دیپلماسی❜ اقتصادی/ سفر دولتعلی سعید استاندار ختلان تاجیکستان در رأس یک هیئت ۳۱ نفره تجاری به مشهد و دیدار با مقامات شهر و استان

  • بازدید: ۱۹۸
اقتصادی/ سفر دولتعلی سعید استاندار ختلان تاجیکستان در رأس یک هیئت ۳۱ نفره تجاری به مشهد و دیدار با مقامات شهر و استان
استانداری خراسان رضوی

هیات بلند پایه تجاری تاجیکستان وارد مشهد شد

مشهد-ایرنا- مسوولان و فعالان اقتصادی و تجاری کشور تاجیکستان در قالب هیات بلند پایه‌ای، روز دوشنبه با استقبال هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی وارد مشهد شدند.

به گزارش ایرنا، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگاران در این خصوص گفت: استاندار "ختلان" در صدر این هیات ۳۱ نفره تجاری تاجیکستان قرار دارد.

ابوالفضل چمندی اظهار داشت: این سفر به دعوت قبلی استاندار خراسان رضوی و به منظور معرفی توانمندی‌های اقتصادی استان انجام شده و به همایش مشترک اقتصادی دوطرف و انعقاد قرارداد فی‌مابین منتهی خواهد شد.

دیدار با استاندار خراسان رضوی و شرکت در نشست مشترک اقتصادی با فعالان تجاری استان در محل اتاق بازرگانی از برنامه های روز چهارشنبه هیات تجاری تاجیکستانی در سفر به مشهد است.

به گزارش ایرنا، تاجیکستان کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با حدود هشت میلیون نفر جمعیت و ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت در آسیای مرکزی قرار دارد. این کشور با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب، قرقیزستان از شمال و چین از شرق مرز مشترک دارد.

شیرینی، رنگ، انواع پسته، سیمان، اکسیدآلومینیم، دارو، تخم پرندگان، بیسکویت و همچنین خدمات فنی و مهندسی از مهمترین اقلام صادراتی جمهوری اسلامی ایران به کشور تاجیکستان هستند.

هیات بلند پایه تجاری تاجیکستان وارد مشهد شد

استانداران خراسان رضوی و ختلان بر سرمایه‌گذاری متقابل ایران و تاجیکستان تاکید کردند 

مشهد-ایرنا- استانداران خراسان رضوی و ولایت ختلان تاجیکستان در نشستی مشترک بر توسعه سرمایه‌گذاری متقابل به ویژه در حوزه گردشگری میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، استاندار خراسان رضوی روز سه شنبه در این نشست گفت: مهمترین ظرفیت متقابل دو کشور، حوزه خویشاوندی و فرهنگی است و بر این اساس زمینه برای توسعه همه جانبه به ویژه در بخش سرمایه‌گذاری و گردشگری فراهم است.

یعقوبعلی نظری با اشاره به سفر کاری پیشین خود به تاجیکستان و ولایت ختلان و بازدید روز گذشته هیات تاجیکستان از خراسان رضوی افزود: این بازدیدها زمینه تعاملات فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور را افزایش داده است.

استاندار خراسان رضوی خطاب به استاندار ختلان گفت: بر اساس نیاز و علاقه شما آماده اقدام مشترک اقتصادی در بخش خصوصی نیز هستیم.

استاندار ختلان نیز در این نشست گفت: شناسایی امکانات برادران خراسان رضوی برای ما جالب و جذاب است.

دولتعلی سعید افزود: تمام شرایط آماده همکاری مشترک است به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری که مورد علاقه طرفین است.

وی اضافه کرد: در این نشست مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی خراسان رضوی و ختلان ، زمینه های همکاری مشترک را به طور مشخص مورد اشاره و بحث قرار دادند.

ابوالفضل چمندی، معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست، بازدید روز گذشته هیات تاجیکستانی را از کارخانه‌ قند فریمان و خوراک دام مشهد مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز نیز این هیات در سرخس و نیشابور از واحدهای تولیدی بازدید می کنند تا این که روز چهارشنبه (فردا) در نشست مشترک فعالان اقتصادی دو استان به تفاهمنامه های لازم برسیم.

اعضای این هیات که روز دوشنبه وارد مشهد شده است، فردا در نشست مشترک با هیات اقتصادی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان حضور می یابند.

استانداران خراسان رضوی و ختلان بر سرمایه‌گذاری متقابل ایران و تاجیکستان تاکید کردند

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگاران در این خصوص گفت: استاندار “ختلان” در صدر این هیات ۳۱ نفره تجاری تاجیکستان قرار دارد.

به گزارش ایرنا، این سفر به دعوت قبلی استاندار خراسان رضوی و به منظور معرفی توانمندی‌های اقتصادی استان انجام شده و به همایش مشترک اقتصادی دوطرف و انعقاد قرارداد فی‌مابین منتهی خواهد شد.

دیدار با استاندار خراسان رضوی و شرکت در نشست مشترک اقتصادی با فعالان تجاری استان در محل اتاق بازرگانی از برنامه های روز چهارشنبه هیات تجاری تاجیکستانی در سفر به مشهد است.

استاندار ختلان از چند واحد تولیدی مشهد و فریمان دیدن کرد

دولتعلی سعید، استاندار ختلان در راس هیأتی از تجار و فعالان اقتصادی آن کشور روز دوشنبه وارد مشهد شد و مورد استقبال ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی قرار گرفت.

وی سپس همراه با هیات تجاری و اقتصادی تاجیکستان از ۱۱ واحد صنعتی و تولیدی (صنعت و کشاورزی) شهرهای مشهد و فریمان دیدن و نحوه تولید، مزایا و توانمندی‌های این واحدها آشنا شدند.

استاندار ختلان به همراه این هیات تجاری صبح فردا، سه شنبه با استاندار خراسان رضوی ملاقات‌ و گفتگوی رسمی خواهد داشت.

همچنین این هیات روز چهارشنبه در نشست مشترک با هیات اقتصادی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان حضور می یابند.

تاکید استانداران خراسان رضوی و ختلان تاجیکستان بر سرمـایه‌گذاری متقـابل دو کشــور

استانداران خراسان رضوی و ولایت ختلان تاجیکستان در نشست مشترک صبح امروز بر توسعه سرمایه‌گذاری متقابل و گردشگری تاکید کردند.

یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: مهمترین ظرفیت متقابل دو کشور ظرفیت خویشاوندی و فرهنگی است و بر این اساس زمینه برای توسعه همه جانبه به ویژه در بخش سرمایه‌گذاری و گردشگری فراهم است.

این بازدیدها، زمینه تعاملات فرهنگی و اقتصادی فی مابین را افزایش داده است. بر اساس نیاز و علاقه شما آماده اقدام مشترک اقتصادی در بخش خصوصی نیز هستیم.

دولتعلی سعید، استاندار ختلان بیان کرد: شناسایی امکانات برادران خراسان رضوی برای ما جالب و جذاب است.
تمام شرایط آماده همکاری مشترک است به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری که مورد علاقه طرفین است.

کاشت «درخت دوستی» توسط استاندار ختلان تاجیکستان در باغ خیام

ایسنا/خراسان رضوی استاندار ختلان تاجیکستان در سفر به نیشابور یک اصله درخت به عنوان «درخت دوستی» در باغ خیام کاشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان نیشابور در حاشیه این بازدید در گفت و گو با ایسنا در خصوص سفر هیأت تاجیکستانی به این شهرستان اظهار کرد: استاندار استان ختلان کشور تاجیکستان به همراه هیأت کارآفرین این کشور در ادامه سفر به خراسان رضوی وارد نیشابور شدند.

