشق، از دیگر برنامه‌های این گروه علمی دانشگاهی بود.

گزارش تکمیلی برگرفته از وبگاه وزارت علوم:

در دیدار معاونان وزرای علوم و بهداشت ایران با وزیر علوم سوریه مطرح شد؛ همکاری دانشگاه‌های ایران و سوریه گسترش می‌یابد

دانشگاه‌های ایران و سوریه به منظور توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های تحقیقات علمی و پژوهشی، تبادل استاد و دانشجو، آموزش زبان فارسی و عربی و همچنین آموزش در زمینه‌های مختلف تخصصی پیشرفته پزشکی و دارویی، علوم زیستی، سلول‌های بنیادی، فناوری‌های لیزر، پیوند اعضا و غیره همکاری می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از سازمان امور دانشجویان؛ بسام ابراهیم وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی سوریه با هاشم داداش پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و ابوالفضل باقری فرد معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان درباره راه‌های تقویت روابط همکاری مشترک در زمینه‌های آموزش عالی و بهداشت دیدار و گفت وگو کرد.

در این نشست که امروز در وزارتخانه تحصیلات عالی و تحقیقات علمی برگزار شد، دو طرف توافق کردند که کمیته‌های مشترکی را برای پیگیری فعال‌سازی برنامه اجرایی تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین دو طرف با هدف افزایش همکاری‌ها تشکیل دهند.

طرفین همچنین ضمن اشاره به سفر موفقیت‌آمیز رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه و نتایج مثبت آن، بر عزم و اراده خود بر اجرایی شدن توافقات انجام شده در این سفر تاکید کردند.
در جریان این سفر دو طرف اسناد همکاری‌های مختلفی را در حوزه‌های تجاری، نفت و انرژی، علمی دانشگاهی فنی مهندسی، حمل و نقل ریلی و هوایی، مسکن، تسهیل امور زیارتی و برخی دیگر حوزه‌ها به امضا رساندند.
قابل توجه است در دیدار امروز وزیر علوم سوریه با هیأت ایرانی دو طرف در زمینه آموزش عالی و تحقیقات علمی و انعقاد قراردادهای خواهرخواندگی مستقیم طبق مقررات جاری در خصوص تبادل بورسیه و بورسیه تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری نیز تفاهم کردند.
همچنین برگزاری بازدیدهای مشترک دانشجویان و اساتید دانشگاه برای شرکت در فعالیت‌های علمی و فرهنگی و دوره‌های آموزشی در ایران به ویژه دانشجویان و اساتید گروه‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
دو طرف در مورد راه‌های توسعه همکاری‌ها در زمینه پزشکی، انجام تحقیقات علمی مشترک، تبادل اطلاعات، تجربیات و آموزش در زمینه‌های مختلف تخصصی پیشرفته پزشکی و دارویی، علوم زیست پزشکی، سلول‌های بنیادی، فناوری‌های لیزر، پیوند کبد و غیره بحث و تبادل نظر کردند.
وزیر علوم سوریه با اشاره به روابط برجسته علمی و راهبردی سوریه و ایران و برنامه‌های متعدد همکاری علمی، فرهنگی و پژوهشی دو طرف، به اهمیت بهره مندی از تخصص ایرانی‌ها در زمینه‌های فنی چیشرفته و امکان ایجاد پارک‌های علمی و فناوری اشاره کرد.
وی افزود: نظارت مشترک بر تحقیقات تحصیلات تکمیلی که به تقویت همکاری‌های علمی برای دستیابی به نتایجی کمک می‌کند که در خدمت روند توسعه در هر دو کشور باشد.

آمادگی کامل برای ارتقای همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌ها
هاشم داداش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان کشورمان با تاکید بر آمادگی کامل برای ارتقای همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌های ایران و سوریه، بر اهمیت تلاش برای افزایش بورسیه‌های تحصیلی برای طرف سوری، ایجاد طرح‌های تحقیقاتی مشترک تاکید کرد.

تلاش برای فراهم کردن تمامی امکانات برای دانشجویان باقری فرد معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت کشورمان نیز در این نشست به عزم و تعهد این وزارتخانه برای اجرای آنچه که در برنامه اجرایی تفاهم‌نامه‌های مشترک ذکر شده و تلاش برای فراهم کردن تمامی امکانات برای دانشجویان سوری شاغل به تحصیل پزشکی در ایران بمنظور ایجاد دوره‌های آموزشی و برنامه‌های علمی مشترک که به بالاترین استانداردهای کیفیت علمی کمک می‌کند اشاره کرد.
هیأت ایرانی متشکل از رؤسای دانشگاه‌های علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه بین الملی امام خمینی قزوین، کاردار سفارت کشورمان در دمشق، رایزن فرهنگی کشورمان در سوریه مدیرکل دانشجویان خارج از کشور وزارت امور خارجه و مسئولان امور دانشگاه و دانشجویان دو وزارتخانه علوم و بهداشت بود که در این نشست شرکت داشتند.
دانشگاه‌های کشورمان و سوریه در زمینه‌های مختلف همکاری می کنند
دو طرف بر سر تشکیل کمیته‌های مشترکی برای پیگیری فعال‌سازی برنامه اجرایی تفاهم‌نامه‌های امضا شده بین دو طرف به توافق رسیدند.
همچنین برگزاری دیدارهای مشترک برای دانشجویان و اساتید دانشگاه برای شرکت در فعالیت‌های علمی و فرهنگی در ایران مورد بررسی قرار گرفت.

پس از این دیدار معاونان وزرای علوم و بهداشت کشورمان و هیات همراه در دانشگاه دمشق حاضر شدند و با رئیس، معاونان و روسای دانشکده‌های این دانشگاه دیدار و گفت وگو کردند.

>>> مشاهده ی گزارش تصویری در وبگاه وزارت علوم

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1887


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها