دیپلماسی❜ فرهنگی/ تقویم فرهیخت: ۴ آبان ۱۴۰۱، برپایی شب شعر «صاحبدلان» با حضور شعرای عراقی در مشهد

  • بازدید: ۳۰۱
فرهنگی/ تقویم فرهیخت: ۴ آبان ۱۴۰۱، برپایی شب شعر «صاحبدلان» با حضور شعرای عراقی در مشهد
آستان قدس رضوی

شامگاه گذشته چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱، مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در جوار حرم مطهر رضوی میزبان سی تن از شعرای پیشکسوت عراقی و نیز جمعی از پیشکسوتان شعر آیینی بود که سالها در انجمن ادبی رضوی برای اهل بیت (ع) شعر سروده بودند.

میهمانان ویژه این شب شعر، شاعران آیینی عراقی بودند که با هماهنگی و دعوت آستان قدس رضوی در این مراسم حضور یافتند تا اشعار خود را در کنار مضجع شریف رضوی به اهلبیت (ع) و در سالن همایش های آستان قدس رضوی تقدیم کنند.

در این مراسم، علاوه بر شعرای ایرانی و عراقی، دکتر طالبی رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ذوالفقاری معاون امور بین الملل سازمان علمی و فرهنگی حضور داشتند.

در بخشی از این مراسم نیز از استاد «فتوت» به عنوان یکی از مسن‌ترین شاعران کشور و شخصی که بیش از 50 سال از عمر خود را در حرفه معلمی گذرانده است، تجلیل شد.

یکی از ابراز مهم در ترویج و نشر معارف اهل بیت (ع) هنر است

در حاشیه این مراسم، دکتر «عبدالحمید طالبی» رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: یکی از اهداف و سیاست‌های کلان آستان قدس رضوی، ترویج معارف اسلامی و قرآنی است و یکی از ابزار مهمی نیز که می‌توان در این مسیر از آن بهره گرفت، ابزار هنر و به خصوص شعر است.

وی افزود: فلسفه تاسیس موسسه آفرینش‌های هنری در آستان قدس رضوی نیز این است که از ابزار و زبان هنر در راه ترویج و نشر معارف اهلبیت (ع) و علی الخصوص معارف رضوی استفاده کند.

طالبی خاطرنشان کرد: اقدام شایسته‌ای که امشب صورت گرفت، گردآوردن پیشکسوتانی در عرصه شعر بود که سال‌های متمادی، سرمایه ازشمند عمر خود را در انجمن ادبی رضوی، در خدمت به اهلبیت (ع) گذرانده بوده اند و اشعار خود را خالصانه به اهلبیت (ع) تقدیم کرده بودند.

وی تاکید کرد: استمرار این حرکت از سیاست‌های سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی است و تولیت معزز آستان قدس نیز همواره بر این نکته تاکید داشته اند که آستان قدس رضوی باید با زبان روز، به ترویج و نشر آثار ارزنده ادبی و هنری بپردازد و همانگونه که پیشینیان این میراث گرانبها را برای ما به یادگار گذاشته اند، ما نیز بتوانیم پیام امروز را به نسل‌های آینده متقل کنیم.

اشعاری که ودیعه الرضا بود

یکی از شعرای عراقی حاضر در برنامه ، ضمن تشکر از موسسه آفرینشهای هنری برای برگزاری این برنامه گفت : شعر خوانی در جوار حرم مطهر رضوی ودیعه امام رضا علیه السلام بود ، اتفاقی که هیچ کدام از ما انتظار نداشتیم که در سفرمان به مشهد رقم بخورد این بود که بتوانیم اشعار خود در وصف پیامبر و خاندانش را در جوار حرم مطهر فرزندش امام رضا علیه السلام به ایشان تقدیم کنیم .

انجمن ادبی رضوی از قدیمی‌ترین انجمن‌های ادبی کشور به حساب می‌آید

«امیرمهدی حکیمی» مدیرعامل موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز گفت: انجمن ادبی رضوی که بیش از ۳۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد، یکی از قدیمی‌ترین انجمن‌های ادبی و از جمله انجمن‌های تاثیرگذار در شعر آیینی کشور به حساب می‌آید و افرادی که در این برنامه موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی افتخار میزبانی آن‌ها را دارد، از نخستین روز‌های تاسیس این انجمن، در کنار آن بوده اند و در ترویج معارف اهلبیت (ع) با زبان شعر تلاش کرده اند.

اندیشکده ی بین المللی فرهیخت به سهم خود از مساعی آستان قدس رضوی در دعوت از سی تن از شعرای پیشکسوت عراقی در این شب شعر دوجانبه، سپاسگزاری می نماید.

>>> گزارش تصویری اول ...

>>> گزارش تصویری دوم ...

>>> مشاهده ی ویدئوی مراسم...

:: لینک کوتاه مطلب :: farhikhtt.ir/post/1497


Share
نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.


تارنمای فرهیخت

آمارها و بازدیدها