احمد شافعی هدف این سفر را توسعه سرمایه‌گذاری متقابل و گردشگری اعلام کرد و افزود: این هیأت تاجیکستانی به همراه معاون امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی از اماکن گردشگری و تاریخی نیشابور مانند آرامگاه خیام، عطار، شادیاخ، افلاک نما خیام بازدید کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان نیشابور اظهار کرد: استاندار ختلان تاجیکستان در باغ خیام یک اصله درخت به عنوان «درخت دوستی» غرس کردند.

آمادگی مقامات تاجیکستان برای همکاری و استفاده از ظرفیت‌های شهرداری مشهد

آمادگی مقامات تاجیکستان برای همکاری و استفاده از ظرفیت‌های شهرداری مشهد

رییس ولایت ختلان تاجیکستان گفت:شهرداری مشهد در حوزه گردشگری سلامت بسیار خوب عمل کرده و دارای ظرفیت بالایی است.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، "دولتعلی سعید" در دیدار شهردار مشهد اظهار کرد: بنده ٢٠ سال پیش به مشهد سفر کردم، درحال حاضر مشهد شهری بزرگ و سرسبزی است؛ مدیریت این شهر نیازمند توانمندی بالایی است که شما دارای این توانمندی هستید تغییرات شهر نشان دهنده این موضوع است.

وی افزود: ما از پیشنهادات شهردار مشهد و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف استقبال می‌کنیم و آمادگی استفاده از تجربیات و تبادل با آنها را داریم.

رییس ولایت ختلان تاجیکستان اضافه کرد: ما در زمینه کشاورزی، دامپروری و تولید گوشت ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرده‌ایم و آماده همکاری در این زمینه با شهر مشهد هستیم.

دولتعلی سعید تاکید کرد: ما مردم دارای یک تمدن هستیم، کتاب‌ها و اشعار ابوالقاسم فردوسی و رودکی را می‌خوانیم و متوجه می‌شویم؛ هر گاه به شهر مشهد سفر می‌کنیم خودمان را مهمان نمی‌بینم و احساس خارجی بودن، نمی‌کنیم گویا در وطن خود هستیم؛ امیدوارم بین شهر باختر که پایتخت ختلان است با شهر مشهد خط هوایی هموار شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری نیز ختلان دارای فضاهای طبیعی و گردشگری زیبایی است، ادامه داد: این فضاها کمک بسیاری خوبی خواهد کرد که گردشگران ایرانی وارد ختلان شوند.

رییس ولایت ختلان تاجیکستان ادامه داد: شهرداری مشهد در حوزه گردشگری سلامت بسیار خوب عمل کرده و دارای ظرفیت بالایی است و با توجه به پیشنهاد شهرداری مشهد، ما در این زمینه نیز آماده همکاری با شما هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خبر داد: صادرات حدود ۱۷۰ میلیون دلار کالا از ایران به تاجیکستان

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر حدود ۱۷۰ میلیون دلار کالا از ایران به تاجیکستان و ۸۰ میلیون دلار کالا از تاجیکستان به ایران صادر شده است.

محمدرضا توکلی زاده صبح امروز، ۲۷ اردیبهشت ماه، در سومین اجلاس شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: رابطه خراسان رضوی و تاجیکستان به سال‌های بسیار دور بازمی‌گردد؛ اگرچه از هم جدا شده‌ایم اما ریشه ۲ دولت از یک خاک است. این بزرگترین نقطه اشتراکی است که بین ۲ ملت ایران و تاجیکستان وجود دارد و باید آن را به خوبی بشناسیم.  

وی با اشاره به اینکه برنامه اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم‌افزایی با کشورهای همسایه است، افزود: در تلاشیم تا این هم‌افزایی را ایجاد کنیم تا موجب بهبود شرایط ۲ ملت شود.  

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی بیان‌ کرد: حجم مبادلات ۲ کشور در گذشته بسیار ناچیز بود و امید است در آینده این مبادلات رشد داشته باشد و هر ۲ ملت از آن به خوبی از آن منتفع شوند.

توکلی‌زاده تصریح کرد: تاجیکستان دسترسی بهتری به بازارهای جهانی داشته و این توانایی را دارد که امکانات خوبی را از تمام دنیا به کشورش وارد کند و ما نیز علاقه‌مندیم در پیشرفت این کشور نقشی داشته باشیم. رابطه فرهنگی خوب ایران با تاجیکستان موجب هم‌افزایی بین ۲ کشور خواهد شد.

وی پیشنهاد داد اگر بتوان برای حضور در بازارهای مشترک ۲ کشور مانند ازبکستان به توافق رسید و هر کشور سهم خود را داشته باشد، این موضوع بر توسعه اقتصاد ۲ کشور اثر بسیار زیادی دارد.

فعالان اقتصادی خراسان رضوی و ختلان تاجیکستان تفاهمنامه همکاری امضا کردند

فعالان اقتصادی خراسان رضوی و ختلان تاجیکستان تفاهمنامه همکاری امضا کردند

فعالان اقتصادی خراسان رضوی و ختلان تاجیکستان تفاهمنامه همکاری امضا کردند

مشهد- ایرنا- روسای اتاق‌های بازرگانی خراسان رضوی و ولایت ختلان کشور تاجیکستان روز چهارشنبه طی مراسمی با حضور استانداران این دو منطقه، در محل اتاق بازرگانی مشهد تفاهم‌نامه مشترک همکاری امضا کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، استاندار خراسان رضوی در مراسم امضای تفاهم‌نامه مزبور که در همایش مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان اجرا شد، گفت: امضای تفاهم نامه بین خراسان رضوی و ختلان تاجیکستان، حرکتی در جهت جریان اقتصادی در استان است که باید راهبری آن در دست بخش خصوصی باشد.

یعقوبعلی نظری افزود: بعد از سفرهای روسای جمهور ایران و تاجیکستان به کشورهای همدیگر، فضا برای توسعه روابط دو کشور فراهم شد و خراسان رضوی از این فرصت بهره گرفت و تلاش ویژه ای در برقراری روابط استانی با ولایت ختلان آن کشور انجام داد.

به گفته وی، خوشبختانه این دو استان از ظرفیتهای فرهنگی، تاریخی و اقتصادی مشترکی برخوردار هستند و ما در تلاش هستیم با کمک مسوولان و کارآفرینان آن استان این مزیتها و ظرفیتها را افزایش دهیم.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: یکی از ظرفیتها و مزیتهای ویژه در خراسان رضوی وجود بارگاه منور امام رضا(ع) است که همه کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه به این امام ارادات ویژه ای دارند، نزدیکی خراسان رضوی نیز به تاجیکستان از دیگر امتیازهای ویژه این استان در توسعه روابط ایران با تاجیکستان است.

وی محصولات کشاورزی، توانمندی ساخت ماشین آلات صنعتی، دانش پزشکی و مراکز درمانی ویژه و مزیتهای ترانزیتی را از دیگر امتیازهای این استان در توسعه روابط با کشور تاجیکستان برشمرد و گفت: این ظرفیتها و توانمندیها می تواند در اختیار استان ختلان قرار گیرد.

نظری اظهار امیدواری کرد که هر دو کشور تاجیکستان و ایران بویژه دو استان خراسان رضوی و ختلان با توسعه روابط و اسنادی که رد و بدل می کنند، ظرفیتها و مزیتهای خود را عملیاتی کرده و بخشهای خصوصی دو کشور بتوانند تفاهم نامه ای مشترک به امضا رسانده و عملیاتی کنند.

گسترش روابط با تاجیکستان هدف‌گذاری شده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: روابط بین فعالان اقتصادی این استان و ولایت ختلان بسیار نزدیک است و اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم افزایی روابط با کشور برادر و دوست تاجیکستان که نتیجه آن بهبود روابط دو ملت است را هدف‌گذاری کرده است.

محمد رضا توکلی زاده اظهار داشت: حجم مبادلات و صادرات و واردات بین دو کشور ایران و تاجیکستان در سالهای گذشته ناچیز بوده است، به طوریکه حجم صادرات ایران به آن کشور در سال ۱۷۰ میلیون دلار و حجم واردات سالانه از آن کشور ۸۰ میلیون دلار می رسید، امید است بتوان مبادلات اقتصادی دو کشور را افزایش داد.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: ایران از قابلیتهای اقتصادی و فرهنگی زیادی برخوردار است و فعالان اقتصادی و فرهنگی تاجیکستان هم از این ظرفیت برخوردار هستند تا بتواند خیلی از توانمندیهای نقاط دیگر دنیا را به کشور خود بیاورد، توانمندیهای فرهنگی و تاریخی مشترک بین دو کشور در حدی است که می توانیم به آن افتخار کنیم و زمینه ساز توسعه روابط و هم افزایی آنان شود.

وی خاطر نشان کرد: زمانی تاجیکستان واردکننده سیمان بود و فعالان اقتصادی ایران نیز درصدد برآمدند که در آن کشور کارخانه سیمان راه اندازی کنند، اما اکنون این کشور به یکی از صادرکنندگان سیمان در دنیا تبدیل شده است.

توکلی زاده با اشاره به بازارهای مشترک بین ایران و تاجیکستان افزود: امیدواریم فعالان اقتصادی دو کشور به نحوی در بازارهای مشترک خود رفتار کنند که هر دو منتفع شده و صدمه ای به همدیگر نزنند.

فضای مناسب ختلان برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی


رییس ولایت ختلان تاجیکستان نیز در این همایش گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی برای توسعه روابط و رشد اقتصادی ناشی از آن تاثیر زیادی دارد و بر ضرورت تقویت همکاری‌های دو کشور تاکید می‌کند.

دولتعلی سعید بیان کرد: اقتصاد تاجیکستان از زمان استقلال این کشور و وحدت ملی در سال ۱۹۹۷، با اتکا و تلاش‌های دولت، دگرگون شد و در این مدت توانسته‌ایم تمام استاندارهای خود را با استانداردهای بین‌المللی منطبق سازیم و با دولت‌های همسایه و جهان مناسبات مختلفی را برقرار کردیم و شاهد رشد اقتصاد ملی در تاجیکستان باشیم.

استاندار ولایت ختلان، ضمن دعوت از شرکت‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری در ‌ختلان گفت: فضای بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در ختلان وجود دارد که باعث ترغیب حضور شرکت‌های دیگر کشورها در این استان شده است.

به گفته وی، امروز فضای سرمایه‌گذاری در استان ختلان بسیار مطلوب بوده و دیگر کشورها حضور چشمگیری در تاجیکستان دارند و جذب سرمایه برای دولت تاجیکستان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی به اشاره نقش موثر اتاق بازرگانی در توسعه روابط دو کشور گفت: اتاق بازرگانی نقش مهمی برای روابط اقتصادی دارد و باید به آن توجه ویژه‌ای شود و از ظرفیت بخش خصوصی دو کشور برای تعاملات تجاری بیشتر استفاده گردد.

مفاد تفاهم نامه بین فعالان اقتصادی خراسان رضوی و ختلان تاجیکستان

– بر اساس این موافقت نامه، امضاکنندگان تفاهم نامه، از گسترش روابط تجاری و اقتصادی بین استان خراسان رضوی و استان ختلان حمایت می‌کنند و در تحکیم آن کوشا خواهند بود. همچنین، به برقراری همکاری بین مؤسسات کوچک، متوسط و بزرگ مساعدت خواهند کرد.

– امضاکنندگان این تفاهم نامه، اعزام هیات‌های تجاری دوجانبه را سازماندهی خواهند نمود و در برگزاری ملاقات بین نمایندگان مجامع تجاری امضاکنندگان تفاهم نامه، مساعدت می‌کنند.

– امضاکنندگان تفاهم نامه، برای مشارکت فعال مؤسسات، سازمان‌ها، کارفرمایان و اتحادیه‌های آنها در نمایشگاه‌های مختلف و سایر رویدادها و همایش‌ها که در استان خراسان رضوی و استان ختلان برپا می‌شوند، کلیه شرایط لازم را فراهم می‌نمایند.

– طبق یکی از بندهای این موافقت نامه، امضاکنندگان نسبت به تبادل اطلاعات و نشریات در زمینه اقتصاد تجارت خارجی، قوانین تجاری، گمرکی و سایر اطلاعات که ممکن است به وسیله اعضای دو طرف درخواست گردد، اقدام می‌کنند.

– امضاکنندگان تفاهم نامه در حدود اختیارات خود در جذب سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه های سرمایه‌گذاری و نوآورانه مؤسسات استان خراسان رضوی و استان ختلان ‌مساعدت خواهند نمود.

– در صورت عدم امکان برگزاری نشست‌های حضوری، امضاکنندگان تفاهم نامه می‌توانند ویدئو کنفرانس‌های آنلاین را با مشارکت تجار و کارآفرینان دو کشور سازماندهی کنند.

– امضاکنندگان تفاهم نامه برای حل مشکلاتی که برای تجار و بازرگانان ایرانی در استان ختلان به وجود می‌آیند و همچنین مشکلاتی که برای تجار و بازرگانان تاجیک در استان خراسان رضوی به وجود می‌آیند، مساعدت می نمایند.

– امضاکنندگان تفاهم نامه متعهد می‌شوند که بر اجرای درست مفاد موافقت‌نامه حاضر نظارت داشته باشند. بدین منظور و برای هماهنگی فعالیت‌های بعدی، نمایندگان امضا کنندگان تفاهم نامه می‌ توانند در صورت ضرورت با یکدیگر ملاقات نمایند که از قبل می بایست در زمینه تاریخ دیدار به توافق برسند.

– امضاکنندگان تفاهم نامه متعهد می‌شوند محرمانه بودن اطلاعات دریافتی را به عنوان اسرار تجاری در زمان اعتبار موافقت‌نامه و بعد از اتمام آن رعایت نمایند.

– تمامی تغییرات و متمم‌های موافقتنامه، فقط در صورتی که به امضای نمایندگان تام‌الاختیار امضاکنندگان تفاهم نامه برسند، دارای اعتبار خواهند بود.

– بر اساس یکی دیگر از بندهای این تفاهم، موافقت‌نامه مذکور از تاریخ امضای آن توسط هر سه طرف از اعتبار برخوردار می‌گردد و تا زمانی که هر یک از امضاکنندگان تفاهم نامه فسخ آن را به شکل کتبی اعلام نمایند، دارای اعتبار خواهد بود.

به گزارش ایرنا، در ادامه این همایش نشستهای مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد.

تاجیکستان کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که با حدود هشت میلیون نفر جمعیت و ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت در آسیای مرکزی قرار دارد. این کشور با افغانستان از جنوب، ازبکستان از غرب، قرقیزستان از شمال و چین از شرق مرز مشترک دارد.

بهره‌گیری تاجیکستان از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان ایرانی

سفیر ایران در تاجیکستان مطرح کرد: بهره‌گیری تاجیکستان از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان ایرانی 

بهره‌گیری تاجیکستان از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش بنیان ایرانی

ایسنا/خراسان رضوی سفیر ایران در تاجیکستان گفت: باید ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تعاملات میان دو کشور مد نظر قرار گیرد؛ خراسان رضوی به دلیل وجود پارک‌ها و شرکت‌های قوی ظرفیت خوبی داشته و تاجیکستان می‌تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کند.

محمدتقی صابری، امروز ۲۷ اردیبهشت ماه، در سومین اجلاس شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، به صورت برخط اظهار کرد: خوشبختانه ارتباط بین خراسان رضوی و استان ختلان در چند سال اخیر بسیار خوب بوده و با سفر استاندار خراسان رضوی اقدامات خوبی برای افزایش تعاملات میان دو استان انجام شده است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران افزود: اراده مقامات دو کشور افزایش هم افزایی است و اطمینان دارم که با توجه به این موضوع شاهد افزایش ظرفیت اقتصادی دو کشور خواهیم بود.

سفیر ایران در تاجیکستان بیان کرد: طی دو سال گذشته اتفاقات خوبی در زمینه رفع موانع صادارت میان دو کشور رقم خورده است و در زمینه ارسال کالا میان دو کشور مشکلی وجود ندارد. در سفارت تمام تلاش خود را برای بهتر شدن روابط میان دو استان خراسان رضوی و استان ختلان داریم. در نظر داریم تا نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در اواخر سپتامبر برگزار شود.

صابری با بیان اینکه استان‌های خراسان رضوی و ختلان، دو استان مهم ایران و تاجیکستان هستند، افزود: با توجه به ظرفیت اقتصادی دو کشور و ماهیت مکمل اقتصادی آنها باید شاهد افزایش آمار تبادلات تجاری بین دو کشور باشیم.

وی بیان کرد: همچنین باید ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای تعاملات میان دو کشور مد نظر قرار گیرد. خراسان رضوی به دلیل وجود پارک‌ها و شرکت‌های قوی ظرفیت خوبی داشته و تاجیکستان می‌تواند از این ظرفیت به خوبی استفاده کند و امیدواریم در سفر استاندار ختلان به خراسان رضوی این ظرفیت مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه فرهاد رسول زاده، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان ختلان با اشاره به سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران اظهار کرد: در این دیدار بر تحکیم و گسترش روابط میان دو کشور تاکید شد.

وی افزود: در اتاق بازرگانی ختلان ۱۵۰ شرکت عضو بوده و این اتاق با کشورهای خارجی ۵۰ تفاهم نامه عقد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع استان ختلان بیان کرد: اتاق بازرگانی ختلان بر گسترش تجارت با تجار و فعالان اقتصادی کشورهای خارجی توجه دارد و همکاری با کارخانه‌های ایران برای اتاق بازرگانی ختلان بسیار مهم است. این برنامه‌ها برای رشد همکاری‌ها میان دولت ایران و تاجیسکتان به خصوص میان ختلان و خراسان رضوی اثرگذار است. بسیار مشتاق هستیم تا در نمایشگاه اختصاصی خراسان رضوی در شهریور ماه شرکت کنیم.

در ادامه معروف جان عبدالرحمن اف، دبیر اول سفارت جمهوری تاجیکستان در ایران اظهار کرد: تلاش می‌کنیم روابط ما روز به روز بهتر شود. سال گذشته جشن ۳۰ سالگی روابط دیپلماتیک ایران و تاجیکستان را برگزار کردیم اما هنوز از ظرفیت کامل میان دو کشور به  طور کامل استفاده نشده است. در این مدت ۲۰۰ سند همکاری میان دو کشور امضا شده است

وی با اشاره به سفر روسای جمهور دو کشور افزود: در سفر رئیس جمهور ایران به تاجیکستان و سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران تمرکز بر اسناد اقتصادی بود. در یکی از این تفاهم‌نامه راهبرد اقتصادی تاجیکستان تا ۲۰۳۰ مشخص شده است. در سند دیگری تاسیس شورای مشترک سرمایه گذاری میان دو کشور امضا شد.

>>> مشاهده ی گزارش تصویری 

سهم خراسان رضوی از مبادلات تجاری ایران با تاجیکستان بیش از ۷۰ درصد است

مدیر کل صمت استان: سهم خراسان رضوی از مبادلات تجاری ایران با تاجیکستان بیش از ۷۰ درصد است

ایسنا/خراسان رضوی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران با کشور تاجیکستان نسبت به سال ۱۴۰۰ گفت: بیش از ۷۰ درصد تبادلات تجاری میان ۲ کشور سهم خراسان رضوی است زیرا استان ما بیشترین ارتباط با تاجیکستان را دارد.

امیررضا رجبی امروز، ۲۷ اردیبهشت ماه، در حاشیه امضاء تفاهم‌نامه اقتصادی میان خراسان رضوی و تاجیکستان در جمع خبرنگاران درباره هدف‌گذاری استان برای رشد تجارت با تاجیکستان اظهار کرد: خوشبختانه برخی اقدامات در سطح دیپلماسی اقتصادی و سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان منجر به افزایش سطح تبادلات اقتصادی میان ۲ کشور شده است.

وی با اشاره به سفر هیات‌های تجاری از خراسان رضوی و کشور تاجیکستان طی سال‌های اخیر افزود: سال پیش اولین نمایشگاه اختصاصی تولیدات جمهوری اسلامی ایران در کشور تاجیکستان برگزار شد و دومین دوره آن در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

رجبی خاطرنشان کرد: همه اقدامات دولت سیزدهم برای افزایش سطح مناسبات با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان منجر به افزایش سطح مبادلات تجاری شده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ حجم تجارت میان ایران و تاجیکستان بیش از ۲۵۰ میلیون دلار بوده، گفت: هدف‌گذاری ما این است که حجم تجارت با تاجیکستان تا سال ۱۴۰۴ طبق تفاهم‌نامه‌ به امضارسیده میان روسای جمهور ۲ کشور افزایش یابد و به صورت سالانه به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: طی روزهای گذشته میزبان هیات تجاری و مقاماتی از استان ختلان تاجیکستان بودیم که منجر به برگزاری یکسری بازدیدها و عقد تفاهم‌نامه‌ میان تجار این ۲ استان شد. این بازدیدها از حوزه صنعت، تجارت و کشاورزی سطح تجارت استان را افزایش خواهد داد.  

نائب‌رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان تاکید کرد: لزوم انعقاد تفاهم‌نامه برای برقراری تعرفه ترجیحی میان ایران و تاجیکستان 

ایسنا/خراسان رضوی نائب‌رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان با تاکید بر لزوم تعیین تعرفه ترجیحی برای صادارت کالا بین ۲ کشور گفت: باید در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود که قیمت تمام‌شده کالای صادراتی کاهش یابد.

کاظم شیردل نائب صبح امروز، ۲۷ اردیبهشت ماه، در سومین اجلاس شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: استان ختلان از استان‌های بزرگ تاجیکستان بوده که ظرفیت زیادی در بخش کشاورزی، دامداری و... دارد. در اتاق مشترک ایران و تاجیکستان پیگیر توسعه برخی برنامه‌ها برای استحکام روابط بین ۲ کشور هستیم تا صادارت و ترانزیت به کشور تاجیکستان رشد پیدا کند. تمام تلاش ما این است که محصولات باکیفیت ایران را به تاجیکستان صادر کرده و از این کشور کالا وارد کنیم تا در نتیجه این برنامه‌ریزی‌ها تزانزیت بین ۲ کشور به خوبی برقرار شود.

وی با اشاره به مسائل مربوط به حمل و نقل و مشکل تامین واگن گفت: چندین سال است در این زمینه مشکل داریم. باید توجه داشت کاهش کرایه حمل و نقل در صادارت کالا و افزایش آن موثر است. همچنین امید است مسائل مالی بین ۲ طرف با معرفی کارگزاران بانکی رفع شود.

در ادامه محمدحسین روشنک، رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان، اظهار کرد: در سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران تفاهم‌نامه‌ای بین ۲ کشور امضا شد. امیدواریم این اجلاس نیز نتیجه خوبی جهت رشد تجارت میان ۲ استان داشته باشد. باید توجه داشت تاجیکستان برای ایران علاوه بر حوزه اقتصادی در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز دارای اهمیت است.

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان تصریح کرد: تاجیکستان بهترین سرمایه دنیا یعنی آب را در اختیار دارد و در حال حاضر آب در این کشور از هر سرمایه‌ای ارزشمندتر است. همچنین رودخانه‌های این کشور آب با کیفیتی دارد. امروز شهر دوشنبه، پایتخت این کشور، به همت رئیس‌جمهور تاجیکستان و دیگر مقامات آن تبدیل به مکانی باارزش شده است.


:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1523


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